History of Russian Literature V
General data
Course ID: | 09-grHLROSk-DL55 |
Erasmus code / ISCED: |
09.203
|
Course title: | History of Russian Literature V |
Name in Polish: | Historia literatury rosyjskiej V |
Organizational unit: | Institute of German Studies |
Course groups: |
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Russian |
Module type: | compulsory |
Cycle of studies: | 1st cycle |
Module learning aims: | (in Polish) wprowadzenie i zapoznanie z wybranymi zagadnieniami z historii literatury rosyjskiej XX i XXI wieku, życiem i twórczością pisarzy tego okresu, problematyką ideową oraz osobliwościami artystycznymi ich utworów przekazanie wiedzy o zjawiskach historyczno-literackich zapoznanie z wybranymi tekstami literackimi przygotowanie do analizy dzieła literackiego wyrobienie umiejętności interpretacji dzieła literackiego rozwinięcie umiejętności zastosowania metod badawczych do analizy tekstu literackiego utrwalanie umiejętności korzystania z opracowań naukowych i źródeł bibliograficznych rozwijanie umiejętności komunikacji oraz właściwej postawy i odpowiedzialnego stosunku do zajęć |
Year of studies (where relevant): | Year 3 |
Full description: |
(in Polish) Realizm socjalistyczny w literaturze rosyjskiej. Proza wojenna. Literatura okresu „odwilży”. Poeci „czwartego pokolenia”. Piosenka autorska. Zjawisko „prozy wiejskiej”. Literatura łagrowa. Literatura okresu „zastoju”. Literatura emigracyjna. Rosyjskojęzyczni pisarze nierosyjscy. Współczesna proza postmodernistyczna. |
Bibliography: |
(in Polish) 1. A. Drawicz, Mistrz i diabeł: rzecz o Bułhakowie, Warszawa 2002; 2. B. Mucha, Historia literatury rosyjskiej od początków do czasów najnowszych, Wrocław 2002; 3. Dać świadectwo prawdzie. Portrety współczesnych pisarzy rosyjskich, pod red. L. Suchanka, Kraków 1996; 4. Emigracja i tamizdat, pod red. L. Suchanka, Kraków 1993. 5. G. Przebinda, J. Smaga, Kto jest kim w Rosji po 1917 roku, Kraków 2000; 6. Historia literatury rosyjskiej 1917-1991, pod red. G. Porębina, S. Poręba, Katowice 1994; 7. Historia literatury rosyjskiej XX w., pod red. A. Drawicza, W-wa 1997; 8. Kasack W., Leksykon literatury rosyjskiej XX wieku, przeł. B. Kodzis, Wrocław 1996. 9. P. Fast, Realizm socjalistyczny w literaturze rosyjskiej, Kraków 2003; 10. Sylwetki współczesnych pisarzy rosyjskich, pod red. P. Fasta i L. Rożek, Katowice 1994 11. T. Klimowicz, Obywatele Arkadii, Wrocław 1993; 12. T. Klimowicz, Przewodnik po współczesnej literaturze rosyjskiej i jej okolicach (1917–1996), Wrocław 1996; 13. Ч. Андрушко, Жизнеописание Бабеля Исаака Эммануиловича, Познань 1993; 14. Русские писатели ХХ века. Биографический словарь, pod red. П.А. Николаева, Москва 2000. 15. И. Скоропанова, Русская постмодернистская литература, Москва 2001. Kanon lektur 1. M. Bułhakow, Mistrz i Małgorzata; 2. Liryka: • W. Wysocki • B. Okudżawa 3. J. Bondariew, Brzeg; 4. W. Szukszyn, Kalina czerwona; 5. A. Wampiłow, Prowincjonalne anegdoty; 6. A. Rybakow, Dzieci Arbatu; 7. W. Rasputin, Pożegnanie z Matiorą; 8. W. Astafiew, Królowa ryb (Царь-рыба); 9. Cz. Ajtmatow, Golgota (Плаха); 10. A. Sołżenicyn, Jeden dzień Iwana Denisowicza; 11. W. Nabokow, Lolita; 12. W. Pielewin, Generation П ; 13. W. Sorokin, Kolejka; |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: zna biografię i twórczość wybranych pisarzy i charakteryzuje w tym kontekście daną epokę literacką rozumie i prawidłowo stosuje podstawowe terminy z zakresu literaturoznawstwa rozumie i wyjaśnia istotę oraz mechanizmy funkcjonowania poszczególnych epok literackich zna i rozumie podstawowe metody analizy interpretacji dzieła literackiego wybiera właściwe metody interpretacyjne prawidłowo interpretuje teksty literackie wybranych pisarzy rozpoznaje treści ideowe oraz charakterystyczne cechy poetyki utworów literackich w szerokim kontekście kulturowym korzysta ze źródeł bibliograficznych w języku polskim i rosyjskim potrafi w formie ustnej wykazać się umiejętnościami z zakresu analizy działa literackiego stosuje zdobytą wiedzę w kształtowaniu i wzbogacaniu własnych wypowiedzi ustnych |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) aktywność studenta w dyskusji; opcjonalnie odpowiedź z lektur; wypowiedź ustna zaliczeniowa |
Classes in period "Academic year 2020/2021, winter semester" (past)
Time span: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Navigate to timetable
MO TU KON
W TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 15 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | Aleksandra Zywert | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Completion
discussion seminar - Completion |
Classes in period "Academic year 2021/2022, winter semestr" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Navigate to timetable
MO TU KON
W TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 15 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | Aleksandra Zywert | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Completion
discussion seminar - Completion |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.