Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

History of Russian Literature V

General data

Course ID: 09-grHLROSk-DL55
Erasmus code / ISCED: 09.203 The subject classification code consists of three to five digits, where the first three represent the classification of the discipline according to the Discipline code list applicable to the Socrates/Erasmus program, the fourth (usually 0) - possible further specification of discipline information, the fifth - the degree of subject determined based on the year of study for which the subject is intended. / (0231) Language acquisition The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: History of Russian Literature V
Name in Polish: Historia literatury rosyjskiej V
Organizational unit: Institute of German Studies
Course groups: (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Russian
Module type:

compulsory

Cycle of studies:

1st cycle

Module learning aims:

(in Polish) wprowadzenie i zapoznanie z wybranymi zagadnieniami z historii literatury rosyjskiej XX i XXI wieku, życiem i twórczością pisarzy tego okresu, problematyką ideową oraz osobliwościami artystycznymi ich utworów

przekazanie wiedzy o zjawiskach historyczno-literackich

zapoznanie z wybranymi tekstami literackimi

przygotowanie do analizy dzieła literackiego

wyrobienie umiejętności interpretacji dzieła literackiego

rozwinięcie umiejętności zastosowania metod badawczych do analizy tekstu literackiego

utrwalanie umiejętności korzystania z opracowań naukowych i źródeł bibliograficznych

rozwijanie umiejętności komunikacji oraz właściwej postawy i odpowiedzialnego stosunku do zajęć


Year of studies (where relevant):

Year 3

Full description: (in Polish)

Realizm socjalistyczny w literaturze rosyjskiej.

Proza wojenna.

Literatura okresu „odwilży”. Poeci „czwartego pokolenia”. Piosenka autorska.

Zjawisko „prozy wiejskiej”.

Literatura łagrowa.

Literatura okresu „zastoju”.

Literatura emigracyjna.

Rosyjskojęzyczni pisarze nierosyjscy.

Współczesna proza postmodernistyczna.

Bibliography: (in Polish)

1. A. Drawicz, Mistrz i diabeł: rzecz o Bułhakowie, Warszawa 2002;

2. B. Mucha, Historia literatury rosyjskiej od początków do czasów najnowszych, Wrocław 2002;

3. Dać świadectwo prawdzie. Portrety współczesnych pisarzy rosyjskich, pod red. L. Suchanka, Kraków 1996;

4. Emigracja i tamizdat, pod red. L. Suchanka, Kraków 1993.

5. G. Przebinda, J. Smaga, Kto jest kim w Rosji po 1917 roku, Kraków 2000;

6. Historia literatury rosyjskiej 1917-1991, pod red. G. Porębina, S. Poręba, Katowice 1994;

7. Historia literatury rosyjskiej XX w., pod red. A. Drawicza, W-wa 1997;

8. Kasack W., Leksykon literatury rosyjskiej XX wieku, przeł. B. Kodzis, Wrocław 1996.

9. P. Fast, Realizm socjalistyczny w literaturze rosyjskiej, Kraków 2003;

10. Sylwetki współczesnych pisarzy rosyjskich, pod red. P. Fasta i L. Rożek, Katowice 1994

11. T. Klimowicz, Obywatele Arkadii, Wrocław 1993;

12. T. Klimowicz, Przewodnik po współczesnej literaturze rosyjskiej i jej okolicach (1917–1996), Wrocław 1996;

13. Ч. Андрушко, Жизнеописание Бабеля Исаака Эммануиловича, Познань 1993;

14. Русские писатели ХХ века. Биографический словарь, pod red. П.А. Николаева, Москва 2000.

15. И. Скоропанова, Русская постмодернистская литература, Москва 2001.

Kanon lektur

1. M. Bułhakow, Mistrz i Małgorzata;

2. Liryka:

• W. Wysocki

• B. Okudżawa

3. J. Bondariew, Brzeg;

4. W. Szukszyn, Kalina czerwona;

5. A. Wampiłow, Prowincjonalne anegdoty;

6. A. Rybakow, Dzieci Arbatu;

7. W. Rasputin, Pożegnanie z Matiorą;

8. W. Astafiew, Królowa ryb (Царь-рыба);

9. Cz. Ajtmatow, Golgota (Плаха);

10. A. Sołżenicyn, Jeden dzień Iwana Denisowicza;

11. W. Nabokow, Lolita;

12. W. Pielewin, Generation П ;

13. W. Sorokin, Kolejka;

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:

zna biografię i twórczość wybranych pisarzy i charakteryzuje w tym kontekście daną epokę literacką

rozumie i prawidłowo stosuje podstawowe terminy z zakresu literaturoznawstwa

rozumie i wyjaśnia istotę oraz mechanizmy funkcjonowania poszczególnych epok literackich

zna i rozumie podstawowe metody analizy interpretacji dzieła literackiego

wybiera właściwe metody interpretacyjne

prawidłowo interpretuje teksty literackie wybranych pisarzy

rozpoznaje treści ideowe oraz charakterystyczne cechy poetyki utworów literackich w szerokim kontekście kulturowym

korzysta ze źródeł bibliograficznych w języku polskim i rosyjskim

potrafi w formie ustnej wykazać się umiejętnościami z zakresu analizy działa literackiego

stosuje zdobytą wiedzę w kształtowaniu i wzbogacaniu własnych wypowiedzi ustnych

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

aktywność studenta w dyskusji; opcjonalnie odpowiedź z lektur; wypowiedź ustna zaliczeniowa

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement site map USOSweb 7.1.2.0-5 (2025-06-04)