Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

History of Russian Literature III

General data

Course ID: 09-grHLROSk-DL35
Erasmus code / ISCED: 09.202 The subject classification code consists of three to five digits, where the first three represent the classification of the discipline according to the Discipline code list applicable to the Socrates/Erasmus program, the fourth (usually 0) - possible further specification of discipline information, the fifth - the degree of subject determined based on the year of study for which the subject is intended. / (0231) Language acquisition The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: History of Russian Literature III
Name in Polish: Historia literatury rosyjskiej III
Organizational unit: Institute of German Studies
Course groups: (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Russian
Module type:

compulsory

Cycle of studies:

1st cycle

Module learning aims:

(in Polish) wprowadzenie i zapoznanie z wybranymi zagadnieniami z historii literatury rosyjskiej od 1956-1918 r., życiem i twórczością pisarzy tego okresu, problematyką ideową oraz wartościami artystycznymi ich utworów; zapoznanie z procesem historycznoliterackim w danej epoce; zapoznanie z podstawowymi wiadomościami dotyczącymi biografii najważniejszych twórców epoki i ich najważniejszymi dziełami; kształtowanie umiejętności analizy wybranych utworów literackich z kanonu lektur; kształtowanie umiejętności wykonania pisemnej pracy literaturoznawczej w języku rosyjskim; rozwinięcie umiejętności zastosowania metod badawczych do analizy tekstu literackiego; kształtowanie umiejętności przeprowadzania kwerendy bibliograficznej i korzystania z opracowań naukowych i źródeł bibliograficznych;

Year of studies (where relevant):

Year 2

Course module conducted remotely (e-learning):

(in Polish) W przyszłości przewiduje się włączenie nauczania zdalnego

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) podstawowa wiedza i umiejętności z zakresu literatury rosyjskiej (w zakresie programu I roku studiów) oraz ogólnej wiedzy o kulturze

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) Wykład konwersatoryjny

Dyskusja

Praca z tekstem

Praca w grupach

Short description: (in Polish)

w sytuacjach uzasadnionych poziomem znajomości języka rosyjskiego na zajęciach używa się również języka polskiego

Full description: (in Polish)

charakterystyka procesu historycznoliterackiego z uwzględnieniem specyfiki poszczególnych epok (lata 60., 70., 80. Srebrny Wiek) oraz rozwoju poszczególnych rodzajów literackich; literaturocentryzm kultury rosyjskiej, przyczyny, odniesienie do innych kultur europejskiej; literatura rosyjska w kontekście dyskusji światopoglądowych i społecznych epoki; spór okcydentalistów ze słowianofilami; poczwiennictwo w kontekście idei Sołowjowa; literatura rosyjska w kontekście ówczesnych idei filozoficznych i etycznych (np. idealizm niemiecki, pozytywizm, systemy Schopenhauera, Feuerbacha, Nietschego); wybrane zagadnienia życia i twórczości Iwana Gonczarowa; wybrane zagadnienia życia i twórczości Fiodora Dostojewskiego; wybrane zagadnienia życia i twórczości Lwa Tołstoja; wprowadzenie do pisania literaturoznawczej pracy naukowej; wyznaczniki formalne stanu badań, zasady przeprowadzania kwerendy bibliograficznej, kompozycja i sposób prezentacji poglądów badaczy, podstawy stylu naukowego, wymogi formalne, sporządzanie przypisów i bibliografii; wybrane zagadnienia życia i twórczości Antona Czechowa; twórczość związana z ruchem narodnickim, specyfika i znaczenie w procesie historycznoliterackim; twórczość Mikołaja Niekrasowa; naturalizm w kulturze rosyjskiej; rozwój dramatu i teatru; Wielka Reforma Teatralna; specyfika Srebrnego Wieku na tle modernizmu europejskiego; symbolizm, akmeizm, futuryzm; związek z Rosyjskim renesansem prawosławnym; wybrane zagadnienia życia i twórczości Andreja Biełego; wybrane zagadnienia życia i twórczości Aleksandra Błoka; wybrane zagadnienia życia i twórczości Leonida Andrejewa; wybrane zagadnienia życia i twórczości Maksyma Gorkiego; wybrane zagadnienia życia i twórczości Fiodora Sołoguba;

Bibliography: (in Polish)

Historia literatury rosyjskiej, pod red. M. Jakóbca, t. II, Warszawa 1976; Historia literatury rosyjskiej XX wieku, pod red. A. Drawicza, Warszawa 1997; G. Porębina, St. Poręba, Historia literatury rosyjskiej 1917-1991, Katowice 1994; T. Klimowicz, Przewodnik po współczesnej literaturze rosyjskiej i jej okolicach (1917-1996), Wrocław 1996; Literatura rosyjska w zarysie pod red. Zb. Barańskiego i A. Semczuka, Warszawa 1975; Г.Н. Поспелов, История русской литературы XIX века, Москва 1991; А.Г. Соколов, История русской литературы конца XIX – начала ХХ века, Москва 2006; Z. Barański, J. Litwinow, Rosyjskie manifesty literackie. cz.1, (Przełom XIX i XX wieku), Poznań 1974; Literatura rosyjska przełomu XIX i XX wieku – cykl Wydawnictwa Uniwersytetu Gdańskiego; И. Гарин, Серебряный век в 3 томах, Москва 1999; М. Г. Зельдович, Л.Я. Лившиц, Русская литература XIX в. Хрестоматия критических материалов, Москва 1964; A. Walicki, Zarys myśli rosyjskiej. Od Oświecenia do Renesansu religijno-filozoficznego, Kraków 2005; M. Bachtin, Problemy poetyki Dostojewskiego, przeł. N. Modzelewska, Warszawa 1970; R. Przybylski, Dostojewski i „przeklęte problemy”. Od „Biednych ludzi” do „zbrodni i kary”, Warszawa 1964; B. Urbankowski, Dostojewski: dramat humanizmów, Warszawa 1994; M. Bohun, Fiodor Dostojewski i idea upadku cywilizacji europejskiej, Katowice 1996; Tołstoj w oczach krytyki światowej, pod red. P. Hertza, Warszawa 1971; А. Semczuk, Lew Tołstoj, Warszawa 1967; О.В. Сливицкая, «Истина в движении»: О человеке в мире Л. Толстого, Москва 2009; О.В. Сливицкая, «Война и мир» Л.Н. Толстого: проблемы человеческого общения, Ленинград 1988; В творческой лаборатории Чехова, под ред. Л.Д. Опульской, З.с. Паперного и С.Е. Шаталова, Москва 1974; А.П. Чудаков, Поэтика Чехова, Москва 1971; R. Śliwowski, Antoni Czechow, Warszawa 1965.

Kanon lektur: I. Gonczarow, Obłomow; F. Dostojewski, Biedni ludzie, Zbrodnia i kara, Idiota, Biesy (fragmenty), Bracia Karamazow; L. Tołstoj, Wojna i pokój (fragmenty), Anna Karenina, Zmartwychwstanie, Sonata Kreuzerowska; M. Leskow, Mańkut, Anioł z pieczęcią (Запечатленный ангел); W. Garszyn, Czerwony kwiatek; A. Ostrowski, Burza; M. Sałtykow-Szczedrin, Historia jednego miasta (fragmenty); M. Niekrasow, Mróz-Czerwony nos; A. Czechow, Śmierć urzędnika, Kameleon, Mewa, Trzy siostry, Sala nr 6; I. Bunin, Wieś, Udar słoneczny, L. Andrejew, Życie człowieka, Opowieść o siedmiu powieszonych; F. Sołogub, Mały bies; A. Bieły, Petersburg; A. Błok, Buda jarmarczna, Dwunastu, Nieznajoma; W. Majakowski, Obłok w spodniach, Misterium Buffo (fragmenty); M. Gorki, Czełkasz, Na dnie; Liryka (do wyboru 4 wiersze/poematy z 10 zaproponowanych przez prowadzącego): A. Fet, F. Tiutczew, K. Balmont, A. Achmatowa, O. Mandelsztam, W. Chlebnikow, L. Gumilow, M. Cwietajewa.

Uzupełniające: F. Dostojewski, Biesy (całość), Notatki z podziemia, Łagodna; L. Tołstoj, Wojna i pokój (całość), Śmierć Iwana Ijicza, Żywy trup, Ciemna potęga; M. Leskow, Oczarowany pielgrzym; M. Sałtykow-Szczedrin, Państwo Gołowlewowie; A. Ostrowski, Las; A. Czechow, Kapral Priszibiejew, Step, Człowiek w futerale, Wiśniowy sad, Wujaszek Wania; I. Bunin, Lekki oddech, Pan z San Francisco, Sny Czanga; I. Kuprin, Pojedynek; L. Andrejew, Życie Wasilija Fiwiejskogo; A. Błok, Scytowie; W. Majakowski, Dobrze!; Łaźnia; M. Gorki, Starucha Izergil, Makar Czudra, Konowałow.

Learning outcomes: (in Polish)

student/ka ma uporządkowaną wiedzę na temat rosyjskiego procesu historycznoliterackiego w latach 1856-1918; ma uporządkowaną wiedzę na temat epok i prądów literackich w latach 1856-1918; posiada uporządkowaną wiedzę nt. zjawisk decydujących o specyfice literatury rosyjskiej i jej uprzywilejowanego miejsca w rosyjskiej kulturze materialnej i duchowej; ma uporządkowaną wiedzę nt. roli i form krytyki literackiej; ma podstawową wiedzę nt. biografii najważniejszych twórców; posiada uporządkowaną wiedzę, dotyczącą najważniejszych utworów, historii ich powstania oraz recepcji; potrafi dokonać analizy i interpretacji najważniejszych utworów literackich epoki, angażując zdobytą wiedzę teoretyczną i historycznoliteracką; potrafi napisać stan badań w zakresie tematyki literaturoznawczej; potrafi pracować w grupie

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Test / ocena znajomości lektur

Praca pisemna

Ocena w dyskusji

Egzamin ustny

5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

3.0 – wystarczająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami

2.0 – niewystarczająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement site map USOSweb 7.1.2.0-5 (2025-06-04)