History of German literature
General data
Course ID: | 09-grHLNIEk-DL34 |
Erasmus code / ISCED: |
09.2
|
Course title: | History of German literature |
Name in Polish: | Historia literatury niemieckiej |
Organizational unit: | Institute of German Studies |
Course groups: |
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | German |
Module type: | compulsory |
Cycle of studies: | 1st cycle |
Module learning aims: | (in Polish) Zapoznanie studentów z głównymi tendencjami i zjawiskami w literaturze niemieckojęzycznej lat 1918-1945, ze szczególnym naciskiem na literaturę i instytucje życia literackiego w Republice Weimarskiej i Trzeciej Rzeszy; kształtowanie umiejętności krytycznego analizowania i interpretowania reprezentatywnych utworów literackich; kształtowanie umiejętności rozumienia kluczowych zjawisk literatury w ich powiązaniu z procesami historycznymi i kulturowymi; rozwijanie świadomości kształtowania się form i gatunków literackich w procesie zmian historycznych; rozwijanie umiejętności samodzielnej pracy; umiejętności zarządzania informacją (zdobywanie i interpretacja danych z różnych źródeł). |
Year of studies (where relevant): | Year 2 |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) Znajomość języka niemieckiego na poziomie B1+ wg ESOKJ |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) Dyskusja Praca z tekstem Metoda ćwiczeniowa Demonstracje dźwiękowe i/lub video Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) Praca w grupach |
Short description: |
(in Polish) do modułu należy egzamin 09-grHLNIE-DLE3 |
Full description: |
(in Polish) Literatura i kultura niemieckojęzyczna po I wojnie światowej Podstawowe zagadnienia dotyczące literatury i kultury niemieckiej w okresie Republiki Weimarskiej „Neue Sachlichkeit” w literaturze niemieckiej Literatura i system literacki w III Rzeszy Literatura niemiecka na emigracji Kluczowe zagadnienia dotyczące literatury tzw. emigracji wewnętrznej Literatura niemieckojęzycznej w okresie II wojny światowej |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura prymarna: Literatura wskazana przez prowadzącą/prowadzącego na pierwszych zajęciach w semestrze. Literatura sekundarna: Literatura wskazana przez prowadzącą/prowadzącego, przykładowo: E. Bahr (Hg.), Geschichte der deutschen Literatur, 3. Band: Vom Realismus bis zur Gegenwartsliteratur, Tübingen 1988; B. Baumann / B. Oberle, Deutsche Literatur in Epochen, Ismaning 1985; W. Beutin (u.a.), Deutsche Literaturgeschichte. Von den Anfängen bis zur Gegenwart. Stuttgart (u.a.) 2013; H. Hürten (Hg.), Deutsche Geschichte in Quellen und Darstellung. Bd. 9, Weimarer Republik und Drittes Reich: 1918-1945, Stuttgart 2000; G. Pankau, Einführung in die Literatur der Neuen Sachlichkeit, Darmstadt 2010; H. R. Paucker (Hg.), Die deutsche Literatur. Ein Abriss in Text und Darstellung: Neue Sachlichkeit, Literatur im 3. Reich und im Exil, Bd. 15, Stuttgart 1993; H. Wiegemann, Die deutsche Literatur des 20. Jahrhunderts, Würzburg 2005; V. Žmegac, Geschichte der deutschen Literatur vom 18. Jahrhundert bis zur Gegenwart, 3. Bd.: 1918-1980, Königstein - Ts. 1984. |
Learning outcomes: |
(in Polish) student/ka rozpoznaje kluczowe zjawiska w literaturze i kulturze niemieckiego obszaru językowego lat 1918-1945 ma uporządkowaną wiedzę szczegółową na temat wybranych zagadnień literatury niemieckojęzycznej tego okresu analizuje procesy i zjawiska literackie i kulturowe omawianego okresu z wykorzystaniem metod i narzędzi właściwych dla badań literackich formułuje samodzielne i krytyczne sądy w języku niemieckim na temat omawianych utworów i zjawisk literackich wyszukuje, selekcjonuje i analizuje informacje dotyczące omawianych zagadnień z wykorzystaniem różnych źródeł (tradycyjnych i multimedialnych) przejawia refleksyjną postawę wobec języka i dbałość o kulturę słowa wykazuje się otwartością wobec różnorodności kulturowej i światopoglądowej |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Aktywność studenta w dyskusji Egzamin pisemny lub ustny Pisemna praca zaliczeniowa -forma w gestii prowadzącego: praca semestralna lub kolokwium zaliczeniowe Test ze znajomości lektur Pisemna praca zaliczeniowa do wyboru prowadzącego: praca semestralna, kolokwium: Zgodność z tematem; właściwy dobór źródeł; umiejętna analiza omawianych zjawisk w oparciu o poprawnie przytaczaną literaturę przedmiotu; właściwa struktura i argumentacja; dobór adekwatnych środków językowych; poprawność językowa; poszanowanie własności intelektualnej. Ocena aktywności w dyskusji: częstotliwość wypowiedzi, trafność przytaczanych argumentów, adekwatność środków językowych, otwartość na opinie innych, zaangażowanie w pracę w grupach Skala ocen dla pisemnej pracy zaliczeniowej, testu z lektur, egzaminu: 5,0 znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4,5 wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne na poziomie bardzo dobrym 4,0 wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne na poziomie dobrym 3,5 zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3,0 zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 2,0 niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Classes in period "Academic year 2020/2021, winter semester" (past)
Time span: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Navigate to timetable
MO KON
TU W TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | Marta Wimmer | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Completion
discussion seminar - Completion |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.