Grammar of contemporary Russian V
General data
Course ID: | 09-grGWJRk-DL56 |
Erasmus code / ISCED: |
09.303
|
Course title: | Grammar of contemporary Russian V |
Name in Polish: | Gramatyka współczesnego języka rosyjskiego V |
Organizational unit: | Institute of German Studies |
Course groups: |
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Russian |
Module type: | compulsory |
Cycle of studies: | 1st cycle |
Module learning aims: | (in Polish) wprowadzenie i zapoznanie ze składnią języka rosyjskiego, modelami opisu, przyswojenie głównych terminów syntaktycznych przekazanie wiedzy o stosunkach syntagmatycznych między wyrazami, nabycie umiejętności określania stopnia spójności pomiędzy składnikami tekstu, umiejętność analizy związków akomodowanych i nieakomodowanych. przygotowanie do analizy zdania prostego, właściwa interpretacja członów zdania i ich funkcji wyrobienie umiejętności modelowania wypowiedzeń na podstawie schematów strukturalnych, zapoznanie z wypowiedzeniami pełnymi i niepełnymi wyrobienie umiejętności rozpoznawania struktur wielopredykatywnych i ich właściwy opis strukturalno-semantyczny rozwijanie zdolności identyfikowania różnych typów wypowiedzeń ze względu na strategię nadawczo-odbiorczą tekstu, rozróżnianie i określanie różnego typu operatorów utrwalanie umiejętności pisania opracowań naukowych i korzystania ze źródeł bibliograficznych rozwijanie umiejętności komunikacji oraz właściwej postawy i odpowiedzialnego stosunku do zajęć |
Year of studies (where relevant): | Year 3 |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) Podstawowa wiedza i umiejętności z zakresu morfologii języka rosyjskiego oraz ogólnej wiedzy z gramatyki języka rosyjskiego |
Information on where to find course materials: | (in Polish) Na stronie domowej Instytutu Filologii Rosyjskiej UAM: www.ifros.amu.edu.pl |
Full description: |
(in Polish) Miejsce składni w gramatycznym systemie języka. Słowoforma w opisie składniowym. Relacje między składnikami (Akomodacja składniowa, typy związków akomodowanych i nieakomodowanych). Stosunki gramatyczne pomiędzy wyrazami. Stosunki parataktyczne i hipotaktyczne. Określanie związków luźnych, stałych i sfrazeologizowanych. Pojęcie zdania (wypowiedzenia) jako podstawowej jednostki opisu składniowego. Rodzaje wypowiedzeń i ich funkcje. Zdanie pojedyncze. Schemat strukturalny zdania prostego. Predykacja. Związki główne i poboczne. Opis składników wypowiedzenia pojedynczego (podmiotu, orzeczenia, dopełnienia, okolicznika, przydawki). Klasyfikacje i typy zdań prostych. Schematy strukturalne zdań prostych. Struktury wielopredykatywne - zdania złożone. Definicja zdania złożonego. Schematy strukturalne zdań złożonych. Wypowiedzenia złożone współrzędnie i podrzędnie. Rodzaje wypowiedzeń złożonych współrzędnie. Rodzaje wypowiedzeń złożonych podrzędnie. Pojęcie spójności tekstu. Strategia nadawczo-odbiorcza tekstu. Charakterystyka i rodzaje operatorów tekstowych. Operatory modyfikacji treściowej i nawiązania międzywypowiedzeniowego. Ćwiczenia interpunkcyjne w zdaniach prostych i złożonych. |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Gramatyka współczesnego języka rosyjskiego, pod red. A. Bartoszewicza i J. Wawrzyńczyka, cz. 1-4, Warszawa 1986-1987. 2. Cz.Lachur, Współczesny język rosyjski. System gramatyczny (z ćwiczeniami), Opole 2002. 3. Русская грамматика, под ред. Н.Ю. Шведовой, т. II, Москва 1980. 4. В.А.Белошапкова, Современный русский язык; Изд-во: М.: Высшая школа 1981. 6. A. Bielanin, Z. Czapiga, Современный русский язык, cz. 3, Rzeszów 1998. 7. Н.С. Валгина, Синтаксис современного русского языка, Москва 2000. 8. Современный русский язык, под ред. Н.М. Шанского, Москва 1981 |
Learning outcomes: |
(in Polish) student zna modele opisu składniowego i charakteryzuje główne pojęcia składniowe; rozumie i prawidłowo stosuje podstawowe terminy z gramatyki języka rosyjskiego; analizuje i rozpoznaje różne typy związków syntagmatycznych; prawidłowo interpretuje związki akomodowane i nieakomodowane; prawidłowo interpretuje modele zdań prostych na podstawie schematów strukturalnych, potrafi zinterpretować zdanie w zależności od aspektu analizy, rozróżnia człony zdania; wybiera właściwe techniki wypowiedzeń ze względu na strategię nadawczo-odbiorczą tekstu, umiejętnie rozróżnia operatory tekstowe, operatory modyfikacji treściowej i nawiązania międzywypowiedzeniowego; rozpoznaje typy zdań złożonych i potrafi je opisać z punktu widzenia struktury i semantyki. korzysta ze źródeł bibliograficznych w języku polskim i rosyjskim; stosuje zdobytą wiedzę w kształtowaniu i wzbogacaniu własnych wypowiedzi ustnych, jest zorientowany na poprawność składniową wypowiedzi |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ocena aktywności studenta na zajęciach, ocena poprawności wykonania ćwiczeń i poprawności stosowania terminów składniowych, praca zaliczeniowa pisemna |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.