Wiedza o współczesnym Izraelu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-WWI-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wiedza o współczesnym Izraelu |
Jednostka: | Instytut Etnolingwistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu S1-FIhe |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia, program kształcenia: hebraistyka |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Przekazanie wiedzy z zakresu historii, prawa, kwestii religijnych w Izraelu kształtujących tożsamość współczesnego Izraelczyka oraz ich wpływ na osobliwość kultury izraelskiej; Wyrobienie umiejętności krytycznego korzystania ze źródeł naukowych; Rozwinięcie umiejętności przygotowania i zaprezentowania referatu. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Pełny opis: |
1. Cele zajęć/przedmiotu: C1 przekazanie wiedzy z zakresu historii, prawa, kwestii religijnych w Izraelu kształtujących tożsamość współczesnego Izraelczyka oraz ich wpływ na osobliwość kultury izraelskiej C2 poznanie podstawowych dzieł z zakresu dramaturgii, filmu i muzyki izraelskiej C3 wyrobienie umiejętności krytycznego korzystania ze źródeł naukowych C4 rozwinięcie umiejętności przygotowania i zaprezentowania referatu C5 rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie 2. Treści programowe dla zajęć/przedmiotu: Narodziny syjonizmu i Palestyna przed powstaniem państwa Izrael Powstanie Izraela i historia kształtowania się jego granic Problem palestyński Ustrój Izraela, partie polityczne i polityka zagraniczna Żydzi Aszkenazyjscy i Sefardyjscy w Izraelu oraz ich kultura Kwestie religijne w Izraelu Kobiety i mniejszości w Izraelu Wojsko i kwestie militarne w Izraelu Problemy współczesnego Izraela. Współczesna tożsamość izraelska Jerozolima z perspektywy trzech religii Teksty kultury a współczesny Izrael |
Literatura: |
Literatura polskojęzyczna: Albin, Bernard, Tokarz, Grzegorz (red.). 2007. Izrael i Autonomia Palestyńska: wybrane aspekty polityczne i prawne. Wrocław: Uniwersytet Wrocławski, Oficyna Wydawnicza Arboretum. Arendt, Hannah. 2010. Eichman w Jerozolimie. Rzecz o banalności zła. Kraków: Wydawnictwo Znak. Bojko Krzysztof .2006. Izrael a aspiracje Palestyńczyków 1987-2006. Warszawa: Polski Instytut Spraw Międzynarodowych. Grupińska, Anka. 2008. Najtrudniej jest spotkać Lilit: opowieści chasydzkich kobiet. Budapeszt, Kraków : Wydawnictwo Austeria Klezmerhojs. Herze, Teodor. 2006. Państwo żydowskie: próba nowoczesnego rozwiązania kwestii żydowskiej, Surzyn Jacek (przekł.). Kraków: Austeria. Schulze, E. Kristen. 2010. Konflikt arabsko-izraelski. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Segev, Tom. 2012. Siódmy milion. Izrael – piętno Zagłady. Warszawa: PWN. Shapira, Anita. 2018. Historia Izraela. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Dialog. Skorek, Artur. 2015. Żydowskie ugrupowania religijne w państwie Izrael. Polityczna rola ortodoksyjnego judaizmu. Kraków: NOMOS. Literatura angielskojęzyczna: Gerber, Yoav. 2011. Nation and history: Israeli Historiography between Zionism and Post-Zionism. London: Vallentine Mitchell. Hofnung, Menachem. 1996. Democracy, Law and National Security in Israel. Jerusalem: The Hebrew University. Kimmerling, Baruch (ed.). 1989. The Israeli State and Society: Boundaries and Frontiers, New York: State University of New York Press. Mahler, Gregory, Mahler Alden R.W. 2010. The Arab-Israeli Conflict: an Introduction and Documentary Leader. London, New York: Rutledge. Morris, Benny. 2001. Righteous Victims. A history of the Zionist-Arab Conflict 1881-2001. Vintage Books. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka: - Posiada wiedzę z zakresu historii, polityki, prawa, kwestii religijnych, mniejszościowych i kulturowych Izraela. - Wymienia i rozumie najważniejsze procesy historyczne, polityczne i socjologiczne składające się na tożsamość izraelską. - Zna wybrane teksty kultury traktujące o współczesnym Izraelu. - Potrafi przygotować i zaprezentować referat na temat wybranego przez siebie zagadnienia. - Zna literaturę przedmiotu i potrafi krytycznie ustosunkować się do poruszanych problemów. - Posługuje się podstawowymi pojęciami dotyczącymi wybranych zjawisk w jęz. hebrajskim. - Jest świadom różnic kulturowych oraz jest gotowy na podjęcie dialogu z Izraelczykiem. |
Metody i kryteria oceniania: |
bardzo dobry (bdb; 5,0): Bardzo dobra znajomość historii, polityki, prawa, kwestii religijnych w Izraelu, bardzo dobra znajomość podstawowych dzieł z zakresu filmu i muzyki izraelskiej, bardzo dobrze rozwinięta umiejętność krytycznego korzystania ze źródeł, bardzo dobrze przygotowany merytorycznie i zaprezentowany referat. dobry plus (+db; 4,5): Jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami zwłaszcza w zakresie referatu. dobry (db; 4,0): Możliwy szerszy zakres niedociągnięć: dobra znajomość historii, polityki, prawa, kwestii religijnych w Izraelu, dobra znajomość podstawowych dzieł z zakresu filmu i muzyki izraelskiej, referat na poziomie dobrym, znajomość i umiejętność krytycznego korzystania ze źródeł na dobrym poziomie. dostateczny plus (+dst; 3,5): Zadowalająca znajomość historii, polityki, prawa, kwestii religijnych w Izraelu, zadowalająca znajomość podstawowych dzieł z zakresu, filmu i muzyki izraelskiej, słabsza znajomość literatury przedmiotu, słabszy referat. dostateczny (dst; 3,0): Zadowalająca znajomość historii, polityki, prawa, kwestii religijnych w Izraelu, zadowalająca znajomość podstawowych dzieł z zakresu filmu i muzyki izraelskiej, słabszy referat. niedostateczny (ndst; 2,0): Niezadowalająca znajomość historii, polityki, prawa, kwestii religijnych w Izraelu, niezadowalająca znajomość podstawowych dzieł z zakresu filmu i muzyki izraelskiej, bardzo słaba znajomość literatury przedmiotu, bardzo niestarannie przygotowany referat. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Ratajczyk | |
Prowadzący grup: | Maciej Ratajczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Ratajczyk | |
Prowadzący grup: | Maciej Ratajczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.