Wiedza o Szwecji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-WOS-13 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Wiedza o Szwecji |
Jednostka: | Katedra Skandynawistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu S1-FSs |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język szwedzki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Uporządkowanie i pogłębienie wiadomości na temat współczesnej Szwecji zdobytych na zajęciach z PNJS. Zapoznanie studentów z historyczno- geograficznymi uwarunkowaniami społecznego i gospodarczego rozwoju Szwecji. Przedstawienie roli historii jako czynnika kształtującego tożsamość narodową i regionalną Szwedów i znaczenia dziedzictwa kulturowego Szwedów. Przekazanie wiedzy na temat warunków naturalnych, demografii, podziału geograficznego i administracyjnego Szwecji oraz szwedzkiej gospodarki. Przekazanie wiedzy na temat współczesnej szwedzkiej kultury i kultury życia codziennego Wprowadzenie do pogłębionej analizy społecznych i politycznych zjawisk charakteryzujących współczesną Szwecję Rozwinięcie umiejętności dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych między przeszłością a teraźniejszością Szwecji, krytycznej refleksji i wyciągania wniosków Rozwinięcie nawyku systematycznego pogłębiania wiedzy o Szwecji i Skandynawii oraz umiejętności odnajdywania potrzebnych informacji z wykorzystaniem różnego typu źródeł |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Pełny opis: |
Prezentacja szwedzkich symboli narodowych oraz czynników mających znaczenie dla kształtowania szwedzkiej tożsamości narodowej. Wyodrębnienie i omówienie istotnych dla rozwoju państwa i społeczeństwa szwedzkiego wydarzeń historycznych; wskazanie znaczących postaci, miejsc, pojęć, dat. Przedstawienie szwedzkiego dziedzictwa kulturowego i polityki kulturalnej mającej na celu jego zachowanie. Prezentacja typowych dla współczesnej kultury szwedzkiej i życia społecznego zjawisk i prądów oraz przybliżenie znanych reprezentantów różnych dziedzin kultury; charakterystyka kultury życia codziennego Omówienie warunków naturalnych Szwecji oraz podziału Szwecji na krainy historyczno-geograficzne (landskap) i współczesnego podziału administracyjnego (län); przedstawienie specyfiki poszczególnych krain oraz ich znaczenia gospodarczego i walorów turystycznych Omówienie rozwoju szwedzkiej gospodarki z uwzględnieniem uwarunkowań geograficznych, tradycji historycznych i innowacji opartych na szwedzkich odkryciach i wynalazkach Przedstawienie historycznych i współczesnych przemian demograficznych, ruchu i rozwoju ludności Szwecji, z uwzględnieniem statusu mniejszości narodowych (nationella minoriteter), a także regionalnego zróżnicowania języka szwedzkiego Przyswojenie słownictwa z dziedziny geografii, historii i wiedzy o kulturze niezbędnego dla opisywania i komentowania omawianych problemów |
Literatura: |
Hellstam D. 1993. Sverige på svenska.Kursverksamhetens förlag. Weibull J. 1993. Sveriges historia. Förlags AB Wiken och Svenska institutet. Lagerqvist Lars.O. 2001. Svensk historia. Svenska institutet. Anker L. Litzell G. Lundberg B.A. 2003. Världsarv i Sverige. Riksantikvarieämbetet. Frykman J. Löfgren O. (red). 1991. Svenska vanor och ovanor. Natur och kultur. Gaunt D. Löfgren O. 1984. Myter om svensken. Liber. Palm G. (red). 1992. Landskapens röster. En bok för alla. Sedig, K. 2002. Svenska innovationer. Svenska institutet Sverige – en pocketguide. Fakta, tips och råd till nya invånare. 2001. Integrationsverket. Artykuły z prasy szwedzkiej, Broszury turystyczne Internet, np.: http://www.sverigeguiden.com; http://www.svenskaturistforeningen.se; http://www.popularhistoria.se |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: Posiada uporządkowaną wiedzę ogólną na temat szwedzkiego państwa i społeczeństwa w zakresie historii, geografii i kultury. Potrafi ją prezentować i wykorzystywać w dyskusji, ma świadomość konieczności jej pogłębiania i aktualizowania. Rozumie złożoność pojęcia: tożsamość narodowa, potrafi wskazać i omówić istotne elementy szwedzkiej tożsamości, wyjaśnia ich genezę. Wymienia, osadza w kontekście historycznym i opisuje szwedzkie symbole narodowe Potrafi podać i omówić przykłady szwedzkich zabytków kultury materialnej (w tym zabytków przyrody). Ma świadomość wartości szwedzkiego dziedzictwa kulturowego i jego miejsca w dorobku cywilizacyjnym ludzkości. Umie podać przykłady zjawisk i prądów typowych dla współczesnej szwedzkiej kultury oraz twórców reprezentujących różne dziedziny i innych osób mających wkład w życie społeczne (artystów, muzyków, aktorów, reżyserów, przedstawicieli świata nauki, mediów, sportu) i powiązać nazwiska z konkretnymi dokonaniami Zna nazwy szwedzkich krain historyczno-geograficznych i potrafi określić ich położenie (wskazać na mapie); opowiada o warunkach naturalnych, znaczeniu gospodarczym i walorach turystycznych. Zna współczesny podział administracyjny kraju. Potrafi wskazywać i wyjaśniać związki przyczynowo-skutkowe między przeszłością a teraźniejszością Szwecji w odniesieniu do gospodarki i kultury Potrafi scharakteryzować przemiany demograficzne, które wpłynęły na współczesny kształt szwedzkiego społeczeństwa. Ma świadomość regionalnego zróżnicowania języka szwedzkiego, a także różnic językowych pomiędzy mieszkańcami Szwecji wynikających z przynależności do mniejszościowych grup etnicznych i mniejszości kulturowych. Posługuje się słownictwem z dziedziny geografii, historii i wiedzy o kulturze. Korzysta z różnego rodzaju źródeł, wyszukuje potrzebne informacje i przygotowuje wypowiedzi ustne o charakterze referatu. |
Metody i kryteria oceniania: |
dyskusja komentująca i podsumowująca zaprezentowane rezultaty pracy w grupach P: pisemny sprawdzian zaliczeniowy Kryteria oceniania 5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 2 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Magdalena Żmuda-Trzebiatowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Sonia Ławniczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.