Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wiedza o Szwecji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-WOS-13
Kod Erasmus / ISCED: 08.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wiedza o Szwecji
Jednostka: Katedra Skandynawistyki
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty dla programu S1-FSs
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język szwedzki
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

filologia

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Uporządkowanie i pogłębienie wiadomości na temat współczesnej Szwecji zdobytych na zajęciach z PNJS. Zapoznanie studentów z historyczno- geograficznymi uwarunkowaniami społecznego i gospodarczego rozwoju Szwecji.


Przedstawienie roli historii jako czynnika kształtującego tożsamość narodową i regionalną Szwedów i znaczenia dziedzictwa kulturowego Szwedów.


Przekazanie wiedzy na temat warunków naturalnych, demografii, podziału geograficznego i administracyjnego Szwecji oraz szwedzkiej gospodarki.


Przekazanie wiedzy na temat współczesnej szwedzkiej kultury i kultury życia codziennego


Wprowadzenie do pogłębionej analizy społecznych i politycznych zjawisk charakteryzujących współczesną Szwecję


Rozwinięcie umiejętności dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych między przeszłością a teraźniejszością Szwecji, krytycznej refleksji i wyciągania wniosków


Rozwinięcie nawyku systematycznego pogłębiania wiedzy o Szwecji i Skandynawii oraz umiejętności odnajdywania potrzebnych informacji z wykorzystaniem różnego typu źródeł



Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Pełny opis:

Prezentacja szwedzkich symboli narodowych oraz czynników mających znaczenie dla kształtowania szwedzkiej tożsamości narodowej.

Wyodrębnienie i omówienie istotnych dla rozwoju państwa i społeczeństwa szwedzkiego wydarzeń historycznych; wskazanie znaczących postaci, miejsc, pojęć, dat.

Przedstawienie szwedzkiego dziedzictwa kulturowego i polityki kulturalnej mającej na celu jego zachowanie.

Prezentacja typowych dla współczesnej kultury szwedzkiej i życia społecznego zjawisk i prądów oraz przybliżenie znanych reprezentantów różnych dziedzin kultury;

charakterystyka kultury życia codziennego

Omówienie warunków naturalnych Szwecji

oraz podziału Szwecji na krainy historyczno-geograficzne (landskap) i współczesnego podziału administracyjnego (län); przedstawienie specyfiki poszczególnych krain oraz ich znaczenia gospodarczego i walorów turystycznych

Omówienie rozwoju szwedzkiej gospodarki z uwzględnieniem uwarunkowań geograficznych, tradycji historycznych i innowacji opartych na szwedzkich odkryciach i wynalazkach

Przedstawienie historycznych i współczesnych przemian demograficznych, ruchu i rozwoju ludności Szwecji,

z uwzględnieniem statusu mniejszości narodowych (nationella minoriteter), a także

regionalnego zróżnicowania języka szwedzkiego

Przyswojenie słownictwa z dziedziny geografii, historii i wiedzy o kulturze niezbędnego dla opisywania i komentowania omawianych problemów

Literatura:

Hellstam D. 1993. Sverige på svenska.Kursverksamhetens förlag.

Weibull J. 1993. Sveriges historia. Förlags AB Wiken och Svenska institutet.

Lagerqvist Lars.O. 2001. Svensk historia. Svenska institutet.

Anker L. Litzell G. Lundberg B.A. 2003. Världsarv i Sverige. Riksantikvarieämbetet.

Frykman J. Löfgren O. (red). 1991. Svenska vanor och ovanor. Natur och kultur.

Gaunt D. Löfgren O. 1984. Myter om svensken. Liber.

Palm G. (red). 1992. Landskapens röster. En bok för alla.

Sedig, K. 2002. Svenska innovationer. Svenska institutet

Sverige – en pocketguide. Fakta, tips och råd till nya invånare. 2001. Integrationsverket.

Artykuły z prasy szwedzkiej,

Broszury turystyczne

Internet, np.:

http://www.sverigeguiden.com; http://www.svenskaturistforeningen.se; http://www.popularhistoria.se

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:

Posiada uporządkowaną wiedzę ogólną na temat szwedzkiego państwa i społeczeństwa w zakresie historii, geografii i kultury. Potrafi ją prezentować i wykorzystywać w dyskusji, ma świadomość konieczności jej pogłębiania i aktualizowania.

Rozumie złożoność pojęcia: tożsamość narodowa, potrafi wskazać i omówić istotne elementy szwedzkiej tożsamości, wyjaśnia ich genezę. Wymienia, osadza w kontekście historycznym i opisuje szwedzkie symbole narodowe

Potrafi podać i omówić przykłady szwedzkich zabytków kultury materialnej (w tym zabytków przyrody). Ma świadomość wartości szwedzkiego dziedzictwa kulturowego i jego miejsca w dorobku cywilizacyjnym ludzkości.

Umie podać przykłady zjawisk i prądów typowych dla współczesnej szwedzkiej kultury oraz twórców reprezentujących różne dziedziny i innych osób mających wkład w życie społeczne (artystów, muzyków, aktorów, reżyserów, przedstawicieli świata nauki, mediów, sportu) i powiązać nazwiska z konkretnymi dokonaniami

Zna nazwy szwedzkich krain historyczno-geograficznych i potrafi określić ich położenie (wskazać na mapie); opowiada o warunkach naturalnych, znaczeniu gospodarczym i walorach turystycznych. Zna współczesny podział administracyjny kraju.

Potrafi wskazywać i wyjaśniać związki przyczynowo-skutkowe między przeszłością a teraźniejszością Szwecji w odniesieniu do gospodarki i kultury

Potrafi scharakteryzować przemiany demograficzne, które wpłynęły na współczesny kształt szwedzkiego społeczeństwa.

Ma świadomość regionalnego zróżnicowania języka szwedzkiego, a także różnic językowych pomiędzy mieszkańcami Szwecji wynikających z przynależności do mniejszościowych grup etnicznych i mniejszości kulturowych.

Posługuje się słownictwem z dziedziny geografii, historii i wiedzy o kulturze. Korzysta z różnego rodzaju źródeł, wyszukuje potrzebne informacje i przygotowuje wypowiedzi ustne o charakterze referatu.

Metody i kryteria oceniania:

dyskusja komentująca i podsumowująca zaprezentowane rezultaty pracy w grupach

P: pisemny sprawdzian zaliczeniowy

Kryteria oceniania

5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

3 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami

2 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Magdalena Żmuda-Trzebiatowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Sonia Ławniczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-5 (2025-06-04)