Introduction to Literary Science
General data
Course ID: | 09-WLZJ-11 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Introduction to Literary Science |
Name in Polish: | Wstęp do literaturoznawstwa |
Organizational unit: | Institute of Oriental Studies |
Course groups: |
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Module type: | compulsory |
Major: | (in Polish) Japonistyka |
Cycle of studies: | 1st cycle |
Module learning aims: | (in Polish) Zapoznanie studentów (nie posiadających teoretycznego przygotowania) z: podstawowymi zagadnieniami literaturoznawstwa jako nauki i jego relacjach z innymi dyscyplinami naukowymi, poszczególnymi działami literaturoznawstwa, wprowadzenie w problematykę i metodologię badań literaturoznawczych, podstawowymi teoriami literatury i ich historycznymi uwarunkowaniami, pokrewieństwem i zróżnicowaniem literatur świata, klasyfikowaniem i typologiami tekstów literackich, typologią mediów literackich; przygotowanie do samodzielniejszych refleksji i dociekań nad literaturą, dalszego studiowania (obowiązkowych i fakultatywnych) przedmiotów literaturoznawczych. |
Year of studies (where relevant): | Year 1 |
Course module conducted remotely (e-learning): | (in Polish) Nie |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) Brak |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) Wykład konwersatoryjny Dyskusja Praca z tekstem Metoda analizy przypadków Demonstracje dźwiękowe i/lub video Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) Praca w grupach |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30 Praca własna studenta* Przygotowanie do zajęć 10 Czytanie wskazanej literatury 15 Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 20 … SUMA GODZIN 75 LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 3 |
Short description: |
(in Polish) Program obejmuje cykl 15 wykładów poświęconych rozważaniom na temat istoty literatury, jej cech szczególnych i funkcji, w odniesieniu do zawartej w programie nauczania dla szkół średnich wiedzy o literaturze. Jednocześnie wykłady mają na celu przedstawienie najważniejszych kierunków metodologicznych w dwudziestowiecznych badaniach literackich jako wprowadzenie do samodzielnego badania literatury japońskiej przez studentów podczas kolejnych lat nauki. |
Full description: |
(in Polish) Przykładowe treści: Literaturoznawstwo jako nauka i jego relacje z innymi dyscyplinami naukowymi Działy literaturoznawstwa Podstawowe teorie kultury Systematyka rodzajów i gatunków literackich Teorie literatury Pokrewieństwo i zróżnicowanie literatur świata Literatura w świecie postkolonialnym i globalnym Miejsce literatury w kulturze i społeczeństwie Od literatury do czatu – co jest medium twórczości słownej Przygotowanie do samodzielnych refleksji i dociekań nad literaturą, dalszego studiowania przedmiotów literaturoznawczych oraz rozszerzania własnych studiów poprzez korzystanie z opracowań literaturoznawczych i kulturoznawczych |
Bibliography: |
• Antropologia twórczości słownej. Zagadnienia i wybór tekstów, red. Agnieszka Karpowicz, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012. • Burzyńska Anna i Markowski Michał Paweł, Teorie literatury XX wieku. Podręcznik, Znak, Kraków 2006. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Charakteryzuje literaturoznawstwo i jej miejsce wśród innych dyscyplin naukowych, a także miejsce i znaczenie japonistyki w tym obszarze, wybrane aspekty rozwoju oraz specyfikę przedmiotową i metodologiczną japonistyki. Potrafi opisać tekst literacki oraz podstawowe cechy charakterystyczne Rozumie podstawowe problemy klasyfikacyjne, jest w stanie o nich dyskutować. Zna podstawowe metody interpretacji i alizuje tekst literacki. Rozumie i wyjaśnia związki między pokrewieństwem, klasyfikowaniem a zróżnicowaniem literatur świata i systemów kulturowych. Potrafi rozpoznać podstawowe założenia metodologiczne opracowań literaturoznawczych. Zna i potrafi wskazać podstawowe różnice literatur świata. Interpretuje związki między literatura, językiem, kulturą a społeczeństwem. Krytycznie ocenia posiadaną wiedzę na temat literatury, kultury i języka Konsultuje problemy, których nie jest w stanie samodzielnie rozwiązać, z przedstawicielami odpowiednich dziedzin naukowych w celu ich krytycznej interpretacji oraz poszukiwania rozwiązań praktycznych. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Kolokwium ustne Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza i umiejętności, bardzo dobre kompetencje personalne i społeczne dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje, ale ze znacznymi niedociągnięciami dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje, ale z licznymi błędami niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje |
Classes in period "Academic year 2020/2021, winter semester" (past)
Time span: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH KON
FR |
Type of class: |
discussion seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | Hanna Jaśkiewicz, Iga Rutkowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
discussion seminar - Graded credit |
Classes in period "Academic year 2021/2022, winter semestr" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR KON
|
Type of class: |
discussion seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | Iga Rutkowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
discussion seminar - Graded credit |
Classes in period "Academic year 2022/2023, winter semester" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR KON
KON
|
Type of class: |
discussion seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | Iga Rutkowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
discussion seminar - Graded credit |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.