Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współczesne koncepcje językoznawcze

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-WKJ-11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Współczesne koncepcje językoznawcze
Jednostka: Wydział Neofilologii
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty dla programu S1-FGRgm
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: język niemiecki
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Zapoznanie ze współczesnymi koncepcjami w językoznawstwie; przypomnienie podstawowych pojęć lingwistyki: system vs. użycie języka; kompetencja vs. wykonanie językowe; bilateralny model znaku językowego; współczesne metody analizy składniowej: fraza jako podstawowa jednostka składni, syntagmatyczna analiza metodą składników bezpośrednich (IC), podstawowe pojęcia teorii zasad i parametrów; wprowadzenie do nowszych koncepcje fonologicznych: pojęcie fonemu i cechy dystynktywnej, struktura sylaby; wprowadzenie do nowszych koncepcji semantycznych: semantyka cech vs. semantyka prototypu.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Pełny opis:

Przedmiot językoznawstwa; podstawowe pojęcia: system a użycie języka, synchronia i diachronia, bilateralny model znaku językowego; kompetencja a wykonanie językowe;

Fraza jako podstawowa jednostka analizy składniowej; struktura frazy; podstawy teoretyczne strukturalizmu;

Deskryptywizm amerykański: jego założenia i metody badawcze;

Podstawy analizy IC, przykłady;

Teoria zasad i parametrów jako teoria gramatyki uniwersalnej; struktury frazowe w składni kreskowej (X-bar); teoria przypadka;

Szkoła praska: podstawy współczesnej fonologii; fonologia cech dystynktywnych, struktura sylaby;

Szkoła kopenhaska, podstawy semantyki cech, semantyka prototypu;

Przygotowanie do eseju.

Literatura:

Bußmann, H. (Hg.) (2002): Lexikon der Sprachwissenschaft. Stuttgart.;

Dürscheid, Ch. (1991): Modelle der Satzanalyse. Überblick und Vergleich. Köln.;

Helbig, G. (1973): Geschichte der neueren Sprachwissenschaft. Leipzig.;

Klenk, U. (2003): Generative Syntax. Tübingen.;

Linke, A. / Nussbaumer, M. / Portmann, P. (2004): Studienbuch Linguistik. Tübingen.;

Pelz, H. (2000): Linguistik. Eine Einführung. Hamburg.;

Vater, H. (2004): Einführung in die Sprachwissenschaft. München.

Efekty uczenia się:

Zna podstawowe tematy, pojęcia i zagadnienia dotyczące badań językoznawczych w zakresie składni, fonologii i semantyki;

Zna treść, formę i funkcję podstawowej terminologii z zakresu językoznawstwa ogólnego;

Ma uporządkowaną wiedzę ogólną na temat językoznawstwa ogólnego;

ma co najmniej elementarną wiedzę o powiązaniach językoznawstwa z innymi naukami humanistycznymi oraz z innymi naukami;

Ma świadomość kompleksowej natury języka;

Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego ;

Umie samodzielnie zdobywać wiedzę z wykorzystaniem słowników, leksykonów oraz innych tradycyjnych i multimedialnych źródeł niemiecko- i polskojęzycznych;

Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i selekcjonować informacje z różnych źródeł;

Umie właściwie korzystać ze zdobytej wiedzy przedmiotowej w celu analizy materiału językowego;

Potrafi skutecznie posługiwać się poznanymi metodami i narzędziami lingwistyki;

Ma umiejętności językowe w zakresie językoznawstwa ogólnego oraz potrafi wypowiadać się o tej dziedzinie w języku niemieckim i polskim;

rozumie problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością za rzetelność przekazywanej wiedzy i rozumie wagę poszanowania własności intelektualnej;

Jest bardziej świadomy różnorodności kulturowej, w tym też językowej.

Metody i kryteria oceniania:

zaliczenie pisemne, esej

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Aptacy
Prowadzący grup: Jarosław Aptacy
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Jarosław Aptacy
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Jarosław Aptacy, Jiye Duan
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)