Wymowa języka angielskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-WJA-LK-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wymowa języka angielskiego |
Jednostka: | Instytut Lingwistyki Stosowanej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Lingwistyka stosowana, specjalność lingwistyka komputerowa |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | C1 zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu transkrypcji fonetycznej; C2 poprawienie bazy artykulacyjnej w zakresie fonetyki brytyjskiej, ze szczególnym naciskiem na elementy brytyjskiej wymowy sprawiające problemy Polakom uczącym się języka angielskiego; C3 rozwinięcie umiejętności rozróżniania podstawowych akcentów i dialektów j. ang.; C4 zdobycie wiedzy dot. najważniejszych różnic w odmianach brytyjskiej i amerykańskiej wymowy oraz pisowni; C5 zdobycie wiedzy i umiejętności w zakresie rozpoznawania nieregularności związków pisowni i wymowy w języku angielskim; C6 rozwinięcie umiejętności artykułowania wybranych dźwięków zgodnie ze standardami wymowy brytyjskiej (Received Pronunciation); C7 rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w parach i w grupie. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | Nie dotyczy |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | • umiejętność pracy indywidualnej oraz współpracy w parach i w grupach; • osiągnięcie przynajmniej poziomu B1 w znajomości j. ang. wg Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Materiały przesyłane są studentom drogą elektroniczną. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Metoda ćwiczeniowa Demonstracje dźwiękowe i/lub video |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 2 ECTS |
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu studenci pracują nad różnymi dźwiękami i zjawiskami występującymi w języku angielskim rozwijając przy tym swoją wymowę. Pracują w parach, grupach jak i samodzielnie. |
Pełny opis: |
Wprowadzenie do akcentów i dialektów języka angielskiego Wstęp do transkrypcji fonetycznej j. ang. Wymowa wybranych samogłosek w języku angielskim Wymowa wybranych spółgłosek w j. ang. Wymowa wybranych dyftongów w j. ang. Wprowadzenie do różnic między standardami amerykańskiej i brytyjskiej wymowy i pisowni j. ang. Połączenia międzywyrazowe w standardzie wymowy brytyjskiej |
Literatura: |
- Janicki, K., (1995). Elements of British and American English, Poznań: Kantor Wydawniczy SAWW - O’Connor, J.D.; Fletcher, C., (1991). Sounds English, Singapore: Longman - Reszkiewicz, A., (2005). Correct Your English Pronunciation, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN - Sobkowiak, W., (2001). English Phonetics for Poles, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie - Swan, M., (1993). Practical English Usage, Hong Kong: Oxford University Press - Vaughan-Rees, M., (1994). Rhymes and Rhythm. A Poem-based Course for English Pronunciation, Hong Kong: Macmillan Publishers Ltd. - Wells, J.,C.,(1993). Longman Pronunciation Dictionary, Hong Kong: Longman Group UK Limited |
Efekty uczenia się: |
potrafi poprawnie artykułować dźwięki wymowy brytyjskiej sprawiające najwięcej problemów Polakom potrafi wyróżnić standardy wymowy amerykańskiej (General American) i brytyjskiej (Received Pronunciation) potrafi odróżnić standardy pisowni amerykańskiej (General American) od brytyjskiej (Received Pronunciation) potrafi poprawnie artykułować dźwięki istotnie różniące się w brytyjskiej i amerykańskiej wymowie potrafi płynnie czytać teksty w języku angielskim z zachowaniem zasad wymowy brytyjskiej, w tym połączeń międzywyrazowych (linking sounds) potrafi poprawnie odczytać zapis słownikowy transkrypcji fonetycznej wyrazów w języku angielskim potrafi rozpoznawać nieregularności związków pisowni i wymowy w języku angielskim |
Metody i kryteria oceniania: |
bardzo dobry (bdb; 5,0): dobry plus (+db; 4,5): dobry (db; 4,0): dostateczny plus (+dst; 3,5): dostateczny (dst; 3,0): niedostateczny (ndst; 2,0): Kryteria oceniania Test ustny sprawdzający umiejętności poprawnego artykułowania dźwięków i połączeń międzywyrazowych polegający na odczytaniu uprzednio przygotowanego tekstu. OCENA Stopień poprawności wykonania testu w procentach niedostateczny 2 0-59% dostateczny 3,0 60-67% dostateczny + 3,5 68-75% dobry 4,0 76-84% dobry + 4,5 85-91% bardzo dobry 5 92-100% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Paula Trzaskawka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paula Trzaskawka | |
Prowadzący grup: | Paula Trzaskawka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paula Trzaskawka | |
Prowadzący grup: | Paula Trzaskawka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.