Wstęp do filozofii języka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-WFJ-LK-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do filozofii języka |
Jednostka: | Instytut Lingwistyki Stosowanej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Kierunek studiów: | Filologie regionów |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | - Nabycie przez studentów kompetencji humanistycznej, tj. wiedzy oraz umiejętności interpretacyjnych – w ramach kształtowania ogólnej kultury intelektualnej – w zakresie głównych trendów filozoficznych i przemian obrazu świata. - Zaznajomienie studentów ze specyfiką myślenia filozoficznego, problematyki filozoficznej, podstawową terminologią, najważniejszymi nurtami i systemami filozoficznymi, ze szczególnym uwzględnieniem filozofii języka i filozofii nauki. - Poznanie spektrum literatury przedmiotu, głównych trendów filozoficzne. zaznajomienie się z tradycją i współczesnością filozofii, w tym filozofii języka.. - Poznanie tradycji i współczesnością filozofii, w tym filozofii języka Kształtowanie zdolność krytycznego myślenia, umiejętności, argumentowania i formułowania wniosków |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | bez wymagań wstępnych |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Informacje dotyczące materiałów przedstawia prowadzący |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład konwersatoryjny ✔ Wykład problemowy ✔ Dyskusja ✔ Praca z tekstem ✔ Metoda analizy przypadków ✔ Inne – możliwe zadania w e-learningu ✔ |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30 Praca własna studenta* Przygotowanie do zajęć 15 Czytanie wskazanej literatury 30 Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 15 SUMA GODZIN 90 LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 3 |
Literatura: |
Zalecana literatura: • Ajdukiewicz, K. Zagadnienia i kierunki filozofii • Arystoteles, Metafizyka (ks. IV § 1-2) • Austin, J., Mówienie i poznawanie s. 311-334, 550-665 • Bartmiński, J., Językowe podstawy obrazu świata cz. I-II • Descartes, R., Medytacje o pierwszej filozofii • Descartes, R., Rozprawa o metodzie, • Epikur, List do Herodota (Diogenes Laertios) • Filek, J., Filozofia odpowiedzialności XX w • Filozofia XX wieku (seria Myśli i Ludzie, wyd. 1990 lub 2002), red. Z. Kuderowicz • Gadacz, T., Historia filozofii XX wieku. • Hempoliński, M., Brytyjska filozofia analityczna • Legowicz, J., Historia filozofii starożytnej Grecji i Rzymu • Legowicz, J., Historia filozofii średniowiecznej • Ossowska, M., Podstawy nauki o moralności; • Platon, Obrona Sokratesa; Eutyfron, (fragment: XI C – XIII B 7); Państwo (ks. 7, fragmenty: I-VI) • Prechtl, P., Wprowadzenie do filozofii języka • Puzynina, J., Język wartości, r. VI • Wittgenstein, L., Dociekania filozoficzne, cz. 1, § 1-43 |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięć EU student /ka: - potrafi wskazać wpływ filozofii greckiej na kształt kultury europejskiej - umie przedstawić główne stanowiska filozoficzne - posiada znajomość podstawowych zagadnień z zakresu filozofii języka - umie czytać ze zrozumieniem teksty z zakresu filozofii języka oraz poddawać je interpretacji w ramach przewidzianym przedmiotem - potrafi samodzielnie analizować wybrane problemy filozoficzne - ma wykształconą zdolność analitycznego i krytycznego myślenia - potrafi wytłumaczyć na czym polega: koncepcja gry językowej, ujęcie języka jako nośnika prawdy, czy jako środka sugestii, perswazji, przekonywania - potrafi pracować w grupie |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: Podstawowe kryteria: • obecność na zajęciach; • aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć; • znajomość zalecanej literatury przedmiotu; • pozytywne oceny z testów i kolokwiów(student ma prawo do poprawy ocen z testów); • zaliczenie kolokwium semestralnego. Skala ocen Kryteria oceniania bardzo dobry (bdb; 5,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane, z ewentualnymi pojedynczymi nieścisłościami, które nie mają znaczenia dla osiągnięcia poszczególnych efektów; dobry plus (+db; 4,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z nielicznymi błędami; dobry (db; 4,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub pojedynczych braków; dostateczny plus (+dst; 3,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub brakami; dostateczny (dst; 3,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z dużymi błędami i/lub brakami; niedostateczny (ndst; 2,0): zakładane efekty uczenia się nie zostały uzyskane. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Bożena Niećko-Bukowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Bożena Niećko-Bukowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Bożena Niećko-Bukowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.