Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Language acquisition

General data

Course ID: 09-WAKJE-SK-11
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Language acquisition
Name in Polish: Wiedza o akwizycji języka
Organizational unit: Chair of Scandinavian Studies
Course groups: (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
winter semester 1, full-time BA programme, Philology, Danish Philology
winter semester 1, full-time BA programme, Philology, Norwegian Philology
winter semester 1, full-time BA programme, Philology, Swedish Philology
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 3.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: (unknown)
Major:

(in Polish) filologia skandynawska

Cycle of studies:

1st cycle

Module learning aims:

(in Polish) Celem zajęć jest przedstawienie procesu akwizycji języka od strony psycholingwistycznej. Na zajęciach omówimy proces akwizycji języka pierwszego w dzieciństwie, języka drugiego w wieku dorosłym, oraz dwujęzyczności u dzieci i dorosłych. Napiszemy nasze biografie językowe i porozmawiamy o różnych formach wielojęzyczności oraz różnych kontekstach uczenia się języka.Podejmiemy też dyskusję nad zagadnieniem atrycji językowej, tj. utraty języka pierwszego w wieku dorosłym, oraz zapoznamy się z najważniejszymi badaniami dotyczącymi akwizycji iatrycji języków skandynawskich. Oprócz zdobycia wiedzy z dziedziny psycholingwistyki, dodatkowym efektem kursu jest wzrost poziomu świadomości procesów akwizycji języka, pomocnej w przyswajaniujęzyka skandynawskiego jako drugiego.

Full description: (in Polish)

Różne klasyfikacje języków świata, ze szczególnym uzględnieniem typologii językowej. Różnorodność języków a uniwersalia językowe.

Miejsce języka polskiego oraz języków skandynawskich w klasyfikacjach językowych.

Akwizycja języka pierwszego.

Dwu- i wielojęzyczność – podstawowe teorie oraz zagadnienia.

Teorie akwizycji języka drugiego, u dzieci i dorosłych (behawioryzm, natywizm, teorie kognitywne, m.in. pojęcie „interjęzyka”, konstrukcjonizm,

teoria socjokognitywna).

Atrycja językowa.

Bibliography: (in Polish)

Dakowska, M., Psycholingwistyczne podstawy dydaktyki języków obcych, PWN 2011;

Dąbrowska, E., Kubiński, W. (red.), Akwizycja języka w świetle językoznawstwa kognitywnego, Universitas 2003;

García, O., Wei, L., Translanguaging: Language, bilingualism and education. Palgrave Macmillan 2014;

Kurcz, I., Okuniewska, H., Język jako przedmiot badań psychologicznych, Wydawnictwo SWPS 2011;

Lightbown, P. M., Spada, N., How languages are learned [wydanie czwarte] Oxford University Press, 2013;

Majewicz, A., Języki świata i ich klasyfikowanie, Państwowe Wydawnictwo Naukowe 1999;

Rowland, C., Understanding child language acquisition, Routledge 2013;

Schmid, M., Language Attrition, Cambridge University Press 2011.

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student:

Ma podstawową wiedzę i potrafi wypowiadać się pisemnie i ustnie na temat procesu przyswajania języków w sposób naturalny i uczenia się w warunkach instytucjonalnych

Potrafi analizować i krytycznie oceniać informacje z różnych źródeł dotyczące omawianych tematów

Potrafi wypowiadać się na wybrane tematy z dziedziny wiedzy o przyswajaniu języka

Potrafi pracować w grupie przy wykonywaniu projektów

Ma pogłębioną wiedzę na temat różnorodności kulturowej i światopoglądowej

Rozumie potrzebę uczenia się języków przez całe życie, jest gotów do krytycznej oceny swojej wiedzy dotyczącej przyswajania języków oraz jej wykorzystania na dalszych etapach studiów filologicznych oraz w życiu zawodowym

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

bardzo dobry (bdb; 5,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane, z ewentualnymi pojedynczymi nieścisłościami, które nie mają znaczenia dla osiągnięcia poszczególnych efektów

dobry plus (+db; 4,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z nielicznymi błędami dobry (db; 4,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub pojedynczych braków

dostateczny plus (+dst; 3,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z istotnymi błędami i/lub brakami

dostateczny (dst; 3,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z dużymi błędami lub brakami (poziom minimalnie wymagany, akceptowany przez nauczyciela akademickiego)

niedostateczny (ndst; 2,0): zakładane efekty uczenia się nie zostały uzyskane

Classes in period "Academic year 2020/2021, winter semester" (past)

Time span: 2020-10-01 - 2021-02-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 30 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: Paulina Horbowicz
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
classes - Graded credit

Classes in period "Academic year 2021/2022, winter semestr" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-02-23
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 30 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: Paulina Horbowicz
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
classes - Graded credit

Classes in period "Academic year 2022/2023, winter semester" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-02-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 30 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: Paulina Horbowicz
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
classes - Graded credit

Classes in period "Academic year 2023/2024, winter semester" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-02-25
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 30 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Graded credit
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)