Wiedza o akwizycji języka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-WAKJE-SK-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wiedza o akwizycji języka |
Jednostka: | Katedra Skandynawistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu S1-FSd Przedmioty dla programu S1-FSn Przedmioty dla programu S1-FSs |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Kierunek studiów: | filologia skandynawska |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Celem zajęć jest przedstawienie procesu akwizycji języka od strony psycholingwistycznej. Na zajęciach omówimy proces akwizycji języka pierwszego w dzieciństwie, języka drugiego w wieku dorosłym, oraz dwujęzyczności u dzieci i dorosłych. Napiszemy nasze biografie językowe i porozmawiamy o różnych formach wielojęzyczności oraz różnych kontekstach uczenia się języka.Podejmiemy też dyskusję nad zagadnieniem atrycji językowej, tj. utraty języka pierwszego w wieku dorosłym, oraz zapoznamy się z najważniejszymi badaniami dotyczącymi akwizycji iatrycji języków skandynawskich. Oprócz zdobycia wiedzy z dziedziny psycholingwistyki, dodatkowym efektem kursu jest wzrost poziomu świadomości procesów akwizycji języka, pomocnej w przyswajaniujęzyka skandynawskiego jako drugiego. |
Pełny opis: |
Różne klasyfikacje języków świata, ze szczególnym uzględnieniem typologii językowej. Różnorodność języków a uniwersalia językowe. Miejsce języka polskiego oraz języków skandynawskich w klasyfikacjach językowych. Akwizycja języka pierwszego. Dwu- i wielojęzyczność – podstawowe teorie oraz zagadnienia. Teorie akwizycji języka drugiego, u dzieci i dorosłych (behawioryzm, natywizm, teorie kognitywne, m.in. pojęcie „interjęzyka”, konstrukcjonizm, teoria socjokognitywna). Atrycja językowa. |
Literatura: |
Dakowska, M., Psycholingwistyczne podstawy dydaktyki języków obcych, PWN 2011; Dąbrowska, E., Kubiński, W. (red.), Akwizycja języka w świetle językoznawstwa kognitywnego, Universitas 2003; García, O., Wei, L., Translanguaging: Language, bilingualism and education. Palgrave Macmillan 2014; Kurcz, I., Okuniewska, H., Język jako przedmiot badań psychologicznych, Wydawnictwo SWPS 2011; Lightbown, P. M., Spada, N., How languages are learned [wydanie czwarte] Oxford University Press, 2013; Majewicz, A., Języki świata i ich klasyfikowanie, Państwowe Wydawnictwo Naukowe 1999; Rowland, C., Understanding child language acquisition, Routledge 2013; Schmid, M., Language Attrition, Cambridge University Press 2011. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student: Ma podstawową wiedzę i potrafi wypowiadać się pisemnie i ustnie na temat procesu przyswajania języków w sposób naturalny i uczenia się w warunkach instytucjonalnych Potrafi analizować i krytycznie oceniać informacje z różnych źródeł dotyczące omawianych tematów Potrafi wypowiadać się na wybrane tematy z dziedziny wiedzy o przyswajaniu języka Potrafi pracować w grupie przy wykonywaniu projektów Ma pogłębioną wiedzę na temat różnorodności kulturowej i światopoglądowej Rozumie potrzebę uczenia się języków przez całe życie, jest gotów do krytycznej oceny swojej wiedzy dotyczącej przyswajania języków oraz jej wykorzystania na dalszych etapach studiów filologicznych oraz w życiu zawodowym |
Metody i kryteria oceniania: |
bardzo dobry (bdb; 5,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane, z ewentualnymi pojedynczymi nieścisłościami, które nie mają znaczenia dla osiągnięcia poszczególnych efektów dobry plus (+db; 4,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z nielicznymi błędami dobry (db; 4,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub pojedynczych braków dostateczny plus (+dst; 3,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z istotnymi błędami i/lub brakami dostateczny (dst; 3,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z dużymi błędami lub brakami (poziom minimalnie wymagany, akceptowany przez nauczyciela akademickiego) niedostateczny (ndst; 2,0): zakładane efekty uczenia się nie zostały uzyskane |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Paulina Horbowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Paulina Horbowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Paulina Horbowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.