Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wiedza o akwizycji języka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-WAKJE-SK-11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wiedza o akwizycji języka
Jednostka: Katedra Skandynawistyki
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty dla programu S1-FSd
Przedmioty dla programu S1-FSn
Przedmioty dla programu S1-FSs
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Kierunek studiów:

filologia skandynawska

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Celem zajęć jest przedstawienie procesu akwizycji języka od strony psycholingwistycznej. Na zajęciach omówimy proces akwizycji języka pierwszego w dzieciństwie, języka drugiego w wieku dorosłym, oraz dwujęzyczności u dzieci i dorosłych. Napiszemy nasze biografie językowe i porozmawiamy o różnych formach wielojęzyczności oraz różnych kontekstach uczenia się języka.Podejmiemy też dyskusję nad zagadnieniem atrycji językowej, tj. utraty języka pierwszego w wieku dorosłym, oraz zapoznamy się z najważniejszymi badaniami dotyczącymi akwizycji iatrycji języków skandynawskich. Oprócz zdobycia wiedzy z dziedziny psycholingwistyki, dodatkowym efektem kursu jest wzrost poziomu świadomości procesów akwizycji języka, pomocnej w przyswajaniujęzyka skandynawskiego jako drugiego.

Pełny opis:

Różne klasyfikacje języków świata, ze szczególnym uzględnieniem typologii językowej. Różnorodność języków a uniwersalia językowe.

Miejsce języka polskiego oraz języków skandynawskich w klasyfikacjach językowych.

Akwizycja języka pierwszego.

Dwu- i wielojęzyczność – podstawowe teorie oraz zagadnienia.

Teorie akwizycji języka drugiego, u dzieci i dorosłych (behawioryzm, natywizm, teorie kognitywne, m.in. pojęcie „interjęzyka”, konstrukcjonizm,

teoria socjokognitywna).

Atrycja językowa.

Literatura:

Dakowska, M., Psycholingwistyczne podstawy dydaktyki języków obcych, PWN 2011;

Dąbrowska, E., Kubiński, W. (red.), Akwizycja języka w świetle językoznawstwa kognitywnego, Universitas 2003;

García, O., Wei, L., Translanguaging: Language, bilingualism and education. Palgrave Macmillan 2014;

Kurcz, I., Okuniewska, H., Język jako przedmiot badań psychologicznych, Wydawnictwo SWPS 2011;

Lightbown, P. M., Spada, N., How languages are learned [wydanie czwarte] Oxford University Press, 2013;

Majewicz, A., Języki świata i ich klasyfikowanie, Państwowe Wydawnictwo Naukowe 1999;

Rowland, C., Understanding child language acquisition, Routledge 2013;

Schmid, M., Language Attrition, Cambridge University Press 2011.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student:

Ma podstawową wiedzę i potrafi wypowiadać się pisemnie i ustnie na temat procesu przyswajania języków w sposób naturalny i uczenia się w warunkach instytucjonalnych

Potrafi analizować i krytycznie oceniać informacje z różnych źródeł dotyczące omawianych tematów

Potrafi wypowiadać się na wybrane tematy z dziedziny wiedzy o przyswajaniu języka

Potrafi pracować w grupie przy wykonywaniu projektów

Ma pogłębioną wiedzę na temat różnorodności kulturowej i światopoglądowej

Rozumie potrzebę uczenia się języków przez całe życie, jest gotów do krytycznej oceny swojej wiedzy dotyczącej przyswajania języków oraz jej wykorzystania na dalszych etapach studiów filologicznych oraz w życiu zawodowym

Metody i kryteria oceniania:

bardzo dobry (bdb; 5,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane, z ewentualnymi pojedynczymi nieścisłościami, które nie mają znaczenia dla osiągnięcia poszczególnych efektów

dobry plus (+db; 4,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z nielicznymi błędami dobry (db; 4,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub pojedynczych braków

dostateczny plus (+dst; 3,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z istotnymi błędami i/lub brakami

dostateczny (dst; 3,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z dużymi błędami lub brakami (poziom minimalnie wymagany, akceptowany przez nauczyciela akademickiego)

niedostateczny (ndst; 2,0): zakładane efekty uczenia się nie zostały uzyskane

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Paulina Horbowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Paulina Horbowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Paulina Horbowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)