Technologia informacyjna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-TI-ZL11 |
Kod Erasmus / ISCED: |
11.3
|
Nazwa przedmiotu: | Technologia informacyjna |
Jednostka: | Instytut Filologii Germańskiej |
Grupy: |
filologia germańska, studia niestacjonarne licencjackie, semestr 5 Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Zdobycie wiedzy z zakresu technologii informacyjnej zgodnie z wymaganiami ECDL (Europejskiego Certyfikatu Umiejętności Komputerowych), praktyczne jej zastosowanie w pracy filologa. Rozwinięcie umiejętności świadomego i sprawnego posługiwania się komputerem osobistym oraz narzędziami i metodami informatyki w budowaniu własnego warsztatu pracy intelektualnej. Przygotowanie studenta do aktywnego funkcjonowania w nowoczesnym społeczeństwie informacyjnym |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | częściowo; platforma e-learningowa http://e-borkowski.eu; wykorzystanie b-learningu przez przeniesienie części konsultacji do przestrzeni wirtualnej i stosowanie w ich celu forum, poczty elektronicznej, tablicy wirtualnej. Ponadto przewidziane są ćwiczenia wirtualne i testy online a także współdzielenie materiałów edukacyjnych, w tym wideo-demonstracji (screencastów) |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Znajomość treści technologii informacyjnej objętych programem nauczania w szkole średniej w zakresie co najmniej podstawowym. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień Dyskusja Praca z tekstem Metoda ćwiczeniowa prezentacje multimedialne studentów |
Pełny opis: |
Internet; Jak działa Internet; klient-serwer; adresy IP i domenowe; pakietowe przesyłanie danych Bezpieczeństwo w Sieci: programy antywirusowe; zapory ogniowe; ochrona prywatności, hasła. cloud computing, na przykładzie Dropbox, Google Docs, kalendarz Google kanały RSS, Google Reader MS Word – edycja długich dokumentów, różne sposoby nawigacji za pomocą skrótów klawiaturowych i myszy, stosowanie tabulatorów, wstawianie i formatowanie tabel, zaawansowane formatowanie znaków i akapitów, formatowanie tekstu na pomocą styli, szablony MS PowerPoint 2010, techniki prezentacji |
Literatura: |
Bremer Aleksander, Sławik Mirosław: ECDL 7 modułów Kompletny kurs. Videograf Edukacja, 2011. Węglarz Waldemar, Żarowska Alicja: ECDL na skróty z płytą CD. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010. Sikorski Witold: ECDL Moduł 1 Podstawy technik informatycznych i komunikacyjnych. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011. Kopertowska-Tomczak Mirosława: ECDL Moduł 3 Przetwarzanie tekstów. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011. Kopertowska-Tomczak Mirosława: ECDL Moduł 6 Grafika menedżerska i prezentacyjna. Wydawnictwo Naukowe, PWN 2011. Nowakowski, Z.: Użytkowanie komputerów, Wydawnictwo naukowe PWN SA, 2007. Bowdur, E.: Usługi w sieciach informatycznych, Wydawnictwo KISS, 2007. Kowalczyk, G.: Word 2007 PL. Ćwiczenia praktyczne, Gliwice 2007. Mazur, A.: Przetwarzanie tekstów, A. Mazur; Wydawnictwo KISS, 2007. Aktualne publikacje z dziedziny informatyki oraz witryny internetowe. Czasopisma komputerowe: Chip, PC World http://www.prezentacje.edu.pl/prezentacje/strony/zasady.html |
Efekty uczenia się: |
Student/ka definiuje najważniejsze pojęcia z zakresu TI, wymienia i definiuje najważniejsze rodzaje działań w sferze multimedialnej. Wymienia sposoby ochrony przed zagrożeniami towarzyszącymi korzystaniu z Internetu. Adaptuje narzędzia internetowe dla potrzeb własnego warsztatu pracy. Rozumie potrzebę korzystania z licencjonowanego oprogramowania komputerowego oraz zna zasady przestrzegania prawa autorskiego. Wygłasza wystąpienia w języku polskim w oparciu o autorskie prezentacje multimedialne na wybrane przez siebie tematy związane z szeroko pojętą kulturą i socjologią zachowując wysoki poziom stylistyczny i merytoryczny. W sposób celowy stosuje zaawansowane możliwości programu do edycji tekstu. Stosuje techniki zarządzania informacją, rozróżnia i filtruje informacje dla zmaksymalizowania funkcji poznawczych przy użyciu różnych technik i narzędzi |
Metody i kryteria oceniania: |
testy on-line ćwiczenia Ocena merytorycznego udziału w dyskusji Ocena przestrzegania praw autorskich Prezentacja multimedialna bardzo dobry (bdb; 5,0): dobry plus (+db; 4,5): dobry (db; 4,0): dostateczny plus (+dst; 3,5): dostateczny (dst; 3,0): niedostateczny (ndst; 2,0): |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Karolina Waliszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Włodzimierz Lapis | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Włodzimierz Lapis | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.