Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Selected tendencies in literary research

General data

Course ID: 09-TBLI-11
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Selected tendencies in literary research
Name in Polish: Wybrane tendencje w badaniach literackich
Organizational unit: Chair of Scandinavian Studies
Course groups: (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
winter semester 1, full-time BA programme, Philology, Norwegian Philology
winter semester 1, full-time BA programme, Philology, Swedish Philology
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 4.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: (unknown)
Major:

(in Polish) filologia skandynawska

Cycle of studies:

1st cycle

Module learning aims:

(in Polish) Celem zajęć jest zapoznanie studentów z najważniejszymi tendencjami w badaniach literackich oraz sylwetkami najważniejszych badaczy, jak również prezentacja kluczowych kategorii opisu dzieła literackiego na przykładach zaczerpniętych z literatury polskojęzycznej.

Full description: (in Polish)

Definicja i działy literaturoznawstwa oraz tendencje w badaniach literaturoznawczych w perspektywie historycznej

Zwrot pozytywistyczny i antypozytywistyczny oraz ich konsekwencje dla badań literaturoznawczych

Główne założenia formalizmu rosyjskiego i strukturalizmu oraz analiza baśni ludowej według W. Proppa i A. Greimasa

M. Bachtin i zjawiska polifonii, karnawalizacji i chronotopu – lektura fragmentu współczesnej powieści i próba jej analizy z zastosowaniem kategorii

Bachtinowskich

Formalizm amerykański i pojęcia języka poetyckiego, uważnej lektury i błędu intencji – analiza w oparciu o wybrane utwory poetyckie

Semiotyka w ujęciu R. Barthesa (teoria mitu) i U. Eco (intencjonalność autora, dzieła i czytelnika). Związki literaturoznawstwa z językoznawstwem (F. de Saussure)

Poststrukturalizm jako wyraz kryzysu strukturalizmu: Derridiańska krytyka struktury i znaku i Barthesowska „śmierć autora”

Nurt badań feministycznych w literaturoznawstwie: feminizm pierwszej, drugiej i trzeciej fali. Pojęcia ginokryki, arachnologii i ecriture feminine. Lektura współczesnego opowiadania i próba jego analizy z zastosowaniem niektórych pojęć właściwych badaniom feministycznym

Bibliography: (in Polish)

Burzyńska, A.; Markowski, M. P. (red.). 2006. Teorie literatury XX wieku. Antologia. Znak.

Burzyńska, A.; Markowski, M. P. (red.). 2006. Teorie literatury XX wieku. Podręcznik. Znak.

Chrząstowska B., Wysłouch S.1999. Poetyka stosowana. WSiP.

Culler, J. 2002. Teoria literatury (przeł. M. Bassaj). Prószyński i S-ka.

Głowiński, M. (red.). 2004. Narratologia. Słowo/Obraz/Terytoria.

Kaniewska, B.; Legeżyńska, A. 2005, Teoria literatury. Wydawnictwo UAM.

Korwin-Piotrowska, D. 2011. Poetyka. Wydawnictwo UJ.

Mitosek, Z. 2003. Teorie badań literackich. PWN.

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student:

Zna i potrafi wymienić najważniejsze tendencje w badaniach literackich i ich przedstawicieli

Umie zastosować wybrany model analizy dzieła na przykładzie przedłożonym przez wykładowcę

Posługuje się podstawową terminologią fachową stosowaną w opisie literackim

Jest świadom wielowymiarowego charakteru dzieła literackiego, jego kontekstu społeczno-kulturowego oraz powiązania literaturoznawstwa z innymi naukami humanistycznymi

Analizuje i interpretuje niektóre teksty literackie za pomocą aparatu pojęciowego właściwego dla literaturoznawstwa

Zna podstawowe dziedziny literaturoznawstwa oraz ich rozwój w perspektywie historycznej

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

5,0 – bardzo dobra znajomość zagadnień dotyczących analizy dzieła literackiego, badań i teorii literackich oraz wybranych literaturoznawczych modeli analityczno-interpretacyjnych

4,5 – jak wyżej, z niewielkimi niedociągnięciami

4,0 – dobra znajomość zagadnień dotyczących analizy dzieła literackiego, badań i teorii literackich, niewielkie braki w znajomości wybranych literaturoznawczych modeli analityczno-interpretacyjnych

3,5 – zadowalająca znajomość tematyki dotyczącej analizy dzieła literackiego, badań i teorii literackich, pewne braki w wiedzy szczegółowej na temat literaturoznawczych modeli analityczno-interpretacyjnych, wyraźne braki w rozumieniu procesów historycznoliterackich

3,0 – znajomość tematyki dotyczącej analizy dzieła literackiego oraz badań i teorii literackich na dostatecznym (minimalnie wymaganym) poziomie, przewaga wiedzy o charakterze encyklopedycznym nad rozumieniem procesów historycznoliterackich, wyraźne braki w wiedzy

2,0 – niedostateczna znajomość tematyki dotyczącej analizy dzieła literackiego oraz badań i teorii literackich, niepełna wiedza typu encyklopedycznego ze znaczącymi błędami merytorycznymi, brak rozumienia procesów historycznoliterackich

Classes in period "Academic year 2020/2021, winter semester" (past)

Time span: 2020-10-01 - 2021-02-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 30 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: Sonia Ławniczak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
classes - Exam

Classes in period "Academic year 2021/2022, winter semestr" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-02-23
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 30 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
classes - Exam

Classes in period "Academic year 2021/2022, summer semester" (past)

Time span: 2022-02-24 - 2022-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 30 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: Sonia Ławniczak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Exam

Classes in period "Academic year 2022/2023, winter semester" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-02-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 30 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: Aldona Zańko
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
classes - Exam

Classes in period "Academic year 2022/2023, summer semester" (past)

Time span: 2023-02-27 - 2023-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 30 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Exam

Classes in period "Academic year 2023/2024, winter semester" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-02-25
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class: (unknown)
Coordinators: (unknown)
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Exam
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)