Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium specjalizacyjne literackie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-SPECmgrL1-44
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Seminarium specjalizacyjne literackie
Jednostka: Instytut Filologii Romańskiej
Grupy: filologia, specjalność interdyscyplinarne studia o narracjach kulturowych, semestr 2
filologia, specjalność interdyscyplinarne studia o narracjach kulturowych, semestr 4
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 6.00 LUB 0.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język francuski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Kierunek studiów:

filologia romańska

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

1. Zapoznanie studentów z problematyką literatury obozowej we Francji, Włoszech i Polsce.

2. Zapoznanie studentów z omawianymi świadectwami oraz ich autorkami.

3. Przekazanie wiedzy o specyfice kobiecych świadectw literackich, ich formy oraz treści.

4. Ukazanie związków literatury obozowej z innymi dyscyplinami wiedzy humanistycznej: historii, socjologii, filozofii, antropologii.

5. Wyrobienie umiejętności rozpoznawania rejestrów języka literackiego charakterystycznego dla świadectwa oraz opisu traumatycznego doświadczenia.

6. Wyrobienie umiejętności korzystania z literatury przedmiotu.

7. Rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie.


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Skrócony opis:

Opisać traumę: świadectwa obozowe kobiet.

Opis treści kształcenia:

Charakterystyka piśmiennictwa obozowego we Francji, Włoszech i Polsce – ujęcie komparatystyczne.

Świadectwa obozowe kobiet i ich specyfika.

Pamięć i świadectwo. Problem niewyrażalności traumatycznego doświadczenia.

Język i styl kobiecego pisania o traumie.

Świadectwa obozowe kobiet i ich miejsce w historii literatury w/w krajów.

Pełny opis:

Sposoby prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych efektów kształcenia:

Usytuowanie piśmiennictwa obozowego na tle literatury XX wieku (Francja, Włochy i Polska).

Analiza i interpretacja zawartości treściowej wybranych świadectw.

Kobiety o Holocauście: analiza rejestrów języka i stylów pisania. Dyskusja nad sposobami konstruowania świadectwa literackiego na podstawie przeżytej traumy.

Analiza wybranych fragmentów tekstów i określanie ich właściwości.

Dyskusja nad przesłaniem świadectw obozowych literackiego oraz problemem ich recepcji na przestrzeni ostatnich lat.

Dyskusja nad ewolucją życia intelektualnego, kulturalnego o politycznego w kontekście omawianych utworów.

Literatura:

Delbo Ch., Aucun de nous ne reviendra (1965) ; Une connaissance inutile (1970) ; Mesure de nos jours (1971)

Głowiński M. (red.), Stosowność i forma, Jak opowiadać o Zagładzie?, Kraków 2005.

Żywulska K., Przeżyłam Oświęcim (`1946)

Millu L., Il fumo di Birkenau (1947)

Mesnard Ph., Témoignage en résistance, Ed. Stock, Paris 2007

Nikliborc A., Uwięzione w KL Auschwitz-Birkeanu. Traumatyczne doświadczenia kobiet odzwierciedlone w dokumentach osobistych, Kraków 2010.

Pollak M., L’expérience concentrationnaire, Editions Métailié, Paris 2000.

Szmaglewska S., Dymy nad Birkenau (1945)

Thatcher N., Charlotte Delbo : une voix singulière, L’Harmattan, Paris 2003

Ubertowska A., Świadectwo-trauma-głos. Literackie reprezentacje Holocaustu, Kraków 2007.

Ziębińska-Witek A., Holocaust. Problemy przedstawiania, Lublin 2005.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:

- rozpoznaje sytuację literatury obozowej we Francji, Włoszech i Polsce na tle dokonań literackich i artystycznych XX wieku;

- potrafi zinterpretować zawartość omawianych tekstów;

- rozumie i potrafi scharakteryzować specyfikę kobiecej literatury obozowej;

- rozpoznaje formy piśmiennictwa obozowego i wskazuje możliwe filiacje literackie;

- potrafi prawidłowo zinterpretować przesłanie konkretnego dzieła literackiego oraz głoszone idee;

- formułuje opinie o sytuacji kobiecej literatury obozowej w perspektywie komparatystycznej i w oparciu o ewolucję powojennego życia intelektualnego i kulturalnego we Francji, Włoszech i Polsce.

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania

- obecność na zajęciach

- aktywny udział studenta w zajęciach; uczestnictwo w dyskusjach

- ćwiczenia wykonywane samodzielnie i w grupach w trakcie zajęć

- prace pisemne – sprawdzające wiedzę

- umiejętność komunikacji i pracy w grupie

Skala ocen

5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami

2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)