Seminarium specjalizacyjne literackie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-SPECmgrL1-44 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium specjalizacyjne literackie |
Jednostka: | Instytut Filologii Romańskiej |
Grupy: |
filologia, specjalność interdyscyplinarne studia o narracjach kulturowych, semestr 2 filologia, specjalność interdyscyplinarne studia o narracjach kulturowych, semestr 4 Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
6.00
LUB
0.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język francuski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Kierunek studiów: | filologia romańska |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | 1. Zapoznanie studentów z problematyką literatury obozowej we Francji, Włoszech i Polsce. 2. Zapoznanie studentów z omawianymi świadectwami oraz ich autorkami. 3. Przekazanie wiedzy o specyfice kobiecych świadectw literackich, ich formy oraz treści. 4. Ukazanie związków literatury obozowej z innymi dyscyplinami wiedzy humanistycznej: historii, socjologii, filozofii, antropologii. 5. Wyrobienie umiejętności rozpoznawania rejestrów języka literackiego charakterystycznego dla świadectwa oraz opisu traumatycznego doświadczenia. 6. Wyrobienie umiejętności korzystania z literatury przedmiotu. 7. Rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Skrócony opis: |
Opisać traumę: świadectwa obozowe kobiet. Opis treści kształcenia: Charakterystyka piśmiennictwa obozowego we Francji, Włoszech i Polsce – ujęcie komparatystyczne. Świadectwa obozowe kobiet i ich specyfika. Pamięć i świadectwo. Problem niewyrażalności traumatycznego doświadczenia. Język i styl kobiecego pisania o traumie. Świadectwa obozowe kobiet i ich miejsce w historii literatury w/w krajów. |
Pełny opis: |
Sposoby prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych efektów kształcenia: Usytuowanie piśmiennictwa obozowego na tle literatury XX wieku (Francja, Włochy i Polska). Analiza i interpretacja zawartości treściowej wybranych świadectw. Kobiety o Holocauście: analiza rejestrów języka i stylów pisania. Dyskusja nad sposobami konstruowania świadectwa literackiego na podstawie przeżytej traumy. Analiza wybranych fragmentów tekstów i określanie ich właściwości. Dyskusja nad przesłaniem świadectw obozowych literackiego oraz problemem ich recepcji na przestrzeni ostatnich lat. Dyskusja nad ewolucją życia intelektualnego, kulturalnego o politycznego w kontekście omawianych utworów. |
Literatura: |
Delbo Ch., Aucun de nous ne reviendra (1965) ; Une connaissance inutile (1970) ; Mesure de nos jours (1971) Głowiński M. (red.), Stosowność i forma, Jak opowiadać o Zagładzie?, Kraków 2005. Żywulska K., Przeżyłam Oświęcim (`1946) Millu L., Il fumo di Birkenau (1947) Mesnard Ph., Témoignage en résistance, Ed. Stock, Paris 2007 Nikliborc A., Uwięzione w KL Auschwitz-Birkeanu. Traumatyczne doświadczenia kobiet odzwierciedlone w dokumentach osobistych, Kraków 2010. Pollak M., L’expérience concentrationnaire, Editions Métailié, Paris 2000. Szmaglewska S., Dymy nad Birkenau (1945) Thatcher N., Charlotte Delbo : une voix singulière, L’Harmattan, Paris 2003 Ubertowska A., Świadectwo-trauma-głos. Literackie reprezentacje Holocaustu, Kraków 2007. Ziębińska-Witek A., Holocaust. Problemy przedstawiania, Lublin 2005. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: - rozpoznaje sytuację literatury obozowej we Francji, Włoszech i Polsce na tle dokonań literackich i artystycznych XX wieku; - potrafi zinterpretować zawartość omawianych tekstów; - rozumie i potrafi scharakteryzować specyfikę kobiecej literatury obozowej; - rozpoznaje formy piśmiennictwa obozowego i wskazuje możliwe filiacje literackie; - potrafi prawidłowo zinterpretować przesłanie konkretnego dzieła literackiego oraz głoszone idee; - formułuje opinie o sytuacji kobiecej literatury obozowej w perspektywie komparatystycznej i w oparciu o ewolucję powojennego życia intelektualnego i kulturalnego we Francji, Włoszech i Polsce. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania - obecność na zajęciach - aktywny udział studenta w zajęciach; uczestnictwo w dyskusjach - ćwiczenia wykonywane samodzielnie i w grupach w trakcie zajęć - prace pisemne – sprawdzające wiedzę - umiejętność komunikacji i pracy w grupie Skala ocen 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.