Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium licencjackie literaturoznawcze

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-SLL-6LR-11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Seminarium licencjackie literaturoznawcze
Jednostka: Instytut Filologii Romańskiej
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty dla etapu r3-X-S1-Rum w sem. letnim
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 12.00 LUB 10.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język rumuński
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Kierunek studiów:

filologia rumuńska

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

1/ poszerzenie wiedzy studenta w zakresie samodzielnych badań naukowych nad literaturoznawstwem rumuńskim, czego efektem ma być samodzielne przygotowanie pracy licencjackiej

2/ wzbogacenie wiedzy na temat teorii oraz metodologii badań literackich wraz z odpowiednim aparatem pojęciowym obowiązującym w danej dziedzinie

3/ wykształcenie umiejętności pozyskiwania literatury naukowej oraz dokonywania właściwego wyboru spośród istniejących źródeł

4/ ćwiczenie umiejętności rozumienia naukowego dyskursu literaturoznawczego

5/ wzbogacenie wiedzy na temat kryteriów doboru materiału literaturoznawczego, tj. doboru odpowiedniego do celu badań

6/ ćwiczenie umiejętności określania własnego korpusu badawczego (reprezentatywnego dla analizowanego zjawiska literaturoznawczego)

7/ na podstawie wybranych lektur kształcenie umiejętności analizy i syntezy

8/ utrwalenie wiedzy na temat wymogów formalnych stosowanych w pracach licencjackich

9/ ćwiczenie praktycznych zastosowań badań literaturoznawczych

10/ pogłębienie umiejętności komunikacji w grupie oraz współpracy z promotorem

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

III rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Wiedza, umiejętności i kompetencje nabyte w ramach obowiązkowego przedmiotu-modułu ‘Proseminarium literaturoznawcze’

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Dyskusja

Praca z tekstem

Praca w grupach

Pełny opis:

Programem zajęć objęte są następujące zagadnienia:

1/ Lektura i omawianie właściwie dobranej literatury naukowej reprezentatywnej dla wybranej przez studenta problematyki literaturoznawczej

2/ Kryteria doboru materiału do badań. Korpusy tekstów. Charakterystyka literaturoznawcza różnych typów dyskursu.

3/ Przedmiot badań. Opis, analiza, synteza, raport itp.

4/ Wymogi formalne prac naukowych – na podstawie lektur oraz redagowanej pracy licencjackiej

5/ Przykłady możliwego zastosowania wyników badań literaturoznawczych studenta (np. w dydaktyce czy w przekładoznawstwie

Literatura:

BURZYŃSKA A., MARKOWSKI M., (2006) Teorie literatury XX wieku, Znak, Kraków.

CULLER J., (1998), Teoria literatury. Bardzo krótkie wprowadzenie, Prószyński i S-ka, W-wa.

GŁOWIŃSKI M. ET AL., (1998) Słownik terminów literackich, Ossolineum, W-wa.

MAĆKIEWICZ J., (1995). Jak pisać teksty naukowe, UG, Gdańsk.

MITOSEK Z., (1995), Teorie badań literackich, PWN, W-wa.

OLIVER, P., (1999). Jak pisać prace uniwersyteckie, Kraków.

PYTKOWSKi W., (1995). Organizacja badań i ocena prac naukowych, PWN, W-wa.

PUŁŁO, A., (2004). Prace magisterskie i licencjackie. Wskazówki dla studentów, Lexis Nexis, W-wa.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:

1/ jest przygotowany do określenia swoich zainteresowań badawczych w zakresie literaturoznawstwa rumuńskiego

2/ zna różne podejścia stosowane w analizie literaturoznawczej i dobiera do nich odpowiednią terminologię

3/ potrafi samodzielnie wyszukać literaturę potrzebną do zorientowania się w badaniach naukowych oraz dokonać jej wyboru odpowiednio do tematyki

4/ rozpoznaje dyskurs naukowy jako typ mający swoją specyfikę; prawidłowo interpretuje treści zawarte w pracach naukowych; pokonuje trudności związane z aparatem pojęciowym; korzysta z różnych opracowań, dostrzega relacje między tradycyjnym opisem a pewnymi formalizmami

5/ rozpoznaje kryteria doboru odpowiedniego materiału do badań; wie, że korpus badawczy musi być reprezentatywny dla analizowanego zjawiska; potrafi rozpoznawać i opisywać różne typy tekstów literackich i charakteryzować je za pomocą literaturoznawczej terminologii

6/ na podstawie zdobytej wiedzy określa swój korpus badawczy oraz potrafi przeanalizować wybrane zjawiska

7/ prawidłowo interpretuje treści zawarte w opracowaniach naukowych; rozpoznaje w nich elementy analityczne i syntetyczne

8/ rozróżnia wymogi formalne stawiane pracom naukowym od innych

9/ prawidłowo interpretuje wyniki badań literaturoznawczych i potrafi dostrzec ich zastosowanie (np. w dydaktyce czy przekładoznawstwie)

10/ wykazuje aktywną postawę na zajęciach, umie pracować samodzielnie nad tekstem oraz współpracować z kolegami i z promotorem; jest otwarty na dyskusję

Metody i kryteria oceniania:

-Redakcja pracy dyplomowej

-Bieżące konsultacje z promotorem

-Dwie recenzje pisemne pracy licencjackiej

-bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

-dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

-dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

-dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

-dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami

-niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 30 godzin, 10 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Seminarium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 30 godzin, 10 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Seminarium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 30 godzin, 10 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Seminarium - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)