Sztuka izraelska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-SI-12 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Sztuka izraelska |
Jednostka: | Instytut Etnolingwistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu S1-FIhe |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Pełny opis: |
1. Cele zajęć/przedmiotu: C1 Omówienie w porządku chronologicznym (od końca XIX w. aż do pierwszych lat istnienia Państwa Izrael) rozwoju kierunków artystycznych kształtujących lokalną sztukę izraelską. C2 Przekazanie wiedzy z zakresu historii sztuki i kultury żydowskiej w Europie, Palestynie pod mandatem brytyjskim i w Izraelu od XIX wieku do lat pięćdziesiątych XX w. C3 Zapoznanie się z materiałem ikonograficznym dotyczącym dzieł architektury, plastyki i grafiki żydowskiej w Europie (XIX i początek XX w.) i w Izraelu. C4 Wyróżnienie cech określających sztukę żydowską i izraelską. C5 Wyrobienie umiejętności krytycznego korzystania ze źródeł naukowych. 2. Treści programowe dla zajęć/przedmiotu: Między lokalnym a uniwersalnym: Boris Schatz i powstanie Akademii Becaleel Orientalizm czy sztuka żydowska? Modernizm i awangarda hebrajska: lata dwudzieste i trzydzieste Hebrajskość i kanaanejskość Nowe horyzonty: izraelska abstrakcja Zagłada a sztuka izraelska W służbie ideologii: socrealizm |
Literatura: |
‒ Calmona, Jigal. 2010. 100 sznot omanut jisreelit. Jeruszalajim: Muzeon Jisrael. ‒ Gamzu, Haim. (1958) Painting and Sculpture in Israel: Half a Century of the Plastic Arts in Eretz Israel. Tel Aviv: Dvir Publishers. ‒ Gutman, Joseph. (1993) Is there a Jewish Art? [w:] The Visual Dimension. Aspects of Jewish Art. Published in Memory of Isaiah Shachar, Moore Clare (red.). Westview Press, ss.1-19. ‒ Landsberger, Franz. (1946) A History of Jewish Art. Cincinnati: The Union of American Hebrew. ‒ Roth, Cecil (red.). (1961) Jewish Art. An Illustrated History. London: W. H. Allen . ‒ Sed-Rajna, Gabrielle (red.). (1997) Jewish Art. New York: Harry N. Abrams Inc. Publishers ‒ Soussloff, M. Catherine. (1999) Introducing Jewish Identity to Art History [w:] Jewish Identity in Modern Art History. Soussloff M. Catherine (ed.). Berkeley&Los Angeles & London: California Press, ss.1-16. ‒ Tamuz, Binjamin (red.). 1980. Sipurah szel omanut Jisrael. Tel Awiw: Hocaat Mecada. ‒ The Emergence of Jewish Artists in Nineteenth-Century Europe (2002), Tumarkin, Susan Goodman (red.). New York: Merrell. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka: - Zna podstawową literaturę przedmiotu (dot. sztuki izraelskiej) i potrafi odnieść się do niej w sposób krytyczny. - Zna podstawowe dzieła XIX-wiecznej europejskiej sztuki żydowskiej i potrafi zidentyfikować obiekty żydowskiej kultury materialnej. - Rozpoznaje i potrafi scharakteryzować najważniejsze style i kierunki, w jakich tworzyli artyści żydowscy w Europie oraz artyści izraelscy do pierwszych lat istnienia Państwa Izrael. - Opisuje i interpretuje procesy, jakim podlegała sztuka żydowska i izraelska od XIX w. do początków Państwa Izrael. - Posługuje się podstawowymi pojęciami dotyczącymi kultury żydowskiej w jęz. hebrajskim. - Gotów jest podjąć dyskusję na temat cech wyróżniających sztukę żydowską i izraelską. |
Metody i kryteria oceniania: |
bardzo dobry (bdb; 5,0): Bardzo dobra znajomość omówionych w sylabusie zagadnień oraz bardzo dobra umiejętność wykorzystywania zdobytej wiedzy w analizie problemów dotyczących zakresu materiału omówionego w sylabusie. dobry plus (+db; 4,5): Jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami. dobry (db; 4,0): Dobra znajomość omówionych w sylabusie zagadnień oraz dobra umiejętność wykorzystywania zdobytej wiedzy w analizie problemów dotyczących zakresu materiału omówionego w sylabusie. dostateczny plus (+dst; 3,5): Jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami. dostateczny (dst; 3,0): Dostateczna znajomość zagadnień i elementarna umiejętność wykorzystywania zdobytej wiedzy i umiejętności. niedostateczny (ndst; 2,0): Niezadowalająca znajomość zagadnień i umiejętność wykorzystywania zdobytej wiedzy i umiejętności. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Veronika Klimova | |
Prowadzący grup: | Urit Berman | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urit Berman | |
Prowadzący grup: | Urit Berman | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urit Berman | |
Prowadzący grup: | Urit Berman | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.