Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Specialist seminar in linguistics

General data

Course ID: 09-SEMJ-33
Erasmus code / ISCED: 09.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0232) Literature and linguistics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Specialist seminar in linguistics
Name in Polish: Seminarium przedmiotowe z zakresu językoznawstwa
Organizational unit: Department of Scandinavian Studies
Course groups: (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 3.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

compulsory

Cycle of studies:

2nd cycle

Module learning aims:

(in Polish) Pogłębienie wiedzy o dokonaniach i szkołach badawczych w dziedzinie językoznawstwa, ze szczególnym uwzględnieniem językoznawstwa skandynawskiego

Pogłębienie wiedzy na temat najważniejszych tendencji badawczych i dziedzin współczesnego językoznawstwa, ze szczególnym uwzględnieniem językoznawstwa skandynawskiego

Pogłębienie wiedzy na temat metodologii badań językoznawczych zarówno w Skandynawii, jak i poza Skandynawią

Poszerzenie wiedzy na temat wybranych aspektów języków skandynawskich z różnych dziedzin językoznawstwa (np. słowotwórstwo, onomastyka, stylistyka)

Pogłębienie umiejętności twórczej i krytycznej analizy zjawisk językowych

Rozwinięcie znajomości literatury przedmiotu i źródeł elektronicznych


Full description: (in Polish)

Przekazanie pogłębionej wiedzy o językoznawczych szkołach badawczych

Przekazanie pogłębionej wiedzy o najważniejszych tendencjach badawczych współczesnego językoznawstwa skandynawskiego

Przekazanie pogłębionej wiedzy o dziedzinach językoznawstwa, ze szczególnym uwzględnieniem dziedzin dominujących we współczesnym językoznawstwie skandynawskim

Przedstawienie zagadnień językoznawczych z wybranych dziedzin językoznawstwa (np. leksykografia, lingwistyka komputerowa, runologia, słowotwórstwo) w ujęciu ogólnym, szczegółowym i porównawczym

Przedstawienie szczegółowej wiedzy na temat podstawowych osiągnięć językoznawstwa skandynawskiego

Zapoznanie z literaturą językoznawczą nawiązującą do omawianych dziedzin i zagadnień językoznawczych

Rozwijanie umiejętności pogłębionej analizy zjawisk językowych

Bibliography: (in Polish)

Artykuły naukowe i materiały dydaktyczne w językach skandynawskich, niemieckim, angielskim, polskim

Bandle, Oskar et.al. (red.) 2002. The Nordic Languages. Vol 1-2. Berlin: Walter de Gruyter

Faarlund, J.T. et al. 1997. Norsk referansegrammatikk. Oslo: Universitetsforlaget.

Hansen, E., Heltoft L. 2011. Grammatik over det Danske Sprog. Bind I-III. Det danske Sprog- og Litteraturselskab og Syddansk Universitetsforlag.

Herslund, M. (red.). 1996. Ny forskning i grammatik, Fællespublikation 3, Kollekollekollokviet 1995, Odense: Odense Universitetsforlaget.

Herslund, M., Lihn Jensen B. (red.) 2003. Sprog og sprogbeskrivelse, København: Samfundslitteratur.

Teleman, Ulf, Hellberg, Staffan & Andersson, Erik. 1999. Svenska Akademiens grammatik. Stockholm: Norsteds Ordbok

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:

ma pogłębioną wiedzę o dokonaniach i szkołach badawczych w obrębie językoznawstwa, ze szczególnym uwzględnieniem językoznawstwa skandynawskiego

ma pogłębioną i poszerzoną wiedzą o najważniejszych tendencjach badawczych współczesnego językoznawstwa, ze szczególnym uwzględnieniem językoznawstwa skandynawskiego

ma pogłębioną wiedzę na temat metodologii badań językoznawczych, szczególnie w odniesieniu do Skandynawii

dysponuje pogłębioną wiedzą o dziedzinach współczesnego językoznawstwa

ma pogłębioną wiedzę na temat różnorodnych aspektów języków skandynawskich z różnych dziedzin językoznawstwa (np. leksykografia, lingwistyka komputerowa, runologia, słowotwórstwo), potrafi przeprowadzić analizę zagadnień językowych w ujęciu komparatywnym, zwłaszcza w odniesieniu do kontynentalnych języków skandynawskich

potrafi posługiwać się pogłębioną wiedzą językoznawczą oraz stosować ją w analizie zagadnień językoznawczych, umie poszerzać swoje umiejętności badawcze

na podstawie posiadanej wiedzy językoznawczej potrafi formułować krytyczne opinie na temat różnorodnych aspektów języka, szczególnie w odniesieniu do języków skandynawskich

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody oceniania stopnia osiągnięcia założonego efektu kształcenia

F: Ocena dyskusji w grupie

P: Test zaliczeniowy

Przykładowe pytania/zadania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.

1. Przykładowy temat prezentacji ustnej: Scharakteryzuj metody tworzenia rzeczowników odsłownych w języku duńskim/norweskim/szwedzkim

2. Przykładowy temat pracy pisemnej: Wskaż podstawowe zasady tworzenia skandynawskich nazw miejscowych

Kryteria oceny

5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami

Classes in period "Academic year 2020/2021, winter semester" (past)

Time span: 2020-10-01 - 2021-02-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 30 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Completion

Classes in period "Academic year 2021/2022, winter semestr" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-02-23
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 30 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Completion

Classes in period "Academic year 2022/2023, winter semester" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-02-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
classes, 30 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Completion
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-2 (2024-05-20)