Pragmalinguistics
General data
Course ID: | 09-PRAGMA-ZU11 |
Erasmus code / ISCED: |
09.3
|
Course title: | Pragmalinguistics |
Name in Polish: | Pragmalingwistyka |
Organizational unit: | Institute of German Studies |
Course groups: |
(in Polish) Filologia, specjalność filologia germańska, studia niestacjonarne II stopnia, semestr 3 (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
ECTS credit allocation (and other scores): |
5.00
|
Language: | German |
Module type: | compulsory |
Cycle of studies: | 2nd cycle |
Module learning aims: | (in Polish) Głównym celem modułu jest opanowanie teoretycznej wiedzy z zakresu pragmalingwistyki oraz pozyskanie umiejętności zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce i w samokształceniu. Moduł ma również w zamyśle wsparcie zdobywania umiejętności analitycznych w odniesieniu do jego treści oraz umiejętności porozumiewania się z ekspertami z danej dziedziny. |
Year of studies (where relevant): | Year 2 |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) Znajomość języka niemieckiego na poziomie B2+ |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) Dyskusja Praca z tekstem Metoda analizy przypadków Uczenie problemowe (Problem-based learning) Metoda ćwiczeniowa Metoda badawcza (dociekania naukowego) Metoda projektu Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) Praca w grupach Opcjonalnie: Referat |
Short description: |
(in Polish) obowiązkowy po dokonaniu wyboru modułu „Języki specjalistyczne” z oferty IFG |
Full description: |
(in Polish) Miejsce pragmalingwistyki w językoznawstwie; definicja, przedmiot badań, cele, metody. Akty mowy: definicja, części składowe aktów mowy, ich klasyfikacja; akty pośrednie i bezpośrednie. Reguły konwersacyjne Grice’a. Pojęcie implikatury oraz presuppozycji. Wyrażenia deiktyczne. Analiza pragmalingwistyczna wybranych materiałów autentycznych. |
Bibliography: |
(in Polish) (1) Austin, John L. (1962): How to Do Things with Words. Cambridge Massachusetts: Harvard University Press. (2) Busch, Albert/Stenschke, Olivier (2008): Germanistische Linguistik: eine Einführung. Tübingen: Gunter Narr. (3) Ernst, Peter (2002): Pragmalinguistik. Grundlagen – Anwendungen – Probleme. Berlin u.a.: Walter de Gruyter. (4) Holly, Werner (2001): Einführung in die Pragmalinguistik. Berlin: Langenscheidt. (5) Kalisz, Roman (1993): Pragmatyka językowa. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. (6) Levinson, Stephen C. (2000): Pragmatik. Tübingen: Niemeyer. (7) Liedtke, Frank (2016): Moderne Pragmatik. Grundbegriffe und Methoden. Tübingen: Narr Francke Attempto. (8) Linke, Angelika/Nussbaumer, Markus/ Portmann, Paul, R. (2004): Studienbuch Linguistik. Tübingen: Niemeyer. (Kap. Pragmatik, S. 193-232). (9) Meibauer, Jörg (2001): Pragmatik. Eine Einführung. Stauffenburg: Brigitte Narr. (10) Prokop, Izabela (2000): Aspekty analizy pragmalingwistycznej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. (11) Searle, John R (1969): Speech Acts. An Essay in the Philosophy of Language. Cambridge University Press, Cambridge. (In deutscher Sprache: Sprechakte. Ein sprachphilosophischer Essay. Suhrkamp, Frankfurt am Main 1971). (12) Vater, Heinz (2002): Einführung in die Sprachwissenschaft. München: Fink Verlag |
Learning outcomes: |
(in Polish) student/ka orientuje się w terminologii z zakresu pragmalingwistyki. Umiejętnie stosuje terminologię i metody analityczne na zajęciach oraz w kontaktach z ekspertami z danej dziedziny. Posiada uporządkowaną wiedzę szczegółową w zakresie pragmalingwistyki. Na podstawie zdobytej wiedzy rozpoznaje i ocenia zjawiska w danym zakresie, przy czym wskazuje na zróżnicowaną naturę języka. Ma świadomość konieczności ciągłej aktualizacji posiadanej wiedzy i umiejętności w kontekście wykonywanego zawodu. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Test, kolokwium pisemne, opcjonalnie: referat Ocena zaliczeniowa: na podstawie kolokwium zaliczeniowego lub na podstawie wyników testów cząstkowych pisanych w trakcie semestru (zależnie od decyzji prowadzącego), progi procentowe stosowane do kolowkwium i testu: bardzo dobry (bdb; 5,0): od 92% dobry plus (+db; 4,5): od 84% dobry (db; 4,0): od 76% dostateczny plus (+dst; 3,5): od 68% dostateczny (dst; 3,0): od 60% niedostateczny (ndst; 2,0): poniżej 60% Jeśli prowadzący zdecyduje się sprawdzać wiedzę i umiejętności także przy pomocy referatu, to możliwe jest podwyższenie oceny końcowej o 0,5 stopnia na podstawie bardzo dobrze przygotowanego i zaprezentowanego referatu. |
Classes in period "Academic year 2020/2021, winter semester" (past)
Time span: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 20 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Completion
discussion seminar - Graded credit |
Classes in period "Academic year 2021/2022, winter semestr" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 20 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Completion
discussion seminar - Graded credit |
Classes in period "Academic year 2022/2023, winter semester" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 20 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Completion
discussion seminar - Graded credit |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.