N Praktyka psychologiczno-pedagogiczna w szkole podstawowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-PPsPe-DL11 |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.1
|
Nazwa przedmiotu: | N Praktyka psychologiczno-pedagogiczna w szkole podstawowej |
Jednostka: | Instytut Filologii Germańskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu S1-FGR Przedmioty dla programu S1-FGR |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Zapoznanie studentów ze specyfiką pracy szkoły podstawowej w obszarze organizacji pracy szkoły, pomo-cy psychologiczno-pedagogicznej, pracy wychowawcy klasy, pracy wychowawczej nauczyciela przedmioto-wego, realizacji zasad edukacji włączającej w szkole podstawowej. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | system USOS |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Dyskusja Metoda analizy przypadków Uczenie problemowe (Problem-based learning) Pokaz i obserwacja Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) Praca w grupach |
Skrócony opis: |
obowiązkowy w specjalności nauczycielskiej |
Pełny opis: |
Specyfika pracy w obszarze organizacji pracy szkoły podstawowej • zadania charakterystyczne dla placówki danego typu • środowisko działania szkoły (struktura organizacyjna oraz zadania i rola poszczególnych podmiotów procesu kształcenia, w tym dyrektora szkoły, pedagoga/psychologa szkolnego, rady pedagogicznej, wychowawczy) • organizacja pracy szkoły: kultura organizacyjna szkoły (procedury; dokumentacja i obieg dokumentów; rodzaje dokumentów, np: statut szkoły, plan pracy szkoły, program wychowawczo-profilaktyczny) • bezpieczeństwo uczniów w szkole i poza nią • rola i zadania działających w szkole społecznych organów; Specyfika w obszarze pomocy psychologiczno-pedagogicznej • zadania psychologa i pedagoga i ich realizacja • współpraca pedagoga i psychologa z nauczycielami • specyfika trudności wychowawczych w szkole podstawowej/ponadpodstawowej Specyfika pracy nauczyciela i wychowawcy klasy • obowiązki wychowawcy klasy (warsztat pacy nauczyciela-wychowawcy, dokumentacja pracy z wychowawczej, sprawozdania, analizy wynikowe itp.) • praca wychowawcza nauczyciela przedmiotowego • realizacja zasad edukacji włączającej w szkole podstawowej/ponadpodstawowej • pozalekcyjna oferta szkoły (zajęcia opiekuńczo-wychowawcze, koła zainteresowań, przerwa, organizacja wycieczek szkolnych i wyjść klasowych) |
Literatura: |
Dokumenty dotyczące organizacji szkoły i realizacji zadań szkoły podstawowej |
Efekty uczenia się: |
Student/ka ma wiedzę dotyczącą organizacji, struktury i funkcjonowania szkoły podstawowej. Zna i rozumie organizację, statut i plan pracy szkoły podstawowej, program wychowawczo-profilaktyczny oraz program realizacji doradztwa zawodowego. Zna i rozumie zadania i obowiązki nauczyciela w szkole podstawowej (także w zakresie zapewniania uczniom bezpieczeństwa). Potrafi wyciągać wnioski z obserwacji pracy wychowawcy klasy, jego interakcji z uczniami oraz sposobu, w jaki planuje i przeprowadza zajęcia wychowawcze w szkole podstawowej. Potrafi wyciągać wnioski z obserwacji sposobu integracji działań opiekuńczo-wychowawczych i dydaktycznych przez nauczycieli przedmiotów w szkole podstawowej. Potrafi wyciągać wnioski, w miarę możliwości, z bezpośredniej obserwacji pracy rady pedagogicznej i zespołu wychowawców klas w szkole podstawowej. Potrafi wyciągać wnioski z bezpośredniej obserwacji pozalekcyjnych działań opiekuńczo-wychowawczych nauczycieli w szkole podstawowej, w tym podczas dyżurów na przerwach międzylekcyjnych i zorganizowanych wyjść grup uczniowskich. Potrafi zaplanować i przeprowadzić zajęcia wychowawcze w szkole podstawowej pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych. Potrafi analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk w szkole podstawowej. Jest gotów do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych i z nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Raport, portfolio, aktywna obecność podczas zajęć Udział w praktykach Przygotowanie Raportów spełniających kryteria oceny określone przez prowadzącego. Zaliczenie portfolio (złożone z zadań realizowanych w trakcie praktyki) Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: bardzo dobry (bdb; 5,0) dobry plus (+db; 4,5) dobry (db; 4,0) dostateczny plus (+dst; 3,5) dostateczny (dst; 3,0) niedostateczny (ndst; 2,0) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
![]() |
Typ zajęć: |
Praktyka, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mirosław Radoła | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Praktyka - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
![]() |
Typ zajęć: |
Praktyka, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mirosław Radoła | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Praktyka - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
![]() |
Typ zajęć: |
Praktyka, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mirosław Radoła | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Praktyka - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.