Psychological and pedagogical teaching practice in a primary school
General data
Course ID: | 09-PPsPe-DL11 |
Erasmus code / ISCED: |
05.1
|
Course title: | Psychological and pedagogical teaching practice in a primary school |
Name in Polish: | N Praktyka psychologiczno-pedagogiczna w szkole podstawowej |
Organizational unit: | Institute of German Studies |
Course groups: |
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze (in Polish) Przedmioty dla programu S1-FGR (in Polish) Przedmioty dla programu S1-FGR |
ECTS credit allocation (and other scores): |
1.00
|
Language: | Polish |
Module type: | elective |
Cycle of studies: | 1st cycle |
Module learning aims: | (in Polish) Zapoznanie studentów ze specyfiką pracy szkoły podstawowej w obszarze organizacji pracy szkoły, pomo-cy psychologiczno-pedagogicznej, pracy wychowawcy klasy, pracy wychowawczej nauczyciela przedmioto-wego, realizacji zasad edukacji włączającej w szkole podstawowej. |
Year of studies (where relevant): | Year 2 |
Information on where to find course materials: | (in Polish) system USOS |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) Dyskusja Metoda analizy przypadków Uczenie problemowe (Problem-based learning) Pokaz i obserwacja Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) Praca w grupach |
Short description: |
(in Polish) obowiązkowy w specjalności nauczycielskiej |
Full description: |
(in Polish) Specyfika pracy w obszarze organizacji pracy szkoły podstawowej • zadania charakterystyczne dla placówki danego typu • środowisko działania szkoły (struktura organizacyjna oraz zadania i rola poszczególnych podmiotów procesu kształcenia, w tym dyrektora szkoły, pedagoga/psychologa szkolnego, rady pedagogicznej, wychowawczy) • organizacja pracy szkoły: kultura organizacyjna szkoły (procedury; dokumentacja i obieg dokumentów; rodzaje dokumentów, np: statut szkoły, plan pracy szkoły, program wychowawczo-profilaktyczny) • bezpieczeństwo uczniów w szkole i poza nią • rola i zadania działających w szkole społecznych organów; Specyfika w obszarze pomocy psychologiczno-pedagogicznej • zadania psychologa i pedagoga i ich realizacja • współpraca pedagoga i psychologa z nauczycielami • specyfika trudności wychowawczych w szkole podstawowej/ponadpodstawowej Specyfika pracy nauczyciela i wychowawcy klasy • obowiązki wychowawcy klasy (warsztat pacy nauczyciela-wychowawcy, dokumentacja pracy z wychowawczej, sprawozdania, analizy wynikowe itp.) • praca wychowawcza nauczyciela przedmiotowego • realizacja zasad edukacji włączającej w szkole podstawowej/ponadpodstawowej • pozalekcyjna oferta szkoły (zajęcia opiekuńczo-wychowawcze, koła zainteresowań, przerwa, organizacja wycieczek szkolnych i wyjść klasowych) |
Bibliography: |
(in Polish) Dokumenty dotyczące organizacji szkoły i realizacji zadań szkoły podstawowej |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student/ka ma wiedzę dotyczącą organizacji, struktury i funkcjonowania szkoły podstawowej. Zna i rozumie organizację, statut i plan pracy szkoły podstawowej, program wychowawczo-profilaktyczny oraz program realizacji doradztwa zawodowego. Zna i rozumie zadania i obowiązki nauczyciela w szkole podstawowej (także w zakresie zapewniania uczniom bezpieczeństwa). Potrafi wyciągać wnioski z obserwacji pracy wychowawcy klasy, jego interakcji z uczniami oraz sposobu, w jaki planuje i przeprowadza zajęcia wychowawcze w szkole podstawowej. Potrafi wyciągać wnioski z obserwacji sposobu integracji działań opiekuńczo-wychowawczych i dydaktycznych przez nauczycieli przedmiotów w szkole podstawowej. Potrafi wyciągać wnioski, w miarę możliwości, z bezpośredniej obserwacji pracy rady pedagogicznej i zespołu wychowawców klas w szkole podstawowej. Potrafi wyciągać wnioski z bezpośredniej obserwacji pozalekcyjnych działań opiekuńczo-wychowawczych nauczycieli w szkole podstawowej, w tym podczas dyżurów na przerwach międzylekcyjnych i zorganizowanych wyjść grup uczniowskich. Potrafi zaplanować i przeprowadzić zajęcia wychowawcze w szkole podstawowej pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych. Potrafi analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk w szkole podstawowej. Jest gotów do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych i z nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Raport, portfolio, aktywna obecność podczas zajęć Udział w praktykach Przygotowanie Raportów spełniających kryteria oceny określone przez prowadzącego. Zaliczenie portfolio (złożone z zadań realizowanych w trakcie praktyki) Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: bardzo dobry (bdb; 5,0) dobry plus (+db; 4,5) dobry (db; 4,0) dostateczny plus (+dst; 3,5) dostateczny (dst; 3,0) niedostateczny (ndst; 2,0) |
Classes in period "Academic year 2023/2024, winter semester" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Go to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
practical work, 15 hours
|
|
Coordinators: | Mirosław Radoła | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
Completion
practical work - Completion |
Classes in period "Academic year 2024/2025, winter semester" (past)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Go to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
practical work, 15 hours
|
|
Coordinators: | Ewa Karmolińska-Jagodzik | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
Completion
practical work - Completion |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.