Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Psychological and pedagogical teaching practice in a primary school

General data

Course ID: 09-PPsPe-DL11
Erasmus code / ISCED: 05.1 The subject classification code consists of three to five digits, where the first three represent the classification of the discipline according to the Discipline code list applicable to the Socrates/Erasmus program, the fourth (usually 0) - possible further specification of discipline information, the fifth - the degree of subject determined based on the year of study for which the subject is intended. / (0110) Education, not further defined The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Psychological and pedagogical teaching practice in a primary school
Name in Polish: N Praktyka psychologiczno-pedagogiczna w szkole podstawowej
Organizational unit: Institute of German Studies
Course groups: (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
(in Polish) Przedmioty dla programu S1-FGR
(in Polish) Przedmioty dla programu S1-FGR
ECTS credit allocation (and other scores): 1.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Module type:

elective

Cycle of studies:

1st cycle

Module learning aims:

(in Polish) Zapoznanie studentów ze specyfiką pracy szkoły podstawowej w obszarze organizacji pracy szkoły, pomo-cy psychologiczno-pedagogicznej, pracy wychowawcy klasy, pracy wychowawczej nauczyciela przedmioto-wego, realizacji zasad edukacji włączającej w szkole podstawowej.

Year of studies (where relevant):

Year 2

Information on where to find course materials:

(in Polish) system USOS

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) Dyskusja

Metoda analizy przypadków

Uczenie problemowe (Problem-based learning)

Pokaz i obserwacja

Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”)

Praca w grupach


Short description: (in Polish)

obowiązkowy w specjalności nauczycielskiej

Full description: (in Polish)

Specyfika pracy w obszarze organizacji pracy szkoły podstawowej

• zadania charakterystyczne dla placówki danego typu

• środowisko działania szkoły (struktura organizacyjna oraz zadania i rola poszczególnych podmiotów procesu kształcenia, w tym dyrektora szkoły, pedagoga/psychologa szkolnego, rady pedagogicznej, wychowawczy)

• organizacja pracy szkoły: kultura organizacyjna szkoły (procedury; dokumentacja i obieg dokumentów; rodzaje dokumentów, np: statut szkoły, plan pracy szkoły, program wychowawczo-profilaktyczny)

• bezpieczeństwo uczniów w szkole i poza nią

• rola i zadania działających w szkole społecznych organów;

Specyfika w obszarze pomocy psychologiczno-pedagogicznej

• zadania psychologa i pedagoga i ich realizacja

• współpraca pedagoga i psychologa z nauczycielami

• specyfika trudności wychowawczych w szkole podstawowej/ponadpodstawowej

Specyfika pracy nauczyciela i wychowawcy klasy

• obowiązki wychowawcy klasy (warsztat pacy nauczyciela-wychowawcy, dokumentacja pracy z wychowawczej, sprawozdania, analizy wynikowe itp.)

• praca wychowawcza nauczyciela przedmiotowego

• realizacja zasad edukacji włączającej w szkole podstawowej/ponadpodstawowej

• pozalekcyjna oferta szkoły (zajęcia opiekuńczo-wychowawcze, koła zainteresowań, przerwa, organizacja wycieczek szkolnych i wyjść klasowych)

Bibliography: (in Polish)

Dokumenty dotyczące organizacji szkoły i realizacji zadań szkoły podstawowej

Learning outcomes: (in Polish)

Student/ka ma wiedzę dotyczącą organizacji, struktury i funkcjonowania szkoły podstawowej.

Zna i rozumie organizację, statut i plan pracy szkoły podstawowej, program wychowawczo-profilaktyczny oraz program realizacji doradztwa zawodowego.

Zna i rozumie zadania i obowiązki nauczyciela w szkole podstawowej (także w zakresie zapewniania uczniom bezpieczeństwa).

Potrafi wyciągać wnioski z obserwacji pracy wychowawcy klasy, jego interakcji z uczniami oraz sposobu, w jaki planuje i przeprowadza zajęcia wychowawcze w szkole podstawowej.

Potrafi wyciągać wnioski z obserwacji sposobu integracji działań opiekuńczo-wychowawczych i dydaktycznych przez nauczycieli przedmiotów w szkole podstawowej.

Potrafi wyciągać wnioski, w miarę możliwości, z bezpośredniej obserwacji pracy rady pedagogicznej i zespołu wychowawców klas w szkole podstawowej.

Potrafi wyciągać wnioski z bezpośredniej obserwacji pozalekcyjnych działań opiekuńczo-wychowawczych nauczycieli w szkole podstawowej, w tym podczas dyżurów na przerwach międzylekcyjnych i zorganizowanych wyjść grup uczniowskich.

Potrafi zaplanować i przeprowadzić zajęcia wychowawcze w szkole podstawowej pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych.

Potrafi analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk w szkole podstawowej.

Jest gotów do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych i z nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Raport, portfolio, aktywna obecność podczas zajęć

Udział w praktykach

Przygotowanie Raportów spełniających kryteria oceny określone przez prowadzącego.

Zaliczenie portfolio (złożone z zadań realizowanych w trakcie praktyki)

Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:

bardzo dobry (bdb; 5,0)

dobry plus (+db; 4,5)

dobry (db; 4,0)

dostateczny plus (+dst; 3,5)

dostateczny (dst; 3,0)

niedostateczny (ndst; 2,0)

Classes in period "Academic year 2023/2024, winter semester" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-02-25
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
practical work, 15 hours more information
Coordinators: Mirosław Radoła
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Course - Completion
practical work - Completion

Classes in period "Academic year 2024/2025, winter semester" (past)

Time span: 2024-10-01 - 2025-02-23
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
practical work, 15 hours more information
Coordinators: Ewa Karmolińska-Jagodzik
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Course - Completion
practical work - Completion
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement site map USOSweb 7.1.2.0-5 (2025-06-04)