Przegląd prasy niemieckiej w kontekście stosunków międzynarodowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-PPN-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przegląd prasy niemieckiej w kontekście stosunków międzynarodowych |
Jednostka: | Wydział Neofilologii |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu S1-FGRgm |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | język niemiecki |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Kierunek studiów: | filologia, germanistyka interkulturowa |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Zapoznanie i analiza najważniejszych zagadnień, dotyczących formułowania oraz redagowania informacji i artykułów publicystycznych, ich znaczenia i oddziaływania w kulturze oraz w opinii publicznej ze szczególnym uwzględnieniem niemieckiego obszaru językowego; umożliwienie poznania najbardziej istotnych funkcji printmediów w różnych aspektach procesów kulturotwórczych; uporządkowanie ukształtowanych kulturowo opinii, przekonań i sądów; kształtowanie świadomości różnorodności kulturowej i postawy otwartości wobec inności na podstawie analizy prasy o charakterze międzynarodowym. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Skrócony opis: |
obowiązkowy w module: Granice i różnice |
Pełny opis: |
System medialny Niemiec: podobieństwa i różnice (model sródziemnomorski i północnoeuropejski korporacjonizm); Gatunki prasowe w Niemczech i na świecie, prasa lokalna i ogólnoregionalna; Rozwój historyczny: Wolność słowa, propaganda i cenzura w Niemczech i Europie; Charakterystyka debat prasowych wobec afer politycznych w Niemczech; Media opiniotwórcze o niemieckim zjednoczeniu i niemieckiej „hegemonii” w Unii Europejskiej; Problem przedstawiania „inności” w prasie niemieckiej i międzynarodowej; Prasa niemieckich wydawców w polskiej debacie publicznej; |
Literatura: |
Ewa Matkowska: Propaganda w NRD. Media i literatura. Wrocław 2012; Jochen Staadt, Tobias Vo-igt, Stefan Wolle: Feind-Bild. Springer. Göttingen 2009; Agnieszka Szymańska: Medialne fiasko zjednoczenia? Media opiniotwórcze w sytuacji przełomu politycznego na przykładzie niemieckiego zjednoczenia. Kraków 2010; Agnieszka Hess, Agnieszka Szymańska: Pomost medialny. Rola mediów w międzynarodowej komunikacji na przykładzie relacji polsko-niemieckich. Kraków 2009; Thomas Ahbe, Rainer Gries, Wolfgang Schmale(Hg.): Die Ostdeutschen in den Medien. Das Bild von den Anderen nach 1990. Bonn 2010; Margreth Lünenborg, Katharina Fritsche, Annika Bach: Migrantinnen in den Medien. Darstellungen in der Presse und ihre Rezeption. Bonn 2012; Kevin Williams: Media w Europie. Warszawa 2008; Jacek Makowski: Manipulierte Sprache. Łódź 2008. |
Efekty uczenia się: |
Wyszukuje informacje dot. omawianych zjawisk kulturowych, wykorzystując różne źródła niemieckojęzyczne i wybrane z prasy innej niż niemieckojęzycznej; Analizuje teksty publicystyczne i zjawiska z obszaru printmediów międzynarodowych ze szczególnym uwzględnieniem niemieckiego obszaru językowego; Formułuje krytyczne sądy na temat omawianych zagadnień w języku niemieckim, stosując poprawną argumentację własną i innych; Przygotowuje wystąpienia ustne w języku niemieckim z wybranych zagadnień dot. funkcjonowania i wywierania wpływu na opinię publiczną wobec różnych zjawisk kulturowych; Przygotowuje krótsze wypowiedzi pisemne w języku niemieckim z wybranych zagadnień dot. wpływów printmediów na opinię publiczną; Ma świadomość różnorodności kulturowej i światopoglądowej |
Metody i kryteria oceniania: |
• 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne • 4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne • 4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne • 3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami • 3,0 - zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami • 2,0 - niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Bernadetta Matuszak-Loose | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Bernadetta Matuszak-Loose | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.