N Podstawy pedagogiki dla nauczycieli cz. 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-PPEw-DL11 |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.1
|
Nazwa przedmiotu: | N Podstawy pedagogiki dla nauczycieli cz. 1 |
Jednostka: | Instytut Filologii Germańskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | C1. Scharakteryzowanie rzeczywistości szkolnej przez pryzmat różnych zjawisk społeczno-kulturowych (wychowanie, edukacja, socjalizacja, enkulturacja, rozwój). C2. Omówienie funkcji współczesnej szkoły i różnych wariantów praktyki szkolnej wynikających z określonych koncepcji pedagogicznych (podejść tradycyjnych i alternatywnych). C.3. Omówienie ukrytego programu szkoły: przejawy, znaczenie, skutki. C4. Zapoznanie studentów ze zjawiskiem wychowania i jego specyfiką w warunkach szkolnych oraz rolą nauczyciela. C5. Wzbudzanie namysłu nad założeniami aksjologicznymi, filozoficznymi, antropologicznymi wychowania i szkolna praktyka procesu wychowania. C6. Zapoznanie z wiedzą na temat istoty, rodzajów i procedur diagnozowania i ewaluacji w kontekście instytucjonalnym (jakości pracy nauczyciela, szkoły oraz systemu oświatowego). C7.Zapoznanie studenta z różnymi rodzajami specjalnych potrzeb edukacyjnych i uświadomienie wagi trafnej diagnozy, doboru metod pracy oraz działań na rzecz integracji wszystkich członków zespołu klasowego dla optymalnego rozwoju ucznia z SPE, w tym także ucznia zdolnego. C8.Tworzenie sytuacji umożliwiających odniesienie zdobytej wiedzy do analizowania praktyki edukacyjnej |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Zasoby bibliotek wydziałowych UAM oraz Biblioteki Głównej UAM |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień Wykład konwersatoryjny Wykład problemowy Dyskusja Praca z tekstem Demonstracje dźwiękowe i/lub video |
Skrócony opis: |
obowiązkowy w specjalności nauczycielskiej |
Pełny opis: |
Zjawisko wychowania i jego relacje wobec enkulturacji, socjalizacji, edukacji, opieki, kształcenia. Struktura i dynamika procesu wychowania Sposoby myślenia o wychowaniu wyodrębnione ze względu na przyjmowane w nich założenia dotyczące natury rozwoju człowieka (ich założenia filozoficzne i psychologiczne) Specyfika interakcji edukacyjnych/wychowawczych: rodzaje interakcji nauczyciel-uczeń i ich edukacyjne/wychowawcze konsekwencje Metody oddziaływania wychowawczego w pracy z uczniem/klasą Zadania wychowawcy klasy i autorytet nauczyciela (rodzaje, konsekwencje, rozwojowo zróżnicowane potrzeby ucznia) Modele współczesnej szkoły: od podejść tradycyjnych do alternatywnych. Ideologie edukacyjne i ich odzwierciedlenie w praktyce szkolnej Zróżnicowanie koncepcyjne szkół alternatywnych: wybrane egzemplifikacje. Alternatywne formy edukacji (unschooling, edukacja domowa) Ukryty program szkoły- identyfikacja przejawów, interpretacja, funkcje Ocena jakości pracy placówki światowej (szkoły) z wykorzystaniem EWD. Wymierne i niewymierne efekty edukacyjne. EWD jako wskaźnik ewaluacyjny w analizach edukacyjnych. Specjalne potrzeby edukacyjne, integracja, inkluzja – ustalenia definicyjne, charakterystyka praktyki szkolnej Charakterystyka uczniów z SPE , ich funkcjonowanie w szkole i metody pracy z nimi Międzynarodowe porównania systemów edukacji (potencjał i ograniczenia). Diagnoza osiągnięć systemu oświatowego na podstawie wyników badań OECD/PISA (przypadek Polski) |
Literatura: |
Appelt K., Osoba znacząca - cóż to znaczy?, „Remedium”, 2006, nr 7/8. Brzezińska A.I., Psychologia wychowania, w: Psychologia. Podręcznik akademicki, red. J. Strelau, Gdańsk 2000. Brzezińska, A., Dzieci z układu ryzyka. w: Ukryte piętno. Zagrożenia rozwoju w okresie dzieciństwa, A. Brzezińska, S. Jabłoński, M. Marchow (red.), Poznań 2003. Dolata R., Edukacyjna wartość dodana jako metoda oceny efektywności nauczania, CKE 2007. Guza A., Krzyżyk D. (red.), Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych, Tom I, Kielce 2012. Guza A., Niesporek-Szamburska B. (red.), Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych, Tom II, Kielce 2012. https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/4767/1/2003%20ABrzezi%C5%84ska%20Dzieci%20z%20uk%C5%82adu%20ryzyka.pdf Janowski A., Pedagogika praktyczna. Zarys problematyki-zdrowy rozsądek-wyniki badań, Warszawa 2009. Kaufman R. K., Autyzm. Przełom w podejściu, Białystok 2016. Klim-Klimaszewska A., Praca z dzieckiem ryzyka dysleksji i dysgrafii, Warszawa 2015. Kołakowski A., Pisula A., Sposób na trudne dziecko, Gdańsk 2007. Limont W., Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować, Gdańsk 2012. Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Warszawa 2004. Mazurkiewicz G., (red.) Jak być jeszcze lepszym? Ewaluacja w edukacji, Kraków 2012. Meighan R., Socjologia edukacji, Toruń 1993. Niemierko B., Diagnostyka edukacyjna: podręcznik akademicki, Warszawa 2009. Nowak M. Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008. Nowosad I., Kultura szkoły w rozwoju szkoły, Kraków 2019 Nowotniak J., Ukryty program szkolnej rzeczywistości, Szczecin 2002. Okoń W. , Dziesięć szkół alternatywnych, Warszawa 1997. Schaffer H.R., Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość, Kraków 2006. Wiliński P., Dorośli jako autorytety dla dzieci i młodzieży, „Remedium”, 2005, nr 11/12. Żłobicki W., Ukryty program w edukacji. Między niewiedzą a manipulacją, Kraków 2002 |
Efekty uczenia się: |
Student/ka zna i rozumie specyfikę, istotę oraz funkcje wychowania i jego aksjologiczne, filozoficzne i antropologiczne założenia Zna i rozumie relacje zachodzące między rozwojem a wychowaniem, potrafi powiązać modele wychowania z określonymi koncepcjami rozwoju człowieka Potrafi zanalizować interakcje nauczyciel-uczeń realizowane w różnych modelach wychowania, potrafi wskazać ich przejawy oraz ocenić skutki Zna strukturę, właściwości i dynamikę procesu wychowania oraz metody oddziaływania wychowawczego, Rozumie mechanizmy wpływu oraz potencjał i ograniczenia każdej z metod Zna i rozumie funkcje i cele edukacji szkolnej (na różnych jej szczeblach) we współczesnym społeczeństwie Potrafi scharakteryzować przejawy ukrytego programu szkoły. Rozumie ich skutki i znaczenie Potrafi omówić wybrane koncepcje szkół alternatywnych, zna alternatywne formy edukacji Potrafi scharakteryzować tradycyjne i alternatywne podejście do edukacji szkolnej, potrafi tę wiedzę wykorzystać w analizie praktyki szkolnej (z uwzględnieniem różnych wymiarów tej analizy m. in.: filozofii kształcenia, organizacji procesu uczenia się – nauczania, relacji nauczyciel – uczeń) Zna tematykę oceny jakości pracy szkoły (oraz systemu edukacyjnego) w świetle wyników pomiarów diagnostycznych Zna i rozumie pojęcie specjalne potrzeby edukacyjne, edukacja włączająca, integracja i inkluzja. Rozumie konieczność dostosowywania procesu kształcenia do SPE uczniów (projektowania wsparcia, konstruowania indywidualnych programów). Potrafi scharakteryzować sytuację ucznia z SPE (niepełnosprawność fizyczna, intelektualna, zaburzenia ze spektrum autyzmu, ADHD, specyficzne trudności w uczeniu się) Zna zasady pracy z uczniem z SPE, rozumie potrzebę doboru odpowiednich metod pracy do specjalnych potrzeb uczniów. Potrafi pracować z uczniami ze specjalnymi potrzebami w edukacyjnymi Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę pedagogiczną w analizie i interpretacji zjawisk życia szkolnego |
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin pisemny 80% obecności na zajęciach Egzamin zaliczony w wyniku uzyskania 51% łącznej sumy możliwych do uzyskania punktów Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: bardzo dobry (bdb; 5,0) dobry plus (+db; 4,5) dobry (db; 4,0) dostateczny plus (+dst; 3,5) dostateczny (dst; 3,0) niedostateczny (ndst; 2,0) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Mateusz Leszkowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Renata Wawrzyniak-Beszterda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Grażyna Barabasz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.