N Podstawy pedagogiki dla nauczycieli cz. 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-PPE-DU11 |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.1
|
Nazwa przedmiotu: | N Podstawy pedagogiki dla nauczycieli cz. 2 |
Jednostka: | Instytut Filologii Germańskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | C1.Poszerzenie i pogłębienie wiedzy dotyczącej profesjonalnego warsztatu nauczyciela oraz warunków jego kształtowania, wzbudzanie refleksji nad perspektywami własnego rozwoju w zawodzie nauczyciela. C2. Wzbudzanie wrażliwości na etyczne dylematy w pracy nauczyciela. C3.Poszerzenie i pogłębienie wiedzy dotyczącej zjawisk zachodzących w zespole klasowym i pracy wychowawczej z klasą w szkołach ponadpodstawowych (wyłonienie obszarów pracy wychowawczej i poszukiwanie skutecznych narzędzi radzenia sobie) poprzez pracę warsztatową. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | zasoby bibliotek wydziałowych oraz Biblioteki Głównej UAM |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, Dyskusja Praca z tekstem Metoda warsztatowa Demonstracje dźwiękowe i/lub video Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) Praca w grupach |
Skrócony opis: |
obowiązkowy w specjalności nauczycielskiej |
Pełny opis: |
Specyfika profesji nauczycielskiej jako wyzwanie dla adeptów zawodu nauczyciela Dynamika rozwoju zawodowego nauczyciela oraz warianty tożsamości zawodowej Specyfika startu zawodowego (potencjał i zagrożenia) Podmiotowe, sytuacyjne i organizacyjne uwarunkowania sukcesu w pracy nauczyciela Specyfika problemów wychowawczych w pracy z młodzieżą |
Literatura: |
Kwiatkowska H., Pedeutologia, Warszawa 2008. Dudzikowa M., Pomyśl siebie… Minieseje dla wychowawcy klasy, Gdańsk 2007. Mikiewicz P., Socjologia edukacji. Teorie, koncepcje, pojęcia, Warszawa 2014. Moore R., Socjologia edukacji, w: Pedagogika, T2. red. B. Śliwerski 2006. Szlendak T., Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie, Warszawa 2010. Janowski A., Pedagogika praktyczna. Zarys problematyki-zdrowy rozsądek-wyniki badań, Warszawa 2007. |
Efekty uczenia się: |
Student/ka zna i rozumie specyfikę profesji nauczycielskiej, pragmatykę zawodową oraz etykę zaw. nauczyciela. Zna i rozumie dynamikę rozwoju zawodowego nauczyciela wraz z potencjałem i zagrożeniami każdego z etapów rozwoju oraz wariantów tożsamości zawodowej/typów karier zawodowych. Potrafi powiązać sukces w pracy nauczyciela z jego wielorakimi uwarunkowaniami. Zna choroby zawodowe związane z praca nauczyciela (oraz higienę pracy N) Zna tematykę oceny jakości pracy nauczyciela. Jest gotów do wrażliwego rozpoznawania etycznych aspektów pracy nauczyciela i uwzględniania ich w swej aktywności zawodowej. Rozumie specyfikę pracy wychowawczej z młodzieżą. Ma wiedzę o uzależnieniach dzieci i młodzieży i innych zagrożeniach. Jest gotów podejmować działania na rzecz kształtowania dojrzałej tożsamości zawodowej i radzenia sobie w toku profesjonalnej biografii z wyzwaniami zawodowymi . |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium pisemne - problemowe, portfolio, aktywna obecność podczas zajęć 80% obecności na zajęciach Kolokwium zaliczone w wyniku uzyskania 51% łącznej sumy możliwych do uzyskania punktów. Zaliczenie portfolio złożone z zadań realizowanych w trakcie zajęć. Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: bardzo dobry (bdb; 5,0) dobry plus (+db; 4,5) dobry (db; 4,0) dostateczny plus (+dst; 3,5) dostateczny (dst; 3,0) niedostateczny (ndst; 2,0) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Mirosław Radoła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Justyna Jakubowska-Baranek, Mirosław Radoła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Justyna Jakubowska-Baranek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.