Praktyczna nauka języka szwedzkiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-PNJS-16 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.1
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka szwedzkiego |
Jednostka: | Katedra Skandynawistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu S1-FSs |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
15.00
LUB
14.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język szwedzki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | uzyskanie przez studenta umiejętności językowych w zakresie języka szwedzkiego na poziomie A1 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, umożliwiających uczestnictwo w komunikacji bezpośredniej i pośredniej przedstawienie zasad poprawnej wymowy, akcentacji i intonacji w języku szwedzkim na poziomie podstawowym oraz wskazanie podstawowych różnic między językiem szwedzkim a polskim zapoznanie z podstawowymi zasadami szwedzkiej ortografii kształtowanie praktycznej umiejętności poprawnego wypowiadania się w języku szwedzkim z uwzględnieniem zasad wymowy, akcentacji i intonacji na poziomie podstawowym poznanie kategorii, terminów i struktur gramatycznych języka szwedzkiego na poziomie A1/A1+ (ESOKJ) oraz wskazanie podstawowych różnic między językiem szwedzkim a polskim kształtowanie umiejętności posługiwania się podstawową terminologią z zakresu gramatyki języka szwedzkiego kształtowanie umiejętności rozumienia wypowiedzi ustnych na poziomie A1/A1+ (ESOKJ) w języku szwedzkim kształtowanie umiejętności rozumienia tekstów pisanych w języku szwedzkim na poziomie A1/A1+ (ESOKJ) kształtowanie umiejętności poprawnego posługiwania się szwedzkim słownictwem w zakresie wyrażeń dotyczących życia codziennego studenta, jego rodziny i najbliższego otoczenia, studiów kształtowanie umiejętności formułowania poprawnych wypowiedzi pisemnych na poziomie podstawowym A1 (ESOKJ) kształtowanie umiejętności formułowania poprawnych wypowiedzi ustnych na poziomie A1/A1+ (ESOKJ) kształtowanie umiejętności zdobywania wiedzy w zakresie znajomości języka szwedzkiego na poziomie podstawowym z wykorzystaniem słowników dwujęzycznych, w tym słowników elektronicznych przekazanie studentowi podstawowej wiedzy o Szwecji w zakresie kultury życia codziennego |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Pełny opis: |
Opis treści kształcenia Prezentacja podstawowej terminologii dotyczącej struktur i kategorii gramatycznych języka szwedzkiego Prezentacja podstawowych zasad dotyczących wymowy, akcentacji i intonacji w języku szwedzkim (przede wszystkim system samogłoskowy i spółgłoskowy, akcent wyrazowy i zdaniowy oraz wprowadzenie do zasad intonacji) Przedstawienie podstawowych zasad szwedzkiej ortografii Odtwarzanie, utrwalenie i zautomatyzowanie przez studentów wymowy, akcentacji i intonacji w języku szwedzkim na poziomie podstawowym Prezentacja podstawowych kategorii gramatycznych języka szwedzkiego: czasownika, rzeczownika, przymiotnika, zaimka, przysłówka, przyimka, liczebnika, a także szyku zdania oznajmującego, pytania i przeczenia na poziomie A1+ (ESOKJ) Utrwalanie poznanych zasad gramatycznych poprzez ćwiczenia Prezentacja słownictwa dotyczącego tematów typowych dla życia codziennego studenta i jego rodziny, czasu wolnego, zakupów, miejsca i regionu zamieszkania, zatrudnienia, studiów Ćwiczenie umiejętności czytania ze zrozumieniem prostych tekstów w języku szwedzkim na poziomie A1+ (ESOKJ) Ćwiczenie umiejętności rozumienia ze słuchu prostych wypowiedzi w języku szwedzkim na poziomie A1 (ESOKJ) Ćwiczenie umiejętności formułowania prostych wypowiedzi pisemnych w języku szwedzkim na tematy, które dotyczą studenta, jego rodziny i najbliższego otoczenia (na poziomie A1 ESOKJ) Ćwiczenie umiejętności formułowania prostych wypowiedzi ustnych w języku szwedzkim na tematy, które dotyczą studenta, jego rodziny i najbliższego otoczenia, studiów (na poziomie A1 ESOKJ) Ćwiczenie umiejętności rozmawiania na tematy, które dotyczą studenta, jego rodziny i najbliższego otoczenia, studiów Prezentacja wiedzy ogólnej o Szwecji w zakresie kultury życia codziennego i geografii kraju Prezentacja sposobu wykorzystania słownika dwujęzycznego, słowników elektronicznych oraz innych elektronicznych źródeł informacji do poszerzania zasobu słownictwa w zakresie języka szwedzkiego |
Literatura: |
Ballardini, K. 1987. Mål. Form och funktion. Del B. Verb. Stockholm: Natur och Kultur. Fasth, C. & Kannermark, A. 1996. Form i fokus. Del A. Lund: Kursverksamhetens förlag. Gull, M. & Klintenberg, B. 1996. +46. Del 1. Stockholm: Almqvist&Wiksell. Göransson, U., Parada, M. 1997. På svenska! Svenska som andra språk. Lärobok. Lund: Kursverksamhetens förlag. Hellström, G. 1994. Första övningsboken i svensk grammatik. Stockholm: Bonnier Utbildning AB Higelin S., Ekroth G., Hjorth A., Wistrand P., 1972, Svenskt uttal, Stockholm: Sverige RadiosFörlag. Holm, B. & Nylund Lindgren, E. 1978. Svenskkursen. Enspråkiga övningar i svenska. Del 1. Stockholm: Språkförlaget Skriptor Levy Scherrer P., Lindemalm K., 2008, Rivstart A1+A2, Stockholm: Natur & Kultur Nyborg, R., Pettersson, N.-O. & Holm, B.. 2001. Svenska utifrån. Lärobok i svenska. Stockholm: Svenska institutet. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: posiada umiejętności językowe w języku szwedzkim na poziomie co najmniej A1 (ESOKJ) oraz ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności zna podstawowe zasady wymowy, intonacji i akcentacji w języku szwedzkim i potrafi z nich korzystać w miarę poprawnie zna podstawowe zasady ortografii szwedzkiej i potrafi je stosować rozróżnia podstawowe pojęcia i zagadnienia dotyczące gramatyki języka szwedzkiego na poziomie A1 (ESOKJ), potrafi zastosować poznane struktury gramatyczne formułując wypowiedzi ustne i pisemne zna podstawowe słownictwo w zakresie języka szwedzkiego co najmniej na poziomie A1 (ESOKJ) i potrafi się nim poprawnie posługiwać rozumie krótkie wypowiedzi ustne w języku szwedzkim na poziomie A1 (ESOKJ) na tematy związane ze swoją osobą, rodziną i najbliższym otoczeniem, studiami rozumie krótkie wypowiedzi pisemne w języku szwedzkim na poziomie A1 (ESOKJ) na tematy związane ze swoją osobą, rodziną i najbliższym otoczeniem, studiami potrafi formułować poprawne krótkie wypowiedzi ustne w języku szwedzkim na poziomie co najmniej A1 (ESOKJ) posługując się w tym celu słownictwem i wyrażeniami dotyczącymi go osobiście, jego rodziny i najbliższego otoczenia, studiami potrafi formułować poprawne krótkie wypowiedzi pisemne w języku szwedzkim na poziomie co najmniej A1 (ESOKJ) posługując się w tym celu słownictwem i wyrażeniami dotyczącymi jego źycia osobistego, jego rodziny i najbliższego otoczenia, studiami potrafi komunikować się (formułować proste pytania i odpowiadać na podobne) z innymi osobami w języku szwedzkim na poziomie bardzo podstawowym i w zakresie znanych mu tematów z życia codziennego posiada ogólną wiedzę o Szwecji w zakresie kultury życia codziennego i geografii kraju potrafi wyszukać potrzebne słownictwo posługując się słownikami dwujęzycznymi, w tym słownikami elektronicznymi i innymi źródłami multimedialnymi potrafi pracować w grupie przyjmując różne role w wykonywanych zadaniach w zakresie objętym dla poziomu A1/A1+ rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i ciągłości praktyki komunikacyjnej w języku szwedzkim, efektywnie organizuje swoją pracę |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania F: Dyskusja w grupie P: Sprawdzian zaliczeniowy F: Ćwiczenia F: Omówienie wypowiedzi studenta przykładowe zadania (pytań) służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia. - Skriv frågor som börjar med frågeord! - Fyll i rätt verb i presens eller infinitiv! - Fyll i rätt pronomen i subjektsform eller objektform! - Fyll i det ord som saknas i luckan! - Fyll i de verb som saknas i texten! - Läs orden och stryk under de vokaler eller de konsonanter som är långa. Kryteria oceniania: 5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 150 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CZ CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 150 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Andreas Haggarde, Sonia Ławniczak, Alicja Piotrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CW
CW
CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 150 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Andreas Haggarde, Sonia Ławniczak, Alicja Piotrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.