Praktyczna nauka języka niemieckiego (komunikacja III)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-PNJNr-DL16 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka niemieckiego (komunikacja III) |
Jednostka: | Instytut Filologii Germańskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
LUB
2.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | język niemiecki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Rozwinięcie umiejętności poprawnego (leksykalnie, gramatycznie, fonetycznie) wypowiadania się w języku niemieckim w zakresie wybranych zakresów tematycznych z użyciem specyficznego dla danego tematu słownictwa, ćwiczenie umiejętności prowadzenia dyskusji na dany temat; umiejętności pisania krótkich i dłuższych tekstów i/lub form użytkowych; umiejętności poprawnego tłumaczenia z języka polskiego na niemiecki w zakresie leksyki obowiązujących tematów; kształtowanie świadomości różnorodności kulturowej i postawy otwartości wobec inności |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | znajomość języka niemieckiego na poziomie przynajmniej B1 |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Dyskusja Praca z tekstem Gra dydaktyczna/symulacyjna Rozwiązywanie zadań (np.: obliczeniowych, artystycznych, praktycznych) Metoda ćwiczeniowa Demonstracje dźwiękowe i/lub video Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) Praca w grupach Tłumaczenia zdań |
Skrócony opis: |
OPIS MODUŁU PNJN SKŁADAJĄCEGO SIĘ Z 5 ZAJĘĆ: Komunikacja I (09-PNJNm-DL16), Komunikacja II (09-PNJNr-DL16), Komunikacja III (09-PNJNp-DL16), Fonetyka praktyczna (09-PNJNfp-DL16) oraz Gramatyka praktyczna (09-PNJNgp-DL16) |
Pełny opis: |
zakres tematyczny związany z opisem miejscowości rodzinnej, domu, mieszkania, ich urządzaniem, szukaniem pokoju/mieszkania do wynajęcia, różnymi możliwościami zakwaterowania studentów, mieszkaniem na wsi i w mieście, itp zakres tematyczny związany z zakupami w małych sklepach i supermarketach, trickami i pułapkami supermarketów, spożywaniem posiłków, zdrowym żywieniem, żywnością fastfood, typami sprzedawców i klientów itp zakres tematyczny związany z rodziną, jej tradycyjnymi i współczesnymi formami, singlami w społeczeństwie, rolami społecznymi kobiety i mężczyzny (kariera zawodowa a rodzina i wychowanie dzieci), stylami życia, uroczystościami rodzinnymi itp zasady prawidłowej standardowej wymowy niemieckiej i stosowanie ich w praktyce, tj. świadoma produkcja dźwięków (samogłosek, dwugłosek i wybranych trudnych spółgłosek); czytanie wyrazów, fraz, zdań, wierszy oraz innych tekstów, także alfabetu i skrótów; wymowa standardowa i niestandardowa podstawowe reguły gramatyki niemieckiej: koniugacja czasowników, formy podstawowe czasowników nieregularnych, czasowniki regularne i nieregularne w zależności od znaczenia, przechodnie i nieprzechodnie trudne do rozróżnienia, czasowniki rozdzielnie i nierozdzielnie złożone, czas Perfekt z „haben” i „sein”; tryb rozkazujący, rekcja czasownika; deklinacja rzeczowników (także odprzymiotnikowych i odimiesłowowych) i przymiotników; stopniowanie przymiotnika; przyimki łączące się z poszczególnymi przypadkami oraz służące do określania miejsca, czasu i przyczyny; użycie rodzajnika) oraz umiejętność zastosowania ich w praktyce, tj.: umiejętność budowania poprawnych gramatycznie zdań |
Literatura: |
Materiały zestawione w skrypcie dla I roku dla danego zakresu tematycznego: teksty, materiały audio, filmy, historyjki obrazkowe, ćwiczenia, itp. uzupełnione o własne materiały prowadzącego, udostępnione na potrzeby zajęć. Opcjonalnie: lektura do przygotowania w ramach pracy własnej C. i P. Martens: Phonetik der deutschen Sprache, München 1961; H. Domińczak: Wymowa w nauce języka niemieckiego, Warszawa 1993 (+kaseta); R.K. Tertel: Wymowa niemiecka, Warszawa 1971; U. Hirschfeld, K. Reinke: Phonetik Simsalabim. Ein Übungskurs für Deutschlernende, München 1998 (+kaseta, +DVD); Aussprachewörterbuch, Duden tom 6 (możliwie najnowsze wydanie); kasety audio i video do nauki języka niemieckiego, prezentowane przez rodzimych użytkowników języka. H. Dreyer, R. Schmitt: Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik. Neubearbeitung, Ismaning 2009; B. Mikołajczyk, P. Theobald: Praktyczne kompendium gramatyki niemieckiej. Czasownik, Poznań 2012; Bęza, St.: Repetytorium z gramatyki języka niemieckiego dla średniozaawansowanych i zaawansowanych, PWN 2019; Bęza, St.: Repetytorium z gramatyki języka niemieckiego dla początkujących, PWN 2020; ; Dudenredaktion: Duden. Deutsches Universalwörterbuch, Mannheim 2019; G. Helbig, J. Buscha: Übungsgrammatik Deutsch, Berlin 2013; G. Helbig, J. Buscha: Deutsche Grammatik, Berlin 2013 |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka: Umie zdobywać wiedzę z wykorzystaniem słowników jedno- i dwujęzycznych w zakresie podstawowych zagadnień gramatycznych i fonetycznych, a także środki leksykalne w tym związki wyrazowe charakterystyczne dla tematów obowiązujących w pierwszym semestrze Potrafi korygować błędy w wypowiedziach ustnych i pisemnych w zakresie podstawowych zagadnień gramatycznych, fonetycznych i ortograficznych, a także leksykalnych charakterystycznych dla tematów obowiązujących w pierwszym semestrze Argumentuje merytorycznie i formułuje wnioski w języku niemieckim wypowiadając się ustnie na tematy obowiązujące w pierwszym semestrze, zachowując poprawność w zakresie podstawowych zagadnień gramatycznych i fonetycznych, a także leksykalnych charakterystycznych dla tych tematów Przygotowuje podczas zajęć i/lub w domu krótkie i dłuższe wypowiedzi pisemne i/lub formy użytkowe w języku niemieckim oraz tłumaczenia zdań związanych z tematyką obowiązującą w pierwszym semestrze, zachowując poprawność w zakresie podstawowych zagadnień gramatycznych i ortograficznych, a także leksykalnych Rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia języka Potrafi pracować w grupie przyjmując różne role i perspektywy przy omawianiu problemów związanych z tematyką obowiązującą w pierwszym semestrze |
Metody i kryteria oceniania: |
Krótkie i dłuższe formy pisemne przygotowywane na zajęciach i/lub w domu, ocena w dyskusji, test, kolokwium ustne. Sposoby oceniania dostosowane są do charakteru zajęć. W zależności od komponentu, zajęcia kończą się zaliczeniem ustnym lub pisemnym, cząstkowym lub końcowym. Szczegóły podaje wykładowca w warunkach zaliczenia. Kryteria oceniania: ocena z fonetyki praktycznej – średnia z dwóch ocen za czytanie fragmentu tekstu (teksty przesyłane są studentom na początku semestru do samodzielnego opracowania) oraz omówienia głosek w podkreślonych wyrazach: czytanie fragmentu tekstu ok. 10-12 linijek, błędy/oceny: • 1-2 5,0 • 3-4 4,5 • 5-6 4,0 • 7-8 3,5 • 9-10 3,0 • 11… 2,0 omówienie 10 głosek w wyrazach z tekstu, błędy/oceny: • 1 5,0 • 2 4,5 • 3 4,0 • 4 3,5 • 5-6 3,0 • 7… 2,0 Ocena pisemnych testów leksykalnych i gramatycznych, zdań tłumaczonych, zadań sprawdzających znajomość lektury: • 60-70% - 3,0 • 71-75% - 3,5 • 76-84% - 4,0 • 85- 90% - 4,5 • 91-100% - 5,0 ocena wypowiedzi pisemnych: • 5,0 – pełna zgodność z tematem i/lub wykonanie wszystkich zadań, znakomita umiejętność redagowania tekstu, konstrukcja w pełni poprawna i logiczna, bardzo wysoki stopień poprawności gramatycznej i użycie złożonych struktur typowych dla danego poziomu, bogaty zasób środków leksykalnych związanych z tematem, pełna poprawność ortograficzna • 4,5 – pełna zgodność z tematem i/lub wykonanie wszystkich zadań, bardzo dobra umiejętność redagowania tekstu, konstrukcja w pełni poprawna i logiczna, wysoki stopień poprawności gramatycznej i użycie złożonych struktur typowych dla danego poziomu, bogaty zasób środków leksykalnych związanych z tematem, wysoki stopień poprawności ortograficznej • 4,0 – pełna zgodność z tematem i/lub wykonanie wszystkich zadań, dobra umiejętność redagowania tekstu, konstrukcja w większości poprawna i logiczna, niewielka ilość błędów gramatycznych i leksykalnych niezakłócających rozumienia tekstu, użycie struktur typowych dla danego poziomu; użycie adekwatnych środków leksykalnych związanych z tematem, nieliczne usterki w zakresie poprawności ortograficznej • 3,5 – zgodność z tematem i/lub zadowalające wykonanie wszystkich zadań, zadowalająca umiejętność redagowania tekstu, znaczne niedociągnięcia/braki w zakresie poprawności gramatycznej, leksykalnej oraz ortograficznej, nie zaburzające komunikatywności wypowiedzi • 3,0 – zgodność z tematem i/lub zadowalające wykonanie wszystkich zadań, zadowalająca umiejętność redagowania tekstu, liczne błędy/braki w zakresie poprawności gramatycznej, leksykalnej oraz ortograficznej, nie zaburzające komunikatywności wypowiedzi • 2,0 – brak zgodności z tematem i/lub niewykonanie większości zadań, niezadowalająca poprawność gramatyczna, leksykalna, ortograficzna i/lub brak komunikatywności wypowiedzi |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Chełminiak, Ewa Płomińska-Krawiec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Chełminiak, Anja Milik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Chełminiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.