Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

German as a foreign language (writing)

General data

Course ID: 09-PNJNpp-ZL56
Erasmus code / ISCED: 09.0 The subject classification code consists of three to five digits, where the first three represent the classification of the discipline according to the Discipline code list applicable to the Socrates/Erasmus program, the fourth (usually 0) - possible further specification of discipline information, the fifth - the degree of subject determined based on the year of study for which the subject is intended. / (0231) Language acquisition The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: German as a foreign language (writing)
Name in Polish: Praktyczna nauka języka niemieckiego (pisanie)
Organizational unit: Institute of German Studies
Course groups: (in Polish) filologia germańska, studia niestacjonarne licencjackie, semestr 5
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 OR 4.00 (differs over time) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: German
Module type:

compulsory

Cycle of studies:

1st cycle

Module learning aims:

(in Polish) Rozwijanie zdolności krytycznych i samokrytycznych w odniesieniu do kultury własnej oraz kultury krajów niemieckojęzycznych, umiejętność czytania ze zrozumieniem oraz zdolność wypowiadania się w mowie w języku obcym na zadany temat, umiejętność pozyskiwania informacji z różnych źródeł, zarządzania informacjami oraz ich przetwarzania, umiejętność zróżnicowanego zastosowania środków leksykalnych w zależności od typu wypowiedzi (argumentacja, prezentacja, dyskusja), zdolność wykształcenia postawy samooceny i rozumienia innych postaw i zwyczajów oraz znajomość i umiejętność właściwego stosowania zaawansowanych struktur gramatycznych (a zwłaszcza użycia rodzajnika, zdań wyrażonych w trybie warunkowym rzeczywistym i nierzeczywistym, czasowników rozdzielnych i nierozdzielnych oraz czasowników modalnych w wypowiedzi subiektywnej).

Year of studies (where relevant):

Year 3

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) znajomość języka na poziomie przynajmniej B2

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) Dyskusja

Praca z tekstem

Gra dydaktyczna/symulacyjna

Rozwiązywanie zadań

Metoda ćwiczeniowa

Demonstracje dźwiękowe i/lub video

Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”)

Praca w grupach

Tłumaczenie zdań

Ćwiczenie pamięci


Short description: (in Polish)

ZAJĘCIA NALEŻĄ DO MODUŁU PRAKTYCZNA NAUKA JĘZYKA NIEMIECKIEGO, KTÓRY OBEJMUJE ZAJĘCIA 09-PNJNpp-ZL56, 09-PNJNt-ZL56, 09-PNJNtt-ZL56. MODUŁ KOŃCZY SIĘ EGZAMINEM PO SEMESTRZE LETNIM (OD 2024/25)

Full description: (in Polish)

Pula roczna realizowana w semestrze zimowym i letnim:

Nowe techniki wymiany informacji i komunikacji

Choroby cywilizacyjne

Człowiek jako konsument w społeczeństwie konsumpcyjnym

Tolerancja, międzykulturowość, obraz Polaków w niemieckiej prasie oraz narodowe i kulturowe stereotypy

Emancypacja kobiet w kontekście zawodowym i politycznym

Zagadnienia etyczne ze szczególnym uwzględnieniem bioetyki

Aktualna problematyka z dziedziny polityki, gospodarki i kultury

Wybrane aspekty gramatyczne – czasowniki modalne w wypowiedzi subiektywnej,

tryb warunkowy nierzeczywisty, szyk wyrazów w zdaniu pojedynczym, czasowniki rozdzielne i nierozdzielne złożone, rekcja przyimkowa i bezprzyimkowa czasownika, określanie rodzaju rzeczownika oraz użycie rodzajników.

Bibliography: (in Polish)

Dreyer, H./ Schmitt, R.: Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik. Verlag für Deutsch, München;

Hall, K. / Scheiner, B.: Übungsgrammatik für Fortgeschrittene. Verlag für Deutsch;

Übungen zu Schwerpunkten der deutschen Grammatik. Karl-Marx-Univ. Leipzig;

Wójtowicz,J./Wójcicki,M.: Polnische und deutsche Redewendungen. Wydawnictwo Naukowe PWN 2012

teksty własne wykładowców dostosowane do tematyki zajęć i każdorazowo udostępniane studentom

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:

Potrafi poprawnie gramatycznie i leksykalnie argumentować oraz formułować wnioski w języku niemieckim na wybrane tematy obowiązujące na zajęciach

Przygotowuje poprawne gramatycznie i leksykalnie wypracowania pisemne w języku niemieckim oraz tłumaczy zdania na język niemiecki w zakresie wybranych tematów obowiązujących na zajęciach

Posiada podstawowe umiejętności przygotowania poprawnych gramatycznie i leksykalnie wystąpień ustnych w języku niemieckim na wybrane tematy obowiązujące na zajęciach

Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się, ciągłości praktyki komunikacyjnej w języku niemieckim i uczenia się przez całe życie

Potrafi pracować w grupie, przyjmując różne role przy wykonywaniu wspólnych projektów i prowadzeniu dyskusji na wybrane tematy obowiązujące na zajęciach

Ma podstawową świadomość różnorodności kulturowej i światopoglądowej oraz wykazuje się otwartością i tolerancją wobec innych kultur

Potrafi refleksyjnie odnosić się do własnych pisemnych i ustnych wypowiedzi językowych w języku niemieckim na wybrane tematy obowiązujące na zajęciach i potrafi je modyfikować pod kontrolą wykładowcy

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Sposoby oceniania są dostosowane do charakteru zajęć (pisemne lub ustne, cząstkowe lub końcowe):

kolokwium pisemne, test, esej, udział w dyskusji, tłumaczenie zdań

Progi procentowe dla testów gramatycznych, leksykalnych, tłumaczeń

Od 60% - dst

Od 71% - dst+

Od 76% - db

Od 85% - db+

Od 91% - bdb

Ocena wypracowań, referatów :

• 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

• 4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

• 4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

• 3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

• 3,0 - zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami

• 2,0 - niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje

Classes in period "Academic year 2023/2024, winter semester" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-02-25
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
classes, 20 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: Maciej Drynda
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Course - Completion
classes - Graded credit

Classes in period "Academic year 2024/2025, winter semester" (past)

Time span: 2024-10-01 - 2025-02-23
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
classes, 20 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: Maciej Drynda
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Course - Completion
classes - Completion
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement site map USOSweb 7.1.2.0-5 (2025-06-04)