Praktyczna nauka języka norweskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-PNJNO-56 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.6
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka norweskiego |
Jednostka: | Katedra Skandynawistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu S1-FSn |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
9.00
LUB
10.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język norweski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | uzyskanie przez studenta umiejętności językowych w zakresie języka norweskiego na poziomie co najmniej B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, umożliwiających zaawansowane uczestnictwo w komunikacji bezpośredniej i pośredniej doskonalenie umiejętności rozumienia i analizy różnego typu wypowiedzi ustnych na poziomie B2/ B2+ (ESOKJ) w języku norweskim doskonalenie umiejętności rozumienia i analizy różnego typu tekstów pisanych w języku norweskim, takich jak tekst dziennikarski, tekst użytkowy, tekst literacki, jak również tekstów popularnonaukowych i naukowych poszerzenie zasobu słownictwa (z uwzględnieniem słownictwa tematycznego z różnych dziedzin, synonimów) i wyrażeń idiomatycznych pogłębienie i utrwalenie wiadomości na temat zasad gramatycznych języka norweskiego doskonalenie zaawansowanego, poprawnego komunikowania się języku norweskim na poziomie B2 (ESOKJ), wykorzystywania samodzielnie pozyskanych informacji, formułowania argumentów i ich użycia w dyskusji doskonalenie umiejętności formułowania wypowiedzi pisemnych na poziomie zaawansowanym B2 (ESOKJ) logicznych i spójnych pod względem treści, struktury i stylu kształtowanie umiejętności formułowanie wypowiedzi pisemnych o charakterze akademickim kształtowanie umiejętności analizy i krytycznej oceny własnych i cudzych wypowiedzi ustnych w zakresie fonetyki, gramatyki i leksyki, a także formy przekazu kształtowanie i ćwiczenie umiejętności analizy tekstu pisanego pod względem poprawności gramatycznej, stylistycznej i leksykalnej oraz nazywania, komentowania i poprawiania dostrzeżonych błędów i usterek rozwijanie umiejętności świadomego, samodzielnego pogłębiania wiedzy w zakresie języka norweskiego z wykorzystaniem słowników oraz innych źródeł tradycyjnych i elektronicznych rozwijanie zainteresowań literaturoznawczych, kulturoznawczych i językoznawczych w zakresie języka norweskiego |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
Pełny opis: |
Opis treści kształcenia Ćwiczenie wszechstronnych umiejętności komunikacyjnych na poziomie B2 w zakresie języka norweskiego w sytuacjach dotyczących życia codziennego i społecznego, a także w kontekstach specjalistycznych Utrwalenie wiadomości i praktycznych umiejętności w zakresie gramatyki języka norweskiego; prezentacja wiadomości poszerzających wiedzę i umiejętności zdobyte na wcześniejszych etapach nauki Poszerzanie zasobu słownictwa poprzez różnego typu ćwiczenia leksykalne; wprowadzenie słownictwa tematycznego, wyrażeń idiomatycznych i synonimów Ćwiczenie umiejętności rozumienia ze słuchu różnych typów wypowiedzi ustnych i ich analizy pod kątem treści i formy Ćwiczenie umiejętności formułowania dłuższych wypowiedzi ustnych o charakterze referatu, z wykorzystaniem samodzielnie pozyskanych informacji i słownictwa tematycznego Ćwiczenie umiejętności uczestniczenia w dyskusji dotyczącej wysłuchanego lub przeczytanego tekstu, formułowania argumentów, wyrażania własnej opinii, ustosunkowania się do faktów; zwrócenie uwagi na kulturę dyskusji Ćwiczenie umiejętności czytania ze zrozumieniem i analizowania zaawansowanych tekstów w języku norweskim, takich jak artykuły prasowe, teksty użytkowe, teksty popularno-naukowe i naukowe Ćwiczenie umiejętności analizy i dyskusji wokół tekstu literackiego na podstawie materiału przeczytanego lub wysłuchanego Ćwiczenie umiejętności formułowania dłuższych wypowiedzi pisemnych (opis, streszczenie, referat, recenzja, komentarz, tekst argumentujący, esej) z wykorzystaniem urozmaiconego słownictwa i przy zachowaniu reguł poprawności gramatycznej Przybliżenie specyfiki tekstów pisanych o charakterze akademickim i prezentacja reguł obowiązujących dla tego typu wypowiedzi, w zakresie struktury, stylu, doboru słownictwa, sposobu korzystania ze źródeł, sporządzania przypisów i bibliografii Prezentacja zasad streszczania, referowania i komentowania tekstów pisanych o charakterze akademickim Ćwiczenie umiejętności formułowania wypowiedzi pisemnych o charakterze akademickim z uwzględnieniem poznanych reguł dotyczących tego typu tekstów Analiza poprawności tekstu pisanego pod względem gramatycznym, stylistycznym i leksykalnym Ćwiczenie nawyku krytycznej refleksji dotyczącej własnych wypowiedzi ustnych i wyrabianie umiejętności oceny wypowiedzi innych osób Prezentacja możliwości pogłębiania umiejętności językowych i rozwijania zainteresowań literaturoznawczych, kulturoznawczych i językoznawczych poprzez czytanie tekstów kultury, śledzenie aktualnych tendencji i nurtów oraz uczestnictwo w wykładach i konferencjach naukowych |
Literatura: |
Berge, Anne L. et al. 1997. Spor. Teori og tekster. Grunnkurs. Oslo: Cappelen Borgen, Elisabeth et al. 2004. D?rene ?pnes. Oslo: Fag og Kultur Ellingsen, Elisabeth. 2008. Her p? berget. Oslo: Cappelen MacDonald, Kirsti. 1999. Norsk grammatikk for fremmedspr?klige. Oslo: Cappelen Wessel, Anne M. / S?ther Thor E. 2003/2008. Temahefter (1-4). Oslo: Fag og Kultur |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: posiada umiejętności językowe w języku norweskim na poziomie co najmniej B2 (ESOKJ) oraz ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności posiada szeroki zasób słownictwa w zakresie języka norweskiego na poziomie co najmniej B2 (ESOKJ), i potrafi się nim poprawnie posługiwać potrafi wykorzystywać zdobyte w toku studiów wiadomości z gramatyki języka norweskiego do konstruowana poprawnych wypowiedzi ustnych i pisemnych oraz oceny poprawności gramatycznej analizowanych tekstów rozumie, analizuje i interpretuje różnego typu wypowiedzi ustne w języku norweskim potrafi poprawnie formułować różnego typu wypowiedzi ustne w języku norweskim na poziomie co najmniej B2 (ESOKJ) posługując się w tym celu urozmaiconym słownictwem i dbając o logiczną strukturę wypowiedzi czyta ze zrozumieniem i analizuje różne typy tekstów w języku norweskim, w tym teksty popularnonaukowe i naukowe z dziedziny literaturoznawstwa, kulturoznawstwa i językoznawstwa rozumie przebieg procesu powstawania tekstu akademickiego i zna zasady obowiązujące przy tworzeniu tego typu tekstu zna zasady streszczania, referowania i komentowania tekstów o charakterze naukowym potrafi formułować spójne i logiczne dłuższe wypowiedzi pisemne w języku norweskim na poziomie co najmniej B2 (ESOKJ), dobierając odpowiednio słownictwo, stosując się do zasad gramatycznych i dbając o poprawność stylistyczną tekstu potrafi formułować wypowiedzi pisemne o charakterze akademickim potrafi uczestniczyć w dyskusji, przedstawiać własną opinię i formułować argumenty, szanuje innych uczestników dyskusji i ich poglądy potrafi krytycznie analizować i obiektywnie oceniać własne i cudze wypowiedzi ustne i pisemne potrafi pracować w grupie i wykonywać zadania indywidualne, umiejętnie organizuje własną pracę rozumie potrzebę samodzielnego pogłębiania wiedzy i ćwiczenia praktycznych umiejętności w zakresie języka norweskiego, umie korzystać ze różnego typu słowników i innych źródeł tradycyjnych i elektronicznych, potrafi weryfikować pozyskane informacje umie rozwijać swoje zainteresowania w zakresie literaturoznawstwa, kulturoznawstwa i językoznawstwa norweskiego w zakresie objętym modułem PNJONO-56 |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposoby prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych efektów kształcenia Metody oceniania stopnia osiągnięcia założonego efektu kształcenia& wykład, dyskusja wokół zagadnień gramatyczno-leksykalnych, ćwiczenia gramatyczne i leksykalne, ćwiczenia na rozumienie ze słuchu, ćwiczenia na rozumienie tekstu czytanego, dyskusja nad tekstem wysłuchanym / przeczytanym, praca w grupach, prezentacje studentów, prezentacja tekstów kultury, F: Ćwiczenia sprawdzające, dyskusja podsumowująca, dyskusja w grupie P: Sprawdziany cząstkowe, sprawdzian zaliczeniowy prezentacja słownictwa, ćwiczenia leksykalne wprowadzające słownictwo, ćwiczenia utrwalające słownictwo, samodzielna praca studenta ze słownikiem F: Sprawdzanie wykonanych samodzielnie ćwiczeń, ćwiczenia utrwalające opanowany materiał, dyskusja w grupie P: Sprawdziany cząstkowe, sprawdzian zaliczeniowy wykład, prezentacja zagadnień gramatycznych, ćwiczenia gramatyczne o charakterze powtórkowym i utrwalającym, analiza tekstu pod względem poprawności gramatycznej F: Ćwiczenia sprawdzające opanowanie materiału, dyskusja w grupie P: Sprawdziany cząstkowe, sprawdzian zaliczeniowy ćwiczenia na rozumienie ze słuchu (programy radiowe i telewizyjne, audiobooki, filmy) dyskusja na temat wysłuchanego tekstu, analiza i interpretacja, pisemne streszczenie wysłuchanego tekstu F: Sprawdzenie ćwiczenia, dyskusja w grupie, ocena pracy pisemnej P: Sprawdzian zaliczeniowy prezentacja struktury i specyfiki wypowiedzi ustnych różnego typu, ćwiczenie wypowiedzi ustnych w sytuacjach spontanicznych i ustnych prezentacji o charakterze referatu lub argumentacji F: Dyskusja w grupie, ocena prezentacji ćwiczenia na rozumienie tekstu czytanego (wykorzystanie tekstów prasowych, tekstów użytkowych, tekstów literackich, popularnonaukowych i naukowych),omówienie struktury, słownictwa, dyskusja wokół treści, praca pisemna nawiązująca do tekstu F: Dyskusja w grupie, ocena pracy pisemnej P: Sprawdzian zaliczeniowy wykład prezentujący specyfikę tekstu akademickiego, praca w grupach – analiza tekstów F: Dyskusja w grupie P: zaliczenie na podstawie pracy pisemnej Kryteria oceniania 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 150 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN CW
WT CW
ŚR CW
CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 150 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Monika Drewniak, Paulina Horbowicz, Olaf Mikkelsen | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN CW
WT CW
ŚR CW
CW
CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 150 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Przemysław Czarnecki, Paulina Horbowicz, Olaf Mikkelsen | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.