Praktyczna nauka języka niemieckiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-PNJN-LK-16 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka niemieckiego |
Jednostka: | Instytut Lingwistyki Stosowanej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu S1-LSlk |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język niemiecki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Lingwistyka stosowana - Lingwistyka komputerowa |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | C1 przyswojenie słownictwa na poziomie A1 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego C2 rozwijanie kompetencji gramatycznej na poziomie A1 C3 rozwijanie umiejętności czytania ze zrozumieniem na poziomie A1 C4 rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem na poziomie A1 C5 rozwijanie kompetencji mówienia na poziomie A1 C6 rozwijanie kompetencji pisania na poziomie A1 C7 zapoznanie ze zjawiskami kulturowymi dotyczącymi niemieckiego obszaru językowego na poziomie A1 C8 rozwijanie postawy otwartości i tolerancji wobec innych osób, poglądów i kultur C9 rozwijanie strategii efektywnego uczenia się i organizowania pracy własnej i w grupie |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | Nie dotyczy |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Prowadzący przedstawia informacje na początku semestru. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Dyskusja Praca z tekstem Gra dydaktyczna/symulacyjna Metoda ćwiczeniowa Metoda projektu Pokaz i obserwacja Demonstracje dźwiękowe i/lub video Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) Praca w grupach |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 4 ECTS |
Skrócony opis: |
Celem ogólnym zajęć jest osiągnięcie pierwszego stopnia kompetencji komunikacyjnych w zakresie języka niemieckiego na poziomie A1 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. |
Pełny opis: |
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu: Podawanie podstawowych informacji o sobie: regularna odmiana czasownika Zawody, stan cywilny i liczby 0-100 Rodzina: zaimki dzierżawcze Meble i liczby: rodzajniki określone Opisywanie przedmiotów: przeczenia Artykuły biurowe: liczba mnoga, biernik Zainteresowania: czasownik modalny „können”, nieregularna odmiana czasownika Dni tygodnia i godziny Jedzenie: czasowniki modalne „mögen” i „möchten” Środki transportu: czasowniki rozdzielnie złożone Opis dnia: czas przeszły Perfekt z czasownikiem posiłkowym „haben” Pory roku i miesiące: czas przeszły Perfekt z czasownikiem posiłkowym „sein” Opis drogi: przyimki miejsca |
Literatura: |
- Franz Specht, Sandra Evans, Angela Pude (2012). Menschen A1/1: Kursbuch mit DVD-ROM. Hueber; - Monika Reimann, Angela Pude, Sabine Glas-Peters (2012). Menschen A1/1: Arbeitsbuch mit Audio-CD. Hueber; - Stanisław Bęza (2007). Nowe repetytorium z gramatyki języka niemieckiego. Wydawnictwo Naukowe PWN. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka: zna słownictwo oraz gramatykę języka niemieckiego na poziomie A1 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego potrafi zrozumieć teksty słuchane w języku niemieckim z zakresu omawianej tematyki czyta ze zrozumieniem krótkie teksty związane z omawianą tematyką potrafi w języku niemieckim krótko wypowiedzieć się w zakresie tematyki omawianej na zajęciach potrafi napisać krótki tekst z zakresu tematyki omawianej na zajęciach np. pocztówkę lub e-mail z wakacji umie samodzielnie zdobywać wiedzę językową i o świecie wykorzystując słowniki, leksykony oraz multimedialne źródła informacji efektywnie organizuje swoją pracę podczas pracy w parach, grupie i podczas przygotowań prezentacji, przyjmując różne role i wykazując się otwartością i tolerancją wobec innych osób i kultur wykazuje otwartość na nowe idee i gotowość do zmiany opinii w świetle dostępnych danych lub argumentów ma świadomość wartości dziedzictwa kulturowego polskiego i niemieckiego obszaru językowego |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: bardzo dobry (bdb; 5,0): dobry plus (+db; 4,5): dobry (db; 4,0): dostateczny plus (+dst; 3,5): dostateczny (dst; 3,0): niedostateczny (ndst; 2,0): Kryteria oceny z zaliczenia na zajęciach prowadzonych w oparciu o podręcznik kursowy: ⮚ Napisanie prac pisemnych, ocenianych wg podanych kryteriów: − poprawność morfosyntaktyczna, ortograficzna i leksykalna: 14 pkt. (za każdy błąd morfosyntaktyczny i leksykalny odejmowane jest 0,5 pkt., a za błąd ortograficzny odejmowane jest 0,25 pkt.), − poprawność stylistyczna: 2 pkt. (za każdy błąd odejmowane jest 0,25 pkt.), − zgodność pracy z tematem i logiczna struktura treści – 4 pkt. Ocena opiera się o poniższe przedziały: bdb 19-20 pkt. db+ 17-18 pkt. db 15-16 pkt. dst+ 13-14 pkt. dst 11-12 pkt. ndst <11 pkt. ⮚ Przygotowanie krótkich prezentacji indywidualnych, ocenianych wg następujących kryteriów: − zgodność treści prezentacji z tematem, logiczna struktura prezentacji – maks. 4. pkt., − względna swoboda wypowiedzi (istotne jest to, żeby treści nie były odczytywane z kartki) – maks. 4 pkt., − poprawność morfosyntaktyczna w zakresie przerobionych w trakcie kursu struktur gramatycznych – maks. 4 pkt., − poprawność leksykalno-semantyczna – maks. 4 pkt., − poprawność wymowy – maks. 4 pkt., − ewentualnie w zależności od tematu oprawa multimedialna prezentacji – ew. 1 pkt. (bonus punktowy). Ocena opiera się o poniższe przedziały: bdb 19-20 pkt. db+ 17-18 pkt. db 15-16 pkt. dst+ 13-14 pkt. dst 11-12 pkt. ndst <11 pkt. ⮚ Napisanie testów śródsemestralnych ocenianych wg podanych kryteriów: bdb 92-100% db+ 85-91% db 76%-84% dst+ 68-75% dst 60%-67% ndst 0-59% ⮚ Aktywny udział w zajęciach. ⮚ Terminowość w zakresie przygotowywania zadań domowych. Kryteria oceny egzaminu: A. Egzamin pisemny obejmujący test gramatyczno-leksykalny (zawierający także komponent czytania oraz pisania) będzie oceniany wg poniższej skali: bdb 92-100% db+ 85-91% db 76%-84% dst+ 68-75% dst 60%-67% ndst 0-59% B. Egzamin ustny (odpowiedzi na przygotowane w czasie zajęć zagadnienia tematyczne) oceniany będzie wg poniższych kryteriów: ⮚ zgodność odpowiedzi z tematem, logiczna struktura wypowiedzi – maks. 4. pkt., ⮚ względna swoboda i płynność wypowiedzi, adekwatna dla zakładanego poziomu biegłości językowej ESOKJ – maks. 4 pkt., ⮚ poprawność morfosyntaktyczna w zakresie przerobionych w trakcie kursu struktur gramatycznych – maks. 4 pkt., ⮚ poprawność leksykalno-semantyczna w zakresie materiału zajęć – maks. 4 pkt., ⮚ poprawność wymowy – maks. 4 pkt. Ocena będzie opierać się o poniższą skalę. bdb 19-20 pkt. db+ 17-18 pkt. db 15-16 pkt. dst+ 13-14 pkt. dst 11-12 pkt. ndst <11 pkt. C. Ocena z egzaminu stanowi średnią ocen cząstkowych z części pisemnej i ustnej. Oba komponenty egzaminu mają równą wagę w ocenie końcowej. W przypadku uzyskania nierozstrzygającej oceny średniej, np. 4,25, ocena końcowa z egzaminu zostanie podwyższona do 4,5. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Jaszczyk-Grzyb | |
Prowadzący grup: | Kamil Długosz, Dorota Kalecińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Jaszczyk-Grzyb | |
Prowadzący grup: | Marianna Meyer-Czajka, Aleksandra Przysiecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Kalecińska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Komorowska, Adam Sobek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.