Danish as a Foreign Language
General data
Course ID: | 09-PNJDUN-16 |
Erasmus code / ISCED: |
09.1
|
Course title: | Danish as a Foreign Language |
Name in Polish: | Praktyczna nauka języka duńskiego |
Organizational unit: | Chair of Scandinavian Studies |
Course groups: |
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze winter semester 1, full-time BA programme, Philology, Danish Philology |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
15.00
OR
14.00
(depends on study program)
|
Language: | Danish |
Module type: | compulsory |
Major: | (in Polish) filologia |
Cycle of studies: | 1st cycle |
Module learning aims: | (in Polish) nabycie umiejętności rozumienia duńskich tekstów pisanych i mówionych na poziomie A1/A2 wg ESOKJ nabycie umiejętności tworzenia krótkich duńskich tekstów pisanych i mówionych na poziomie A1+ wg ESOKJ nabycie przez studentów aktywnego zasobu słownictwa duńskiego na poziomie A1+ wg ESOKJ rozwinięcie kompetencji komunikacyjnych w języku duńskim na poziomie A1+ wg ESOKJ przedstawienie podstawowych zagadnień z zakresu fonetyki i fonologii segmentalnej języka duńskiego (samogłoski) oraz elementarnych zaganień z zakresu fonetyki i fonologii suprasegmentalnej języka duńskiego przedstawienie zasad transkrypcji fonetycznej z wykorzystaniem systemu IPA i rozwinięcie umiejętności jej praktycznego zastsowania przedstawienie jakościowej analizy samogłosek duńskich oraz wykształcenie percepcyjnej i produktywnej umiejętności realizowania ich zgodnie z obowiązującymi w języku duńskim zasadami dotyczącymi fonetycznej realizacji poszczególnych przypadków pisowni przekazanie ogólnej wiedzy w zakresie ortografii duńskiej i praktycznej znajomości gramatyki języka duńskiego (morfologia, składnia) adekwatnej do poziomu A1+ wg ESOKJ przedstawienie słowników i innych pomocy leksykograficznych, a także innych źródeł wiedzy o języku duńskim oraz rozwinięcie podstawowych umiejętności korzystania z nich rozwinięcie umiejętności pracy w grupie wraz z umiejętnością przyjmowania w niej różnych ról przekazanie elementarnej wiedzy dotyczącej kultury Danii i życia codziennego w tym kraju rozwinięcie umiejętności pracy i nauki samodzielnej z wykorzystaniem zasobów internetowych |
Year of studies (where relevant): | Year 1 |
Full description: |
(in Polish) Opis treści kształcenia czytanie zawartych w podręcznikach (por. zalecana literatura) tekstów duńskich na poziomie A1+/A2 wg ESOKJ ćwiczenia w zakresie rozumienia oryginalnych tekstów duńskich (mówionych i pisanych) na poziomie A1+/A2 wg ESOKJ ćwiczenia w zakresie tworzenia krótkich tekstów duńskich (mówionych i pisanych) na poziomie A1+ wg ESOKJ prezentacja, utrwalanie i poszerzanie aktywnego zasobu słownictwa duńskiego do poziomu A1+ wg ESOKJ ćwiczenia rozwijające kompetencje komunikacyjne do poziomu A1+ wg ESOKJ prezentacja i omówienie podstawowych zagadnień z zakresu fonetyki i fonologii segmentalnej języka duńskiego (samogłoski) oraz elementarnych zaganień z zakresu fonetyki i fonologii suprasegmentalnej języka duńskiego prezentacja zasad transkrypcji fonetycznej z wykorzystaniem systemu IPA i ćiwczenia w zakresie jej praktycznego zastsowania przedstawienie jakościowej analizy samogłosek duńskich i ćwiczenia w zakresie doskonalenia umiejętności realizowania ich zgodnie z obowiązującymi w języku duńskim zasadami dotyczącymi fonetycznej realizacji poszczególnych przypadków pisowni prezentacja ortografii języka duńskiego i jego gramatyki (morfologia, składnia) oraz ćwiczenia w zakresie ich praktycznej znajomości na poziomie A1+ wg ESOKJ przedstawienie słowników i innych pomocy leksykograficznych, a także innych źródeł wiedzy o języku duńskim oraz instruktaż w zakresie korzystania z nich ćwiczenie umiejętności pracy w grupie i przyjmowania podczas niej różnych ról w ramach ćwiczeń komunikacyjnych prezentacja elementarnych wiadomości dotyczących kultury Danii i życia codziennego w tym kraju na podstawie materiałów zawartych w przerabianych podręcznikach ćwiczenia z zakresu praktycznej znajomości języka duńskiego z wykorzystaniem zasobów internetowych |
Bibliography: |
(in Polish) Balicki, Maciej (2008). Troll 1. Język duński: teoria i praktyka. Poziom podstawowy. Gdańsk: słowo / obraz terytoria Bostrup, Lise (2001). Aktivt dansk. København: Akademisk Forlag Bostrup, Lise (2001). Intensivt dansk. København: Akademisk Forlag Bostrup, Lise & Bogusława Sochańska (2006). Aktivt dansk. Język duński dla początkujących.Gramatyka i Słownictwo. København: Alfabeta Forlag. Jespersen, Bodil & Grethe Maribo (1999). Mellem linjerne. København: Alinea. Jeppesen, Bodil & Grethe Maribo (2001). Mere dansk. København: Alinea. Kirkegaard, Ole Lund (2009) [1975]. Gummi-Tarzan. København: Gyldendal Køneke, Michael & Lone Nielsen (2003). Etteren. København: Nyt Teknisk Forlag Køneke, Michael & Lone Nielsen (2003). Toeren. København: Nyt Teknisk Forlag Lecocq, Ben (2009). 5 emner. København: Alfabeta Lecocq, Ben (2010). 5 nye emner. København: Alfabeta Pude, Angela (2007). Vi snakkes ved! Ismaning: Hueber Verlag Snefstrup, Kirsten & Lars Moeller (2009). Det lyder godt. København: Alfabeta Thorborg, L. (2001). Dansk udtale i praksis. København: Akademisk Forlag Thorborg, Lisbet (2003). Dansk udtale. Øvebog. København: Akademisk Forlag Thorborg, L. (2006). Dansk udtale i 49 tekster. København: Forlaget Synope Øckenholt, Michael (2000). Dansk er ikke så svært. København: Gyldendal |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody oceniania stopnia osiągnięcia założonego efektu kształcenia& F: omówienie wyników ćwiczeń (indywidualnie bądź na forum grupy) P: test leksykalno- gramatyczny oraz w zakresie fonetyki F: omówienie wyników ćwiczeń i napisanych wypracowań F: omawianie wyników ćwiczeń P: test leksykalny F: omawianie wyników ćwiczeń P: test leksykalny, gramatyczny i na rozumienie ze słuchu F: dyskusja w grupie, omawianie ćwiczeń, korekta wymowy P: test z zakresu fonetyki przykładowe zadania(pytania) służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia. 1. Usłyszysz nagranie wymowy 10 słów duńskich. Na załączonej liście zaznacz, które słowa słyszysz. 2. Przetranskrybuj następujące wyrazy: 3. Uzupełnij luki w tekście odpowiednimi formami gramatycznymi wyrazów podanych w nawiasach. 4. Napisz krótkie opowiadanie w czasie przeszłym (maksymalnie 150 słów) na podstawie załączonej historyjki obrazkowej. 5. Wysłuchaj dialogu i odpowiedz na poniższe pytania 4. Kryteria oceniania 5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Classes in period "Academic year 2020/2021, winter semester" (past)
Time span: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Navigate to timetable
MO TU CW
W CW
CW
TH FR CW
CW
|
Type of class: |
classes, 150 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | Juni Arnfast, Joanna Cymbrykiewicz, Aleksander Kacprzak, Mikołaj Sobkowiak | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Completion
classes - Completion |
Classes in period "Academic year 2021/2022, winter semestr" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Navigate to timetable
MO TU W CW
CW
TH CW
CW
FR CW
|
Type of class: |
classes, 150 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | Juni Arnfast, Joanna Cymbrykiewicz, Mikołaj Sobkowiak, Aldona Zańko | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Completion
classes - Completion |
Classes in period "Academic year 2022/2023, winter semester" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
classes, 150 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Completion
classes - Completion |
Classes in period "Academic year 2023/2024, winter semester" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Navigate to timetable
MO CW
CW
TU CW
W CW
CW
TH FR |
Type of class: |
classes, 150 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Completion |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.