Praktyczna nauka języka duńskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-PNJDUN-16 | Kod Erasmus / ISCED: |
09.1
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka duńskiego | ||
Jednostka: | Katedra Skandynawistyki | ||
Grupy: |
Filologia, specjalność filologia duńska, studia stacjonarne I stopnia, semestr 1 |
||
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
14.00
LUB
15.00
(w zależności od programu) ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | język duński | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Kierunek studiów: | filologia |
||
Poziom przedmiotu: | I stopień |
||
Cele kształcenia: | nabycie umiejętności rozumienia duńskich tekstów pisanych i mówionych na poziomie A1/A2 wg ESOKJ nabycie umiejętności tworzenia krótkich duńskich tekstów pisanych i mówionych na poziomie A1+ wg ESOKJ nabycie przez studentów aktywnego zasobu słownictwa duńskiego na poziomie A1+ wg ESOKJ rozwinięcie kompetencji komunikacyjnych w języku duńskim na poziomie A1+ wg ESOKJ przedstawienie podstawowych zagadnień z zakresu fonetyki i fonologii segmentalnej języka duńskiego (samogłoski) oraz elementarnych zaganień z zakresu fonetyki i fonologii suprasegmentalnej języka duńskiego przedstawienie zasad transkrypcji fonetycznej z wykorzystaniem systemu IPA i rozwinięcie umiejętności jej praktycznego zastsowania przedstawienie jakościowej analizy samogłosek duńskich oraz wykształcenie percepcyjnej i produktywnej umiejętności realizowania ich zgodnie z obowiązującymi w języku duńskim zasadami dotyczącymi fonetycznej realizacji poszczególnych przypadków pisowni przekazanie ogólnej wiedzy w zakresie ortografii duńskiej i praktycznej znajomości gramatyki języka duńskiego (morfologia, składnia) adekwatnej do poziomu A1+ wg ESOKJ przedstawienie słowników i innych pomocy leksykograficznych, a także innych źródeł wiedzy o języku duńskim oraz rozwinięcie podstawowych umiejętności korzystania z nich rozwinięcie umiejętności pracy w grupie wraz z umiejętnością przyjmowania w niej różnych ról przekazanie elementarnej wiedzy dotyczącej kultury Danii i życia codziennego w tym kraju rozwinięcie umiejętności pracy i nauki samodzielnej z wykorzystaniem zasobów internetowych |
||
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
||
Pełny opis: |
Opis treści kształcenia czytanie zawartych w podręcznikach (por. zalecana literatura) tekstów duńskich na poziomie A1+/A2 wg ESOKJ ćwiczenia w zakresie rozumienia oryginalnych tekstów duńskich (mówionych i pisanych) na poziomie A1+/A2 wg ESOKJ ćwiczenia w zakresie tworzenia krótkich tekstów duńskich (mówionych i pisanych) na poziomie A1+ wg ESOKJ prezentacja, utrwalanie i poszerzanie aktywnego zasobu słownictwa duńskiego do poziomu A1+ wg ESOKJ ćwiczenia rozwijające kompetencje komunikacyjne do poziomu A1+ wg ESOKJ prezentacja i omówienie podstawowych zagadnień z zakresu fonetyki i fonologii segmentalnej języka duńskiego (samogłoski) oraz elementarnych zaganień z zakresu fonetyki i fonologii suprasegmentalnej języka duńskiego prezentacja zasad transkrypcji fonetycznej z wykorzystaniem systemu IPA i ćiwczenia w zakresie jej praktycznego zastsowania przedstawienie jakościowej analizy samogłosek duńskich i ćwiczenia w zakresie doskonalenia umiejętności realizowania ich zgodnie z obowiązującymi w języku duńskim zasadami dotyczącymi fonetycznej realizacji poszczególnych przypadków pisowni prezentacja ortografii języka duńskiego i jego gramatyki (morfologia, składnia) oraz ćwiczenia w zakresie ich praktycznej znajomości na poziomie A1+ wg ESOKJ przedstawienie słowników i innych pomocy leksykograficznych, a także innych źródeł wiedzy o języku duńskim oraz instruktaż w zakresie korzystania z nich ćwiczenie umiejętności pracy w grupie i przyjmowania podczas niej różnych ról w ramach ćwiczeń komunikacyjnych prezentacja elementarnych wiadomości dotyczących kultury Danii i życia codziennego w tym kraju na podstawie materiałów zawartych w przerabianych podręcznikach ćwiczenia z zakresu praktycznej znajomości języka duńskiego z wykorzystaniem zasobów internetowych |
||
Literatura: |
Balicki, Maciej (2008). Troll 1. Język duński: teoria i praktyka. Poziom podstawowy. Gdańsk: słowo / obraz terytoria Bostrup, Lise (2001). Aktivt dansk. København: Akademisk Forlag Bostrup, Lise (2001). Intensivt dansk. København: Akademisk Forlag Bostrup, Lise & Bogusława Sochańska (2006). Aktivt dansk. Język duński dla początkujących. Gramatyka i Słownictwo. København: Alfabeta Forlag Køneke, Michael; Nielsen, Lone (2003). Etteren. København: Nyt Teknisk Forlag Pude, Angela (2007). Vi snakkes ved! Ismaning: Hueber Verlag Snefstrup, Kirsten & Lars Moeller (2009). Det lyder godt. København: Alfabeta Thorborg, L. (2001). Dansk udtale i praksis. København: Akademisk Forlag Thorborg, Lisbet (2003). Dansk udtale. Øvebog. København: Akademisk Forlag Thorborg, L. (2006). Dansk udtale i 49 tekster. København: Forlaget Synope |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania stopnia osiągnięcia założonego efektu kształcenia& F: omówienie wyników ćwiczeń (indywidualnie bądź na forum grupy) P: test leksykalno- gramatyczny oraz w zakresie fonetyki F: omówienie wyników ćwiczeń i napisanych wypracowań F: omawianie wyników ćwiczeń P: test leksykalny F: omawianie wyników ćwiczeń P: test leksykalny, gramatyczny i na rozumienie ze słuchu F: dyskusja w grupie, omawianie ćwiczeń, korekta wymowy P: test z zakresu fonetyki przykładowe zadania(pytania) służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia. 1. Usłyszysz nagranie wymowy 10 słów duńskich. Na załączonej liście zaznacz, które słowa słyszysz. 2. Przetranskrybuj następujące wyrazy: 3. Uzupełnij luki w tekście odpowiednimi formami gramatycznymi wyrazów podanych w nawiasach. 4. Napisz krótkie opowiadanie w czasie przeszłym (maksymalnie 150 słów) na podstawie załączonej historyjki obrazkowej. 5. Wysłuchaj dialogu i odpowiedz na poniższe pytania 4. Kryteria oceniania 5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 150 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Mikołaj Sobkowiak | |
Prowadzący grup: | Aleksander Kacprzak, Helle Pedersen, Mikołaj Sobkowiak, Andrzej Szubert | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 150 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Mikołaj Sobkowiak | |
Prowadzący grup: | Aleksander Kacprzak, Helle Pedersen, Sylwia Schab, Andrzej Szubert, Aldona Zańko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 150 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 150 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Juni Arnfast, Joanna Cymbrykiewicz, Aleksander Kacprzak, Mikołaj Sobkowiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.