Praktyczna nauka języka arabskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-PNJA-16 | Kod Erasmus / ISCED: |
09.6
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka arabskiego | ||
Jednostka: | Instytut Orientalistyki | ||
Grupy: |
Filologia, specjalność arabistyka, studia stacjonarne I stopnia, semestr 1 |
||
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
14.00
(w zależności od programu) ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | język polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Kierunek studiów: | filologia, specjalność arabistyka |
||
Poziom przedmiotu: | I stopień |
||
Cele kształcenia: | Rozwijanie czterech podstawowych kompetencji językowych (mówienie, czytanie, pisanie i słuchanie) języka arabskiego na poziomie podstawowym (A1). Zaznajomienie z podstawowymi elementami fonetyki i fonologii języka arabskiego oraz z sytuacją językową w świecie arabskim (dyglosja). Zaznajomienie z podstawowym słownictwem języka arabskiego. Ćwiczenie podstawowych form gramatycznych języka arabskiego. Przekazanie wiedzy o charakterze kulturowym i realioznawczym. Wyrobienie umiejętności efektywnego korzystania ze słowników dwujęzycznych, także internetowych, tabel gramatycznych i innych pomocy dydaktycznych. |
||
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
||
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych (jeśli obowiązują) znajomość języka angielskiego na poziomie średniozaawansowanym. |
||
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Podręczniki i słowniki znajdują się w Bibliotece Filologicznej Novum. Materiały uzupełniające będą dystrybuowane przez wykładowców podczas zajęć bądź drogą elektroniczną. |
||
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | ćwiczenie wymowy i rozpoznawania głosek, odtwarzanie nagrań: powtarzanie dźwięków, lektura tekstu: tłumaczenie słownictwa, dyskusja w grupie, ćwiczenia w parach, odtwarzanie nagrań, objaśnianie zagadnień gramatycznych, ćwiczenia w grupach z wykorzystaniem słowników |
||
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 14 |
||
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu przedmiotu "Praktyczna nauka języka arabskiego" studenci uczestniczą w zajeciach poświęconych lekturze tekstów, kompozycji tekstów, konwersacji i rozumienia ze słuchu. |
||
Pełny opis: |
W ramach przedmiotu przedmiotu "Praktyczna nauka języka arabskiego" studenci uczestniczą w zajeciach poświęconych lekturze tekstów, kompozycji tekstów, konwersacji i rozumienia ze słuchu. Zakres tematyczny dotyczy takich dziedzin jak: fonetyka i fonologia języka arabskiego (alfabet arabski, nauka pisania i czytania) życie codzienne (przedstawianie się, dni tygodnia, zapytanie o drogę, kierunki, zakupy, etc), opis wyglądu i charakteru (kolory i odzież, spotkanie z przyjaciółmi) miasto i dom, zawody i narodowości, (korespondencja, biuro podróży)* (artykuły spożywcze i restauracja)* (wiadomości ze świata)* |
||
Literatura: |
Brustad, Kristen, Mahmoud Al-Batal, Abbas Al-Tonsi. 1995. Alif Baa. Introduction to Arabic letters and sounds. Georgetown: Georgetown University Press. Schulz, Eckehard, Gunther Krahl, Wolfgang Reuschel. W. 2000. Standard Arabic – an elementary and intermediate Course. Cambridge: Cambridge University Press. Whitwick, Jane, Mahmoud Gaafar. 2009. Mastering Arabic 1. The complete course for beginners. London: Palgreve McMillan. Abbas, Adnan, George, Yacoub. 2008. Język arabski dla Polaków: Wiedza Powszechna. Abbas Adnan i Amira, 2005. Język arabski. Teksty I ćwiczenia: Wydawnictwo Naukowe UAM. Alosh, Mahdi. 2010. Ahlan wa sahlan Functional Modern Standard Arabic for Beginners. New Haven and London: Yale University Press. Al-Fawzan, ‘Abd ar-Raḥmān ibn Ibrāhīm i inni. 2003. Al-‘Arabiyya bayna yadayk 1, Ar-Riyāḍ: Mu’ssasat al-Waqf al-Islāmī. Abu-Chacra, Faruk. 2007. Arabic. An Essential Grammar. London: Routledge. Danecki, Janusz. 2000. Gramatyka języka arabskiego t.1. Warszawa: Dialog. Łacina, Jerzy. 1997. Słownik arabsko – polski. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. Wehr, Hans. 1979. Dictionary of Modern Written Arabic. Bejrut: Libraire du Liban. inne źródła: - strona “Aswaat Arabiyya”, The University of Texas at Austin, http://www.laits.utexas.edu/aswaat/ - strona “Learning Arabic”, “Aljazeera”, https://learning.aljazeera.net/en |
||
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: Rozpoznaje i potrafi prawidłowo wyartykułować głoski i połączenia dźwiękowe języka arabskiego. Posługuje się systemem pisma arabskiego, zna zasady łączenia liter i ortografii. Konstruuje i rozumie proste wypowiedzi ustne i pisemne w języku arabskim. Zna i posługuje się podstawowym słownictwem oraz podstawowymi konstrukcjami gramatycznymi. Ma świadomość złożonej natury języka arabskiego, jego miejsca i znaczenia w kontekście kultury i historii świata arabskiego. Potrafi korzystać z narzędzi służących poznaniu języka (słowniki tradycyjne i elektroniczne, leksykony). Potrafi realizować proste projekty w grupach. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
aktywny udział w zajęciach, obowiązkowe testy i kolokwia w trakcie semestru, pisemne zadania domowe, zaliczenie ustny i pisemny na zakończenie semetru * zaliczenie semestru zimowego 2020/2021: na część pisemną składa się suma ocen z obowiązkowych kolokwiów zaliczonych w trakcie semestru. Część ustną stanowi rozmowa zaliczeniowa przeprowadzona zdalnie przez MS Teams. Skala ocen: 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4,0 - dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3,0 - zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 2,0 - niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne Kryteria punktacji: ocena bardzo dobra - od 90 % ocena dobra + - od 83 % ocena dobra - od 75% ocena dostateczna + - od 68 % ocena dostateczna - od 60% ocena niedostateczna - poniżej 60% Liczba nieobecności nieusprawiedliwionych nie powinna przekraczać 5 zajęć (łącznie u wszystkich wykładowców). |
||
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 150 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Anna Idelze-Dąbrowska | |
Prowadzący grup: | Sylwia Hamodi-Owczarczak, Anna Idelze-Dąbrowska, Abedelfattah Shahin | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Kod ECTS: | 09-PNJA-16 |
|
Skrócony opis: |
Opanowanie podstaw języka arabskiego. Po pierwszym roku studenci powinni znać kilka tysięcy wyrazów arabskich i umieć je stosować w zdaniach. Podczas zajęć wprowadza się i utrwala zasady budowy zdań. Praca nad umiejętność swobodnej wypowiedzi na tematy dotyczące podstawowego zakresu przerabianego materiału (np. życie codzienne: czynności wykonywane w ciągu dnia, opis domu i miasta, ubiory, jedzenie, pogoda itd.). | |
Pełny opis: |
Opanowanie podstaw języka arabskiego. Po pierwszym roku studenci powinni znać kilka tysięcy wyrazów arabskich i umieć je stosować w zdaniach. Podczas zajęć wprowadza się i utrwala zasady budowy zdań. Praca nad umiejętność swobodnej wypowiedzi na tematy dotyczące podstawowego zakresu przerabianego materiału (np. życie codzienne: czynności wykonywane w ciągu dnia, opis domu i miasta, ubiory, jedzenie, pogoda itd.). | |
Literatura: |
Brustad, Kristen, Mahmoud Al-Batal, Abbas Al-Tonsi. 1995. Alif Baa. Introduction to Arabic letters and sounds. Georgetown: Georgetown University Press. Schulz, Eckehard, Gunther Krahl, Wolfgang Reuschel. W. 2000. Standard Arabic – an elementary and intermediate Course. Cambridge: Cambridge University Press. Whitwick, Jane, Mahmoud Gaafar. 2009. Mastering Arabic 1. The complete course for beginners. London: Palgreve McMillan. Alosh, Mahdi. 2000. Ahlan wa sahlan Functional Modern Standard Arabic for Beginners. New Haven and London: Yale University Press. Abu-Chacra, Faruk. 2007. Arabic. An Essential Grammar. London: Routledge. Danecki, Janusz. 2000. Gramatyka języka arabskiego t.1. Warszawa: Dialog. Łacina, Jerzy. 1997. Słownik arabsko – polski. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. Wehr, Hans. 1979. Dictionary of Modern Written Arabic. Bejrut: Libraire du Liban. Abbas, Adnan, Amira Abbas. 2006. Język arabski. Teksty i ćwiczenia. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. Danecki, Janusz, Jolanta Kozłowska. 2010. Słownik arabsko – polski. Warszawa: Wiedza Powszechna. Kozłowska, Jolanta. 2009. Gramatyka języka arabskiego. Ćwiczenia. Warszawa: Dialog. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 150 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Anna Idelze-Dąbrowska | |
Prowadzący grup: | Ashraf Benyamin, Agnieszka Graczyk, Anna Idelze-Dąbrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Kod ECTS: | 09-PNJA-16 |
|
Pełny opis: |
Cele przedmiotu: Celem konwersatorium jest rozwijanie umiejętności czytania tekstów w języku arabskim na poziomie podstawowym oraz rozumienia tekstów ze słuchu, jak również rozwijanie umiejętności w zakresie rozumienia arabskiej składni. Treści merytoryczne: W trakcie zajęć w semestrze zimowym studenci będą czytać i słuchać teksty dotyczące następujących działów: 1) Dom, rodzina 2) Miasto 3) Sklep/ zakupy 4)Kulinaria 5) Listy do przyjaciół, listy do domu. | |
Uwagi: |
Zaliczenie semestralne w formie pisemnej i ustnej. Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest przesłanie min. 75% zadań domowych. Kryteria oceniania zaliczenia: 0-59% ndst 60-67,5 % dst 68-74,5 %dst+ 75-82,5 %db 83-89,5 %db+ 90-100 %bdb *W przypadku prowadzenia zajęć przez kilku prowadzących udział materiału egzaminacyjnego/zaliczeniowego odpowiada procentowemu udziałowi prowadzących w zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 150 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Anna Idelze-Dąbrowska | |
Prowadzący grup: | Ashraf Benyamin, Agnieszka Graczyk, Anna Idelze-Dąbrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Kod ECTS: | 09-PNJA-16 |
|
Pełny opis: |
Cele przedmiotu: Celem konwersatorium jest rozwijanie umiejętności czytania tekstów w języku arabskim na poziomie podstawowym oraz rozumienia tekstów ze słuchu, jak również rozwijanie umiejętności w zakresie rozumienia arabskiej składni. Treści merytoryczne: W trakcie zajęć w semestrze zimowym studenci będą czytać i słuchać teksty dotyczące następujących działów: 1) Dom, rodzina 2) Miasto 3) Sklep/ zakupy 4)Kulinaria 5) Listy do przyjaciół, listy do domu. | |
Literatura: |
Brustad, Kristen, Mahmoud Al-Batal, Abbas Al-Tonsi. 1995. Alif Baa. Introduction to Arabic letters and sounds. Georgetown: Georgetown University Press. Schulz, Eckehard, Gunther Krahl, Wolfgang Reuschel. W. 2000. Standard Arabic – an elementary and intermediate Course. Cambridge: Cambridge University Press. Whitwick, Jane, Mahmoud Gaafar. 2009. Mastering Arabic 1. The complete course for beginners. London: Palgreve McMillan. Abbas, Adnan, George, Yacoub. 2008. Język arabski dla Polaków: Wiedza Powszechna. Abbas Adnan i Amira, 2005. Język arabski. Teksty I ćwiczenia: Wydawnictwo Naukowe UAM. Alosh, Mahdi. 2010. Ahlan wa sahlan Functional Modern Standard Arabic for Beginners. New Haven and London: Yale University Press. Al-Fawzan, ‘Abd ar-Raḥmān ibn Ibrāhīm i inni. 2003. Al-‘Arabiyya bayna yadayk 1, Ar-Riyāḍ: Mu’ssasat al-Waqf al-Islāmī. Abu-Chacra, Faruk. 2007. Arabic. An Essential Grammar. London: Routledge. Danecki, Janusz. 2000. Gramatyka języka arabskiego t.1. Warszawa: Dialog. Łacina, Jerzy. 1997. Słownik arabsko – polski. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. Wehr, Hans. 1979. Dictionary of Modern Written Arabic. Bejrut: Libraire du Liban. inne źródła: - strona “Aswaat Arabiyya”, The University of Texas at Austin, http://www.laits.utexas.edu/aswaat/ - strona “Learning Arabic”, “Aljazeera”, https://learning.aljazeera.net/en -https://learning.benyamin.eu/ | |
Uwagi: |
Zaliczenie semestralne w formie pisemnej i ustnej. Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest przesłanie min. 75% zadań domowych. Kryteria oceniania zaliczenia: 0-59% ndst 60-67,5 % dst 68-74,5 %dst+ 75-82,5 %db 83-89,5 %db+ 90-100 %bdb *W przypadku prowadzenia zajęć przez kilku prowadzących udział materiału egzaminacyjnego/zaliczeniowego odpowiada procentowemu udziałowi prowadzących w zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 150 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Filip Jakubowski | |
Prowadzący grup: | Ashraf Benyamin, Sylwia Hamodi-Owczarczak, Anna Idelze-Dąbrowska, Adrianna Maśko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Kod ECTS: | 09-PNJA-16 |
|
Pełny opis: |
Cele przedmiotu: W trakcie zajęć w semestrze zimowym studenci będą: Czytać i tłumaczyć teksty w języku arabskim na poziomie podstawowym. Wykonywać ćwiczenia związane z tekstami leksykalnymi. Ćwiczyć wymowę posługując się podstawowym słownictwem wprowadzanym przez poszczególne działy tematyczne. Pisać proste wypowiedzi pisemne na poziomie początkującym. Ćwiczyć rozumienie ze słuchu krótkich nagrań w języku arabskim. Zakres tematyczny: 1. Alfabet arabski: Pisanie, czytanie, wymowa. 2. Zapoznawanie się. Podstawowe informacje o sobie. 3. Życie rodzinne. 4. Miasto. Komunikacja. Środki transportu. Kierunki. | |
Literatura: |
Brustad, Kristen, Mahmoud Al-Batal, Abbas Al-Tonsi. 1995. Alif Baa. Introduction to Arabic letters and sounds. Georgetown: Georgetown University Press. Schulz, Eckehard, Gunther Krahl, Wolfgang Reuschel. W. 2000. Standard Arabic – an elementary and intermediate Course. Cambridge: Cambridge University Press. Whitwick, Jane, Mahmoud Gaafar. 2009. Mastering Arabic 1. The complete course for beginners. London: Palgreve McMillan. Abbas, Adnan, George, Yacoub. 2008. Język arabski dla Polaków: Wiedza Powszechna. Abbas Adnan i Amira, 2005. Język arabski. Teksty I ćwiczenia: Wydawnictwo Naukowe UAM. Alosh, Mahdi. 2010. Ahlan wa sahlan Functional Modern Standard Arabic for Beginners. New Haven and London: Yale University Press. Al-Fawzan, ‘Abd ar-Raḥmān ibn Ibrāhīm i inni. 2003. Al-‘Arabiyya bayna yadayk 1, Ar-Riyāḍ: Mu’ssasat al-Waqf al-Islāmī. Abu-Chacra, Faruk. 2007. Arabic. An Essential Grammar. London: Routledge. Danecki, Janusz. 2000. Gramatyka języka arabskiego t.1. Warszawa: Dialog. Łacina, Jerzy. 1997. Słownik arabsko – polski. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. Wehr, Hans. 1979. Dictionary of Modern Written Arabic. Bejrut: Libraire du Liban. inne źródła: - strona “Aswaat Arabiyya”, The University of Texas at Austin, http://www.laits.utexas.edu/aswaat/ - strona “Learning Arabic”, “Aljazeera”, https://learning.aljazeera.net/en -https://learning.benyamin.eu/ | |
Uwagi: |
Zaliczenie semestralne w formie pisemnej i ustnej. Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest przesłanie min. 75% zadań domowych. * zaliczenie semestru zimowego 2020/2021: na część pisemną składa się suma ocen z obowiązkowych kolokwiów zaliczonych w trakcie semestru. Część ustną stanowi rozmowa zaliczeniowa przeprowadzona zdalnie przez MS Teams. Kryteria oceniania zaliczenia: 0-59% ndst 60-67,5 % dst 68-74,5 %dst+ 75-82,5 %db 83-89,5 %db+ 90-100 %bdb |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.