Praktyczna nauka języka hebrajskiego izraelskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-PNH-16 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.6
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka hebrajskiego izraelskiego |
Jednostka: | Instytut Etnolingwistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia, program kształcenia: hebraistyka |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Rozwijanie czterech podstawowych kompetencji językowych (mówienie, czytanie, pisanie, słuchanie) języka hebrajskiego na poziomie podstawowym. Zaznajomienie z podstawowym słownictwem języka hebrajskiego. Ćwiczenie podstawowych form gramatycznych języka hebrajskiego. Zaznajomienie z aspektami z pogranicza języka i kultury. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Pełny opis: |
1. Cele zajęć/przedmiotu: C1 rozwijanie czterech podstawowych kompetencji językowych (mówienie, czytanie, pisanie, słuchanie) języka hebrajskiego na poziomie podstawowym; C2 zaznajomienie z podstawowym słownictwem języka hebrajskiego; C3 ćwiczenie podstawowych form gramatycznych języka hebrajskiego; C4 zaznajomienie z aspektami z pogranicza języka i kultury. 2. Treści programowe dla zajęć/przedmiotu: Alfabet. Podstawowe zwroty. Rodzaj męski i żeński. Liczba pojedyncza i mnoga. Zdanie imienne (w czasie teraźniejszym i przeszłym), zdanie czasownikowe, przeczenie zdań. Zaimki wskazujące. Zaimek określający. Czas teraźniejszy dla koniugacji: pa’al, pi’el, hif’il, hitpa’el. Bezokoliczniki dla koniugacji: pa’al, pi’el, hif’il, hitpa’el. Czas przeszły dla koniugacji: pa’al. Liczebniki 1-19 w rodzaju żeńskim i męskim. Liczebniki 20-100. Odmiana przymiotników. Uzgadnianie przymiotników z rzeczownikami. Partykuła „kol”. Partykuła dopełnienia bliższego. Odmiana partykuły dopełnienia bliższego. Przysłówki. Przyimki samodzielne. Odmiana przyimków. Konstrukcja smichut w liczbie pojedynczej, liczbie mnogiej i jej określanie. Wyrażenie „mieć”. Czasowniki „musieć”, „móc”. Zaimek dzierżawczy. Przedstawianie siebie i innych. Opowiadanie o sobie. Sklep. Kierunki. Godziny. Mieszkanie. Pory dnia. Dni tygodnia. Restauracja. Poczta. Wiek. Części ciała. Kolory. Rodzina. Ubrania. |
Literatura: |
Zalecana literatura: - Chayat, Shlomit, Sara Israeli, Hilla Kobliner. 2007. Hebrew From Scratch 1 (Ivrit min ha-hatchala alef). Jerozolima: Academon. - Allon, Kalman, Karni Allon. 1991. This Is How We Learn Hebrew (Kach lomdim Ivrit). Izrael. - Even-Shoshan, Avraham. 2000. Ha-milon ha-ivri ha-merukaz. Izrael. - Maadia, Meira. 2005. Le-Hatsliah ba-poal u-va-tahbir. Ramat Gan. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka: - konstruuje proste wypowiedzi ustne - konstruuje proste wypowiedzi pisemne - rozumie proste wypowiedzi w języku hebrajskim - czyta ze zrozumieniem proste teksty w języku hebrajskim - zna podstawowe słownictwo - posługuje się prostymi konstrukcjami gramatycznymi - rozumie podstawowe pojęcia dotyczące kultury izraelskiej |
Metody i kryteria oceniania: |
5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne. 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne. 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne. 3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami. 3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami. 2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.