Praktyczna nauka języka chińskiego - konwersacje
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-PNCKON-16 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka chińskiego - konwersacje |
Jednostka: | Instytut Orientalistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język chiński |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Sinologia |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Zdobycie praktycznej umiejętności porozumiewania się w języku chińskim mówionym na poziomie podstawowym. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Gotowość do uczestnictwa w zróżnicowanych sytuacjach komunikacyjnych. Otwartość na różnice kulturowe. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Dostarczane przez nauczyciela |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień Dyskusja Gra dydaktyczna/symulacyjna Metoda ćwiczeniowa Praca w grupach |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30 Przygotowanie do zajęć 20 Czytanie wskazanej literatury 20 Przygotowanie projektu 10 Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 10 SUMA GODZIN 190 LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 3 |
Skrócony opis: |
W trakcie zajęć studenci uczestniczą w różnych sytuacjach komunikacyjnych imitujących naturalne środowisko językowe. Tworzą wypowiedzi w języku chińskim na poziomie początkującym. |
Pełny opis: |
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu: Przedstawianie się. Rozmowa o narodowości. Pozdrawianie się, rozmowa o samopoczuciu. Poprawne używanie przymiotników z przysłówkami stopnia. Rozmowa o rodzinie. Utrwalanie znajomości szyku zdania chińskiego: partykuły strukturalne. Zawieranie znajomości i przedstawianie sobie nawzajem innych osób. Rozmowa o miejscu pracy. Rozmowa o studiach. Rozmowa o planach na przyszłość. Utrwalanie znajomości liczebników. Rozmowa o miejscu zamieszkania. Uzyskiwanie informacji odnośnie sposobów kontaktowania się. Wyrażanie stosunków ilościowych. Rozmowa o grupie studenckiej. Rozmowa o uczelniach w Poznaniu i w Polsce. Pytanie o wiek. Rozmowa o umiejętnościach. Opisywanie poziomu opanowania języków obcych. Składanie propozycji i reagowanie na nie. Opisywanie osoby. Utrwalanie znajomości szyku zdania chińskiego: kolejność przydawek. Prezentowanie dialogów przygotowanych z użyciem opanowanego zakresu materiału. Rozmowa o zainteresowaniach. Rozmowa o planie zajęć. Opisywanie rutynowych czynności z życia codziennego. Rozmowa o planach na weekend. Rozmowa o zakupach. Opisywanie mieszkania. Uzyskiwanie informacji na temat poruszania się po mieście. Rozmowa o przygotowywaniu potraw. Opis przyjęcia urodzinowego. Porównywanie zwyczajów kulinarnych w Polsce i w Chinach. Rozmowa o aktywności fizycznej. Opisywanie swoich doświadczeń związanych z edukacją. Rozmowa o perspektywach na rynku pracy dla absolwentów sinologii. Rozmowa o ulubionych dziełach kultury i sztuki. Rozmowa o pogodzie. Opisywanie miejsc wartych odwiedzenia. Zdobywanie informacji potrzebnych w podróży. |
Literatura: |
Dai Guifu 1998. Chuji Hanyu Kouyu. Beijing: Beijing Daxue Chubanshe. Liang Xiangru, Gai Jun 2006. Duanqi Hanyu Tingshuo Jiaocheng. Beijing: Beijing Daxue Chubanshe. Wu Renpu 1996. Shenghuo zai Zhongguo-Zhongguoren changchang zheyang shuo. Beijing: Zhongguo Guangbo Dianshi Chubanshe. Lu Xiaoyi 1986. Chuji Kouyu. Beijing: Bejing Yuyan Xueyuan Chubanshe. Wisława Szkudlarczyk-Brkić 2011. Akademicki podręcznik do nauki języka chińskiego. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka: formułuje spójne i logiczne wypowiedzi ustne w języku chińskim dotyczące tematów odnoszących się do życia codziennego; uczestniczy w dyskusjach na wybrane tematy w języku chińskim, formułuje i argumentuje swoje opinie; przygotowuje i prezentuje w grupie spójny dialog w języku chińskim na wybrany temat związany z życiem codziennym; wskazuje różnorodne możliwości zawodowe dostępne dla absolwentów sinologii i się do nich ustosunkowuje; rozumie różnice kulturowe, które mają wpływ na komunikację w języku chińskim; zdaje sobie sprawę z istnienia pragmatycznych czynników mających wpływ na mówioną odmianę języka chińskiego i uwzględnia je w swoich strategiach komunikacyjnych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: Egzamin ustny Kolokwium ustne Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: bardzo dobry (bdb; 5,0): sprawnie i płynnie komunikuje się w języku chińskim w zakresie prostych tematów; tworzy poprawne gramatycznie oraz spójne wypowiedzi; jest w stanie uczestniczyć w konwersacji dotyczącej życia codziennego; wyraża swoje opinie w zrozumiały sposób i potrafi je logicznie argumentować. dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami. dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć w zakresie płynności wypowiedzi, znajomości słownictwa niezbędnego do wypowiedzenia się na proste tematy, popełnia nieznaczne błędy gramatyczne. dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość słownictwa i konstrukcji gramatycznych, akceptowalna płynność wypowiedzi. dostateczny (dst; 3,0): spore niedociągnięcia widoczne przy próbach podjęcia komunikacji na bardziej złożone tematy, nie będące jednak przeszkodą w komunikowaniu się na poziomie podstawowym w zakresie omawianej na zajęciach tematyki. niedostateczny (ndst; 2,0): niewystarczająca znajomość słownictwa i opanowanie konstrukcji gramatycznych, w rezultacie niemożność komunikowania się w języku chińskim nawet w zakresie nieskomplikowanych zagadnień dotyczących życia codziennego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.