Proseminarium kulturoznawcze II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-PKU-DL22 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Proseminarium kulturoznawcze II |
Jednostka: | Instytut Filologii Germańskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język niemiecki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Rozwinięcie umiejętności poprawnego wypowiadania się w języku niemieckim w zakresie wybranych tematów z użyciem specyficznego dla danego tematu słownictwa; Poszerzenie znajomości współczesnych zjawisk polityczno-społecznych niemieckiego obszaru językowego ćwiczenie umiejętności prowadzenia dyskusji na dany temat ze swobodną wymianą poglądów, także umiejętności poprawnego tłumaczenia z języka polskiego na niemiecki i z niemieckiego na polski w zakresie leksyki wybranych tematów; kształtowanie świadomości różnorodności kulturowej i postawy otwartości wobec inności, Prezentowaniu poszczególnych zagadnień towarzyszy bogaty wybór materiałów audiowizualnych (filmy dokumentalne, zarejestrowane debaty i publiczne dyskusje). Umiejętność wypowiadania się i dyskutowania na tematy związane z problematyką społeczno-polityczną krajów niemieckojęzycznych po 1945 roku. Zdobyta wiedza na wymienione tematy ułatwi studentom zrozumienie i docenienie specyfiki kultury krajów niemieckojęzycznych oraz komunikację w niemieckim obszarze kulturowym. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Skrócony opis: |
Zjawiska kulturotwórcze w krajach niemieckiego obszaru językowego po 1945 roku; rozwój historyczny i społeczno-polityczny w Niemczech, Austrii i Szwajcarii oraz typowa terminologia i najbardziej aktualne problemy danych państwowości: rozwój demograficzny, polityka migracyjna, rozwój struktur społecznych i modele rodziny, mniejszości narodowe, historia rozwoju środków masowego przekazu oraz centrów kulturowych. |
Pełny opis: |
Tematy zajęć: Historyczny rys emigracji do czasów współczesnych. Przyczyny i skutki emigracji. Charakterystyka pojęć; Główne założenia polityki emigracyjnej i integracyjnej RFN-u. Gastarbeiterzy w Niemczech. Wzbogacenie (inter)kulturowe? Aktualne doniesienia nt. integracji i problemów z nią związanych w krajach niemieckojęzycznych. Pojęcie i zjawisko rodziny. Typy modeli rodzinnych w Niemczech. Analiza porównawcza od powstania RFN-u. Pojęcie nierówności płci. Problemy z dyskryminacją zawodową kobiet. Przyczyny spadku dzietności kobiet w krajach niemieckojęzycznych. Aktualne doniesienia nt. polityki (pro)rodzinnej; równouprawnienia zawodowego kobiet w krajach niemieckojęzycznych. Przegląd rozwoju mediów audiowizualnych w Niemczech po 1945r; Zadania i wkład mediów audiowizualnych w procesie budowania społeczeństwa obywatelskiego; Charakterystyka prasy niemieckiej. Typy i nachylenie polityczno-światopoglądowe ośrodków opiniotwórczych. |
Literatura: |
Bedürftig Friedemann: Lexikon Deutschland nach 1945; Hamburg 1996; Glaser Hermann: Kleine Kulturgeschichte der Bundesrepublik Deutschland 1945-1989; Bonn 1991 und ders.: Deutsche Kultur 1945 - 2000; Bonn 2000; Korte Karl-Rudolf (Hrsg.): Deutschland-TrendBuch. Fakten und Orientierungen; Bonn 2001; Lieser-Triebnigg Erika, Manipel Siegfried: Kultur im geteilten Deutschland; Berlin 1984; Meyn Hermann: Massenmedien in der Bundesrepublik Deutschland; Berlin 1996; Niemcy współczesne. Zarys encyklopedyczny, Instytut Zachodni; Poznań 1999; Wilke Juergen (Hrsg.): Mediengeschichte der Bundesrepublik Deutschland; Bonn 1999; Wingen Max: Familienpolitik. Grundlagen und aktuelle Probleme; Bonn 1997; Wehler Hans-Ulrich: Deutsche Gesellschaftsgeschichte, Bundesrepublik und DDR 1949-1990; Bonn 2009; teksty wybrane przez wykładowców z prasy i literatury niemieckiej, dostosowane do tematyki zajęć i każdorazowo udostępniane studentom |
Efekty uczenia się: |
student zna podstawowe tematy, pojęcia i zagadnienia dotyczące badań kulturoznawczych z obszaru kulturowego języka niemieckiego w zakresie wybranych tematów; orientuje się we współczesnym życiu kulturalnym, politycznym i społecznym obszaru kulturowego języka niemieckiego w zakresie wybranych tematów; ma uporządkowaną wiedzę ogólną na temat wybranych polityczno-społecznych zagadnień po 1945 roku; umie samodzielnie zdobywać wiedzę z wykorzystaniem słowników, leksykonów oraz innych tradycyjnych i multimedialnych źródeł informacji a także potrafi analizować, oceniać i selekcjonować informacje z różnych źródeł formułuje krytyczne sądy na temat omawianych zagadnień w języku niemieckim; potrafi merytorycznie i fachowo argumentować oraz formułować wnioski z wykorzystaniem poglądów innych autorów w języku niemieckim; Ma świadomość różnorodności kulturowej i światopoglądowej; Przygotowuje wystąpienia ustne w języku niemieckim na wybrane tematy obowiązujące na zajęciach |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność studenta w dyskusji; Obowiązkowa prezentacja doniesień prasowych z wybranego zagadnienia omawianej na zajęciach tematyki (obcokrajowcy w Niemczech, współczesna rodzina, media). Przedstawiany materiał musi być przygotowany w domu, student ma nauczyć się go referować oraz podać źródło, z którego pochodzi artykuł czy jakikolwiek materiał, którym student się posiłkuje. Nieobecność na zajęciach nie zwalnia z prezentacji. Rozwiązywanie zadań i wykonywanie schematów z wykorzystaniem zdobytej wiedzy merytorycznej i słownictwa fachowego oraz prezentowanie ich w plenum; Zaliczenie pisemne. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.