Praktyka dydaktyczna język niemiecki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-PDJN-ILS-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyka dydaktyczna język niemiecki |
Jednostka: | Instytut Lingwistyki Stosowanej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu X-S1x-LingStX |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | język niemiecki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Lingwistyka stosowana: język wiodący niemiecki, drugi język – angielski (specjalizacja glottodydaktyczna) |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Celem praktyk dydaktycznych jest gromadzenie doświadczeń związanych z pracą dydaktyczno-wychowawczą nauczyciela języka obcego uczniów szkoły podstawowej (klasy IV-VIII) i konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu dydaktyki szczegółowej (metodyki) z rzeczywistością pedagogiczną w działaniu praktycznym. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | Nie dotyczy. |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Brak. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Literatura oraz wszystkie niezbędne materiały i informacje są przekazywane na spotkaniu ze studentami przed rozpoczęciem praktyk. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Dyskusja, praca z tekstem, gra dydaktyczna/symulacyjna, metoda ćwiczeniowa, metoda projektu, pokaz i obserwacja, demonstracje dźwiękowe i/lub video, metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”), praca w grupach |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 3 ECTS |
Skrócony opis: |
Obserwacja zajęć oraz prowadzenie własnych zajęć w szkole podstawowej, zapoznanie się ze specyfiką szkoły i podstawowymi zadaniami nauczyciela. |
Pełny opis: |
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu: - zapoznanie się ze specyfiką szkoły; - rola nauczyciela w procesie dydaktycznym; - rola ucznia w procesie uczenia; - projektowanie działań dydaktycznych; - realizacja działań dydaktycznych; - ewaluacja pracy nauczyciela. |
Literatura: |
‒ Wojtyś Ewelina Praktyki pedagogiczne i metodyczne nauczania języków obcych. Niezbędnik dla studenta/-tki odbywającego praktyki nauczania języka obcego, Lublin 2011; ‒ Marciniak Izabela / Rybarczyk Renata Methodik des DaF-Unterrichts im Abriss, Poznań 2006; ‒ Andryańczyk Anna Program praktyk pedagogicznych [Dokument elektroniczny] : poradnik dla studentów - przyszłych nauczycieli języków obcych, 2015. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka: - zna i rozumie zadania dydaktyczne realizowane przez szkołę, w której odbywana była praktyka; - zna i rozumie sposób funkcjonowania oraz organizację pracy dydaktycznej szkoły, w której odbywana była praktyka; - zna i rozumie rodzaje dokumentacji działalności dydaktycznej prowadzonej w szkole, w której odbywana była praktyka; - potrafi wyciągnąć wnioski z obserwacji pracy dydaktycznej nauczyciela języka niemieckiego w szkole podstawowej (klasy IV-VIII), jego interakcji z uczniami oraz sposobu planowania i przeprowadzania zajęć dydaktycznych; - potrafi aktywnie obserwować metody i formy pracy stosowane przez nauczyciela języka niemieckiego w szkole podstawowej (klasy IV-VIII), wykorzystywane przez niego pomoce dydaktyczne, sposoby oceniania uczniów oraz zadawania i sprawdzania pracy domowej; - potrafi – posługując się wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki, psychologii, dydaktyki i metodyki oraz efektywnie dobierając i wykorzystując dostępne materiały, technologie, środki i metody pracy – zaplanować i przeprowadzić pod nadzorem nauczyciela (opiekuna praktyk na terenie szkoły) serię lekcji języka niemieckiego na poziomie szkoły podstawowej (klasy IV-VIII); - potrafi analizować, przy pomocy nauczyciela (opiekuna praktyk na terenie szkoły) oraz koordynatora praktyk na terenie ILS, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk z języka niemieckiego na poziomie szkoły podstawowej (klasy IV-VIII); potrafi analizować własne działania pedagogiczne (dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze) i wskazywać obszary wymagające modyfikacji, potrafi eksperymentować, wdrażać innowacyjne działania i projektować plan własnego rozwoju zawodowego; - jest gotów do skutecznego współdziałania z nauczycielem (opiekunem praktyk na terenie szkoły) i innymi nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy dydaktycznej oraz rozwijania umiejętności wychowawczych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Praktyka jest realizowana według regulaminu dostępnego na stronach ILS. Student otrzymuje zaliczenie praktyk dydaktycznych na podstawie prawidłowego przygotowania i złożenia w terminie do 31 marca teczki, która obejmuje: - dokumenty finansowe (umowy, rachunki, oświadczenie, załącznik nr 1 do umowy zlecenia) lub rezygnację z wynagrodzenia za praktyki przez nauczyciela - opiekuna praktyk na terenie szkoły; - 15 arkuszy obserwacyjnych; - 8 skróconych konspektów przeprowadzanych lekcji (cele, temat + przebieg lekcji - ok. 1 strona A4; plan konspektu znajduje się w Marciniak Izabela / Rybarczyk Renata Methodik des DaF-Unterrichts im Abriss 2006: 76; - 8 bardzo szczegółowych konspektów prowadzonych lekcji (temat, grupa, szczegółowe cele, przebieg lekcji wraz ze sformułowaniami poleceń, alternatywny plan + obowiązkowo wszystkie materiały używane na lekcji; plan konspektu znajduje się w Marciniak Izabela / Rybarczyk Renata Methodik des DaF-Unterrichts im Abriss 2006: 76; - dzienniczek praktyk, w którym znajdują się: ▪ lista z tematami obserwowanych lekcji z języka niemieckiego podpisana przez nauczyciela – opiekuna praktyk na terenie szkoły, ▪ lista z tematami przeprowadzonych samodzielnie przez studenta lekcji podpisana przez nauczyciela – opiekuna praktyk na terenie szkoły, ▪ potwierdzenie odbycia praktyk przez dyrektora szkoły (pieczątka i podpis), ▪ krótka opinia nauczyciela – opiekuna praktyk na terenie szkoły wraz z informacją o zaliczeniu praktyk; - sprawozdanie z praktyk w języku niemieckim (2 strony A4, Times New Roman 12, Interlinia 1,5). Dodatkowo przeprowadzana jest rozmowa ewaluacyjna z koordynatorem praktyk na terenie ILS na temat realizowanych w ramach praktyki dydaktycznej zadań. Po spełnieniu powyższych warunków zaliczenie jest wpisywane do USOSa. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka, 120 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Dziurewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie - niezaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka, 90 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Dziurewicz | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Dziurewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie - niezaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka, 90 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Dziurewicz | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Dziurewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie - niezaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Dziurewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie - niezaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.