Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyka dydaktyczna język niemiecki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-PDJN-ILS-11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praktyka dydaktyczna język niemiecki
Jednostka: Instytut Lingwistyki Stosowanej
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty dla programu X-S1x-LingStX
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: język niemiecki
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Lingwistyka stosowana: język wiodący niemiecki, drugi język – angielski (specjalizacja glottodydaktyczna)

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Celem praktyk dydaktycznych jest gromadzenie doświadczeń związanych z pracą dydaktyczno-wychowawczą nauczyciela języka obcego uczniów szkoły podstawowej (klasy IV-VIII) i konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu dydaktyki szczegółowej (metodyki) z rzeczywistością pedagogiczną w działaniu praktycznym.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

III rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

Nie dotyczy.

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Brak.

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Literatura oraz wszystkie niezbędne materiały i informacje są przekazywane na spotkaniu ze studentami przed rozpoczęciem praktyk.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Dyskusja, praca z tekstem, gra dydaktyczna/symulacyjna, metoda ćwiczeniowa, metoda projektu, pokaz i obserwacja, demonstracje dźwiękowe i/lub video, metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”), praca w grupach

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

3 ECTS

Skrócony opis:

Obserwacja zajęć oraz prowadzenie własnych zajęć w szkole podstawowej, zapoznanie się ze specyfiką szkoły i podstawowymi zadaniami nauczyciela.

Pełny opis:

Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:

- zapoznanie się ze specyfiką szkoły;

- rola nauczyciela w procesie dydaktycznym;

- rola ucznia w procesie uczenia;

- projektowanie działań dydaktycznych;

- realizacja działań dydaktycznych;

- ewaluacja pracy nauczyciela.

Literatura:

‒ Wojtyś Ewelina Praktyki pedagogiczne i metodyczne nauczania języków obcych. Niezbędnik dla studenta/-tki odbywającego praktyki nauczania języka obcego, Lublin 2011;

‒ Marciniak Izabela / Rybarczyk Renata Methodik des DaF-Unterrichts im Abriss, Poznań 2006;

‒ Andryańczyk Anna Program praktyk pedagogicznych [Dokument elektroniczny] : poradnik dla studentów - przyszłych nauczycieli języków obcych, 2015.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:

- zna i rozumie zadania dydaktyczne realizowane przez szkołę, w której odbywana była praktyka;

- zna i rozumie sposób funkcjonowania oraz organizację pracy dydaktycznej szkoły, w której odbywana była praktyka;

- zna i rozumie rodzaje dokumentacji działalności dydaktycznej prowadzonej w szkole, w której odbywana była praktyka;

- potrafi wyciągnąć wnioski z obserwacji pracy dydaktycznej nauczyciela języka niemieckiego w szkole podstawowej (klasy IV-VIII), jego interakcji z uczniami oraz sposobu planowania i przeprowadzania zajęć dydaktycznych;

- potrafi aktywnie obserwować metody i formy pracy stosowane przez nauczyciela języka niemieckiego w szkole podstawowej (klasy IV-VIII), wykorzystywane przez niego pomoce dydaktyczne, sposoby oceniania uczniów oraz zadawania i sprawdzania pracy domowej;

- potrafi – posługując się wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki, psychologii, dydaktyki i metodyki oraz efektywnie dobierając i wykorzystując dostępne materiały, technologie, środki i metody pracy – zaplanować i przeprowadzić pod nadzorem nauczyciela (opiekuna praktyk na terenie szkoły) serię lekcji języka niemieckiego na poziomie szkoły podstawowej (klasy IV-VIII);

- potrafi analizować, przy pomocy nauczyciela (opiekuna praktyk na terenie szkoły) oraz koordynatora praktyk na terenie ILS, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk z języka niemieckiego na poziomie szkoły podstawowej (klasy IV-VIII); potrafi analizować własne działania pedagogiczne (dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze) i wskazywać obszary wymagające modyfikacji, potrafi eksperymentować, wdrażać innowacyjne działania i projektować plan własnego rozwoju zawodowego;

- jest gotów do skutecznego współdziałania z nauczycielem (opiekunem praktyk na terenie szkoły) i innymi nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy dydaktycznej oraz rozwijania umiejętności wychowawczych.

Metody i kryteria oceniania:

Praktyka jest realizowana według regulaminu dostępnego na stronach ILS. Student otrzymuje zaliczenie praktyk dydaktycznych na podstawie prawidłowego przygotowania i złożenia w terminie do 31 marca teczki, która obejmuje:

- dokumenty finansowe (umowy, rachunki, oświadczenie, załącznik nr 1 do umowy zlecenia) lub rezygnację z wynagrodzenia za praktyki przez nauczyciela - opiekuna praktyk na terenie szkoły;

- 15 arkuszy obserwacyjnych;

- 8 skróconych konspektów przeprowadzanych lekcji (cele, temat + przebieg lekcji - ok. 1 strona A4; plan konspektu znajduje się w Marciniak Izabela / Rybarczyk Renata Methodik des DaF-Unterrichts im Abriss 2006: 76;

- 8 bardzo szczegółowych konspektów prowadzonych lekcji (temat, grupa, szczegółowe cele, przebieg lekcji wraz ze sformułowaniami poleceń, alternatywny plan + obowiązkowo wszystkie materiały używane na lekcji; plan konspektu znajduje się w Marciniak Izabela / Rybarczyk Renata Methodik des DaF-Unterrichts im Abriss 2006: 76;

- dzienniczek praktyk, w którym znajdują się:

▪ lista z tematami obserwowanych lekcji z języka niemieckiego podpisana przez nauczyciela – opiekuna praktyk na terenie szkoły,

▪ lista z tematami przeprowadzonych samodzielnie przez studenta lekcji podpisana przez nauczyciela – opiekuna praktyk na terenie szkoły,

▪ potwierdzenie odbycia praktyk przez dyrektora szkoły (pieczątka i podpis),

▪ krótka opinia nauczyciela – opiekuna praktyk na terenie szkoły wraz z informacją o zaliczeniu praktyk;

- sprawozdanie z praktyk w języku niemieckim (2 strony A4, Times New Roman 12, Interlinia 1,5).

Dodatkowo przeprowadzana jest rozmowa ewaluacyjna z koordynatorem praktyk na terenie ILS na temat realizowanych w ramach praktyki dydaktycznej zadań.

Po spełnieniu powyższych warunków zaliczenie jest wpisywane do USOSa.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyka, 120 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Elżbieta Dziurewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie - niezaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyka, 90 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Dziurewicz
Prowadzący grup: Elżbieta Dziurewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie - niezaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyka, 90 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Dziurewicz
Prowadzący grup: Elżbieta Dziurewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie - niezaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30

Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyka, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Elżbieta Dziurewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie - niezaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)