Islamic Mysticism
General data
Course ID: | 09-MISTARAB-11 |
Erasmus code / ISCED: |
09.9
|
Course title: | Islamic Mysticism |
Name in Polish: | Mistycyzm muzułmański |
Organizational unit: | Institute of Oriental Studies |
Course groups: |
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze (in Polish) Przedmioty dla programu S1-FIa |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Module type: | compulsory |
Cycle of studies: | 1st cycle |
Module learning aims: | (in Polish) Poszerzenie podstawowych wiadomości z zakresu wiedzy o islamie o specjalistyczną wiedzę na temat mistycznych nurtów religii muzułmańskiej. Przedstawienie mistycyzmu jako kluczowego czynnika budowania „kultury dialogu” w świecie arabsko-muzułmańskim na przestrzeni dziejów. Ukazanie roli mistycyzmu we współczesnym dyskursie światopoglądowym świata arabskiego. Udoskonalenie umiejętności formułowania własnych prezentacji ustnych i multimedialnych na tematy arabistyczne. Udoskonalenie warsztatu naukowego arabisty w zakresie pracy ze źródłami oraz tworzenia własnego tekstu o charakterze naukowym |
Year of studies (where relevant): | Year 3 |
Information on where to find course materials: | (in Polish) Większość literatury znajduje się w Bibliotece Filologicznej Novum. Materiały uzupełniające będą dystrybuowane przez wykładowców podczas zajęć bądź drogą elektroniczną. |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) wykład, dyskusja na zajęciach, lektura zadanych tekstów w domu, samodzielna analiza źródeł i opracowań |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) 5 |
Full description: |
(in Polish) Zagadnienia objęte programem zajęć: Zjawisko mistycyzmu w religiach. Gnoza i ezoteryka. Etymologia pojęcia „sufizm”Teorie na temat początków sufizmu; narracja suficka, a narracja zachodnia. Rozwój sufizmu w okresie klasycznym. Mistycy indywidualni i tworzenie się kanonu. Sufizm - ortodoksja czy heterodoksja? Między mistycyzmem a filozofią. Wielkie systemy As-Suhrawardiego i Ibn ‘Arabiego. Bractwa mistyczne – od praktyki duchowej do rzeczywistości feudalnej. Świat obrzędowości ludowej. Wpływ mistycyzmu na literature piękną. Mistycyzm, a rozwój sztuk pięknych w islamie. Wzajemne oddziaływanie sufizmu i szyizmu. Mistycyzm poza ruchem sufickim. Mistycyzm we współczesnym świecie arabskim. |
Bibliography: |
(in Polish) Al-Ġazālī, A., Nisza Świateł (tłum. Joanna Wronecka), PWN, Warszawa 1990 Al-Iṣbahānī, A. Ḥilyat al-awliyā’, As-Sa‘āda, Al-Qāhira 1996 Al-Qur’ān’, Dār al-‘ilm, Al-Qāhira 1996 Asani A., Ku chwale Mahometa. Poezja sindhi i urdu, [w:] Donald Lopez (red.), Praktyki religijne w Indiach, Dialog, Warszawa 2001 As-Suhrawardī, Š., Hikmat al-Išrāq w: Maǧmū‘at muṣannafāt šayḫ al-išrāq, t.2, Tahrān 1993 As-Sulamī, Ṭabaqat aṣ-ṣūfiyya, Dār al-kutub al-‘ilmiyya, Bayrūt 1973 Chittick, W., Sufism. A beginner’s guide, One World, Oxford 2008 Ḍayf, Š., Tārīḥ al-adab al-‘arabī. Al-‘aṣr al-‘abbāsī aṯ-ṯānī, Dār al-Ma‘ārif, s. 473-486 Danecki, J., Podstawowe wiadomości o islamie, t. 2, Dialog, Warszawa 2007 Dulęba, W., Drugi dywan perski (wybór), Kraków 1980, (wybrane fragmenty) Dulęba, W., Trzeci dywan Perski (wybór), Warszawa 1986, (wybrane fragmenty) Ibn al-Fāriḍ, [w]: Poezja arabska. Wiek VI-XIII. Wybór, opr. Janusz Danecki, 1997, s. 510-515 Ibn Arabi, Traktat o miłości. Tłum. Joanna Wronecka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995 Ibn Arabi, Księga podróży nocnej do najbardziej szlachetnego miejsca. Tłum. Joanna Wronecka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1990 Ibn ‘Arabī, M., Fuṣūṣ al-ḥikam, Dār al-ma‘rifa, Bejrut 2005 Kłodkowski, P., Homo Mysticus islamu i hinduizmu, Dialog, Warszawa 1998 Mojaddedi, J., Legitimizing Sufism In al-Qushayri’s „Risala” [w:] Studia Islamica, No. 90 (2000), s. 37-50 Nasr, S.H., Islamic philosophy from its origin to present, SUNY, New York 2006 Oziewicz, M., (przekł.), Tęsknota. Wiersze, przypowieści oraz listy Dżalal ad-Dina Rumiego, Wrocław 2004 (wybrane fragmenty) Pinto, P., Creativity and stability in the making of Sufi tradition. The Tariqa Qadiriyya in Aleppo, Syria. [w:] Catharina Raudvere and Leif Stenberg, Sufism Today, Tauris 2009, s. 17-135 Ridgeon, L., Emanation and Ibn ‘Arabī . Sufism and ‘union’ with god [w.] Sufism. Critical Concepts in Islamic studies, s. 160-166 Rudolph, K, Gnoza, Nomos, Kraków 2003 Sands, K., Sufi Commentaries on Quran in Classsical Islam, Routledge, London-New York 2006, s. 14-28, s. 76-96 Saḥīḥ al-Buḫārī, (wybrane fragmenty) Schimmel, A., Mystical Dimensions of Islam, University of North Carolina Press, Chapel Hill 1975 Stępniewska-Holzer B.,, Życie codzienne na bliskim wschodzie w XIX w., PIW, Warszawa 2000, s. 200-210 Trimingham, S., The Sufi Orders in Islam, At the Clarendon Press, Oxford 1971 |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: - wie, czym jest zjawisko mistycyzmu w religii i rozpoznaje jego elementy w islamie - wymienia nazwiska czołowych przedstawicieli sufizmu oraz zna ich podstawowe założenia doktrynalne - zna i interpretuje fragmenty wybranych źródeł arabskich o charakterze religijno-filozoficznym i rozpoznaje ich cechy gatunkowe tj. Koran, sunna, tafsir, antologie biograficzne, traktaty filozoficzne, opowiadania symboliczne, - teksty liturgiczne, poezja mistyczna. - podaje przykłady inspiracji mistycyzmem w sztukach pięknych islamu: muzyce, malarstwie miniaturowym, kaligrafii i architekturze. - rozpoznaje wpływy mistycyzmu w obyczajowości i kulturze ludowej - w swych wypowiedziach ustnych i pisemnych posługuje się podstawowym aparatem pojęciowym charakterystycznym dla mistycyzmu muzułmańskiego – w wersji arabskiej i polskiej, - dokonuje analizy i interpretacji tekstu źródłowego o charakterze religijno-filozoficznym w oparciu o tło historyczne, gatunek literacki oraz tradycję intelektualną reprezentowaną przez autora, - formułuje tezę lub pytanie badawcze oraz gromadzi odpowiednią argumentację w oparciu o pracę z arabskim tekstem źródłowym oraz opracowaniem naukowym polskim i zagranicznym - tworzy samodzielnie tekst o charakterze naukowym - jest otwarty na poznanie innych kręgów kulturowych |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) obecność na 80 % zajęć, pisemna informacja zwrotna po każdych zajęciach (próba dyskusji i wymiany myśli związanej z tematem zajęć), znajomość wybranej lektury, sprawdzian zaliczeniowy (pisemny lub ustny) Skala ocen: 5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne Kryteria punktacji: ocena bardzo dobra - od 90 % ocena dobra + - od 83 % ocena dobra - od 75% ocena dostateczna + - od 68 % ocena dostateczna - od 60% ocena niedostateczna - poniżej 60% |
Classes in period "Academic year 2020/2021, winter semester" (past)
Time span: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Navigate to timetable
MO TU W KON
TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Łukasz Piątak | |
Group instructors: | Łukasz Piątak | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Graded credit |
Classes in period "Academic year 2021/2022, winter semestr" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Graded credit |
Classes in period "Academic year 2021/2022, summer semester" (past)
Time span: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Łukasz Piątak | |
Group instructors: | Łukasz Piątak | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
discussion seminar - Graded credit |
Classes in period "Academic year 2022/2023, winter semester" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Graded credit |
Classes in period "Academic year 2022/2023, summer semester" (past)
Time span: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | Łukasz Piątak | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
discussion seminar - Graded credit |
Classes in period "Academic year 2023/2024, summer semester" (in progress)
Time span: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | Łukasz Piątak | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
discussion seminar - Graded credit |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.