Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Islamic Mysticism

General data

Course ID: 09-MISTARAB-11
Erasmus code / ISCED: 09.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Islamic Mysticism
Name in Polish: Mistycyzm muzułmański
Organizational unit: Institute of Oriental Studies
Course groups: (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
(in Polish) Przedmioty dla programu S1-FIa
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

compulsory

Cycle of studies:

1st cycle

Module learning aims:

(in Polish) Poszerzenie podstawowych wiadomości z zakresu wiedzy o islamie o specjalistyczną wiedzę na temat mistycznych nurtów religii muzułmańskiej.

Przedstawienie mistycyzmu jako kluczowego czynnika budowania „kultury dialogu” w świecie arabsko-muzułmańskim na przestrzeni dziejów.

Ukazanie roli mistycyzmu we współczesnym dyskursie światopoglądowym świata arabskiego.

Udoskonalenie umiejętności formułowania własnych prezentacji ustnych i multimedialnych na tematy arabistyczne.

Udoskonalenie warsztatu naukowego arabisty w zakresie pracy ze źródłami oraz tworzenia własnego tekstu o charakterze naukowym


Year of studies (where relevant):

Year 3

Information on where to find course materials:

(in Polish) Większość literatury znajduje się w Bibliotece Filologicznej Novum. Materiały uzupełniające będą dystrybuowane przez wykładowców podczas zajęć bądź drogą elektroniczną.

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) wykład, dyskusja na zajęciach, lektura zadanych tekstów w domu, samodzielna analiza źródeł i opracowań

Student workload (ECTS credits):

(in Polish) 5

Full description: (in Polish)

Zagadnienia objęte programem zajęć:

Zjawisko mistycyzmu w religiach. Gnoza i ezoteryka. Etymologia pojęcia „sufizm”Teorie na temat początków sufizmu; narracja suficka, a narracja zachodnia.

Rozwój sufizmu w okresie klasycznym. Mistycy indywidualni i tworzenie się kanonu.

Sufizm - ortodoksja czy heterodoksja?

Między mistycyzmem a filozofią. Wielkie systemy As-Suhrawardiego i Ibn ‘Arabiego.

Bractwa mistyczne – od praktyki duchowej do rzeczywistości feudalnej. Świat obrzędowości ludowej.

Wpływ mistycyzmu na literature piękną.

Mistycyzm, a rozwój sztuk pięknych w islamie.

Wzajemne oddziaływanie sufizmu i szyizmu. Mistycyzm poza ruchem sufickim.

Mistycyzm we współczesnym świecie arabskim.

Bibliography: (in Polish)

Al-Ġazālī, A., Nisza Świateł (tłum. Joanna Wronecka), PWN, Warszawa 1990

Al-Iṣbahānī, A. Ḥilyat al-awliyā’, As-Sa‘āda, Al-Qāhira 1996

Al-Qur’ān’, Dār al-‘ilm, Al-Qāhira 1996

Asani A., Ku chwale Mahometa. Poezja sindhi i urdu, [w:] Donald Lopez (red.), Praktyki religijne w Indiach, Dialog, Warszawa 2001

As-Suhrawardī, Š., Hikmat al-Išrāq w: Maǧmū‘at muṣannafāt šayḫ al-išrāq, t.2, Tahrān 1993

As-Sulamī, Ṭabaqat aṣ-ṣūfiyya, Dār al-kutub al-‘ilmiyya, Bayrūt 1973

Chittick, W., Sufism. A beginner’s guide, One World, Oxford 2008

Ḍayf, Š., Tārīḥ al-adab al-‘arabī. Al-‘aṣr al-‘abbāsī aṯ-ṯānī, Dār al-Ma‘ārif, s. 473-486

Danecki, J., Podstawowe wiadomości o islamie, t. 2, Dialog, Warszawa 2007

Dulęba, W., Drugi dywan perski (wybór), Kraków 1980, (wybrane fragmenty)

Dulęba, W., Trzeci dywan Perski (wybór), Warszawa 1986, (wybrane fragmenty)

Ibn al-Fāriḍ, [w]: Poezja arabska. Wiek VI-XIII. Wybór, opr. Janusz Danecki, 1997, s. 510-515

Ibn Arabi, Traktat o miłości. Tłum. Joanna Wronecka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995

Ibn Arabi, Księga podróży nocnej do najbardziej szlachetnego miejsca. Tłum. Joanna Wronecka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1990

Ibn ‘Arabī, M., Fuṣūṣ al-ḥikam, Dār al-ma‘rifa, Bejrut 2005

Kłodkowski, P., Homo Mysticus islamu i hinduizmu, Dialog, Warszawa 1998

Mojaddedi, J., Legitimizing Sufism In al-Qushayri’s „Risala” [w:] Studia Islamica, No. 90 (2000), s. 37-50

Nasr, S.H., Islamic philosophy from its origin to present, SUNY, New York 2006

Oziewicz, M., (przekł.), Tęsknota. Wiersze, przypowieści oraz listy Dżalal ad-Dina Rumiego, Wrocław 2004 (wybrane fragmenty)

Pinto, P., Creativity and stability in the making of Sufi tradition. The Tariqa Qadiriyya in Aleppo, Syria. [w:] Catharina Raudvere and Leif Stenberg, Sufism Today, Tauris 2009, s. 17-135

Ridgeon, L., Emanation and Ibn ‘Arabī . Sufism and ‘union’ with god [w.] Sufism. Critical Concepts in Islamic studies, s. 160-166

Rudolph, K, Gnoza, Nomos, Kraków 2003

Sands, K., Sufi Commentaries on Quran in Classsical Islam, Routledge, London-New York 2006, s. 14-28, s. 76-96

Saḥīḥ al-Buḫārī, (wybrane fragmenty)

Schimmel, A., Mystical Dimensions of Islam, University of North Carolina Press, Chapel Hill 1975

Stępniewska-Holzer B.,, Życie codzienne na bliskim wschodzie w XIX w., PIW, Warszawa 2000, s. 200-210

Trimingham, S., The Sufi Orders in Islam, At the Clarendon Press, Oxford 1971

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:

- wie, czym jest zjawisko mistycyzmu w religii i rozpoznaje jego elementy w islamie

- wymienia nazwiska czołowych przedstawicieli sufizmu oraz zna ich podstawowe założenia doktrynalne

- zna i interpretuje fragmenty wybranych źródeł arabskich o charakterze religijno-filozoficznym i rozpoznaje ich cechy gatunkowe tj. Koran, sunna, tafsir, antologie biograficzne, traktaty filozoficzne, opowiadania symboliczne, - teksty liturgiczne, poezja mistyczna.

- podaje przykłady inspiracji mistycyzmem w sztukach pięknych islamu: muzyce, malarstwie miniaturowym, kaligrafii i architekturze.

- rozpoznaje wpływy mistycyzmu w obyczajowości i kulturze ludowej

- w swych wypowiedziach ustnych i pisemnych posługuje się podstawowym aparatem pojęciowym charakterystycznym dla mistycyzmu muzułmańskiego – w wersji arabskiej i polskiej,

- dokonuje analizy i interpretacji tekstu źródłowego o charakterze religijno-filozoficznym w oparciu o tło historyczne, gatunek literacki oraz tradycję intelektualną reprezentowaną przez autora,

- formułuje tezę lub pytanie badawcze oraz gromadzi odpowiednią argumentację w oparciu o pracę z arabskim tekstem źródłowym oraz opracowaniem naukowym polskim i zagranicznym

- tworzy samodzielnie tekst o charakterze naukowym

- jest otwarty na poznanie innych kręgów kulturowych

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

obecność na 80 % zajęć, pisemna informacja zwrotna po każdych zajęciach (próba dyskusji i wymiany myśli związanej z tematem zajęć), znajomość wybranej lektury, sprawdzian zaliczeniowy (pisemny lub ustny)

Skala ocen:

5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami

2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

Kryteria punktacji:

ocena bardzo dobra - od 90 %

ocena dobra + - od 83 %

ocena dobra - od 75%

ocena dostateczna + - od 68 %

ocena dostateczna - od 60%

ocena niedostateczna - poniżej 60%

Classes in period "Academic year 2020/2021, winter semester" (past)

Time span: 2020-10-01 - 2021-02-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 30 hours more information
Coordinators: Łukasz Piątak
Group instructors: Łukasz Piątak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Graded credit

Classes in period "Academic year 2021/2022, winter semestr" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-02-23
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 30 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Graded credit

Classes in period "Academic year 2021/2022, summer semester" (past)

Time span: 2022-02-24 - 2022-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 30 hours more information
Coordinators: Łukasz Piątak
Group instructors: Łukasz Piątak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
discussion seminar - Graded credit

Classes in period "Academic year 2022/2023, winter semester" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-02-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 30 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Graded credit

Classes in period "Academic year 2022/2023, summer semester" (past)

Time span: 2023-02-27 - 2023-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 30 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: Łukasz Piątak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
discussion seminar - Graded credit

Classes in period "Academic year 2023/2024, summer semester" (in progress)

Time span: 2024-02-26 - 2024-09-30

Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 30 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: Łukasz Piątak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
discussion seminar - Graded credit
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-2 (2024-05-20)