Literatura niemieckiego obszaru językowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-LNOJ-ILS-12 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Literatura niemieckiego obszaru językowego |
Jednostka: | Instytut Lingwistyki Stosowanej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu S1-LSN |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: - przekazanie wiedzy z zakresu historii literatury niemieckiego obszaru językowego w przedziale czasowym od poezji starogermańskiej do 1945 r. - wyrobienie umiejętności syntetyzowania zdobytej wiedzy dotyczącej epok literackich - wyrobienie umiejętności czytania tekstów literackich z różnych epok w języku niemieckim - rozwinięcie krytycznej analizy tekstów literackich - wyrobienie umiejętności pisania prac z zakresu przerabianych tematów - rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupach. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Pełny opis: |
Opis treści kształcenia: Poezja starogermańska (tło historyczne, największe zabytki) Kultura średniowiecza. Epos dworski. Rozwój mistyki Reformacja w Niemczech. Martin Luther, życie i dzieło Oświecenie niemieckie. Kontekst filozoficzny (G.W. Leibniz, I. Kant) „Nathan der Weise” G.E. Lessinga. Wychowanie w duchu tolerancji Okres „burzy i naporu”. Ballada jako gatunek literacki ( wybrane ballady J.W. Goethego i F. Schillera) Wędrówka Fausta Klasyka Weimarska. Wychowanie przez sztukę i piękno Nowela jako gatunek literacki. „Die Marquise von O.“ H. Kleista |
Literatura: |
Baumann, B.,Oberle, B. (1985). Deutsche Literatur in Epochen. München Gössmann, W. (1996). Deutsche Kulturgeschichte im Grundriss. Mainz Geschichte der deutschen Literatur, Band 1-6.( 1983). Stuttgart Bark, J.,Steinbach, D.,Wittenberg, H. Hrsg.).(1989). Epochen der deutschen Literatur. Stuttgart Böttcher, K. (Hrsg,).(1987). Lexikon deutschsprachiger Schriftsteller, von den Anfängen bis zum Ausgang des 19.Jhs. Leipzig Müller, J.,D. (2003). Reallexikon der deutschen Literatur Wissenschaft. Band 1-3. Berlin Wetzel, Ch. (1986). Lexikon der Autoren und Werke. Stuttgart Załącznik – lektury w semestrze zimowym G.E. Lessing: Nathan der Weise J.W. Goethe: Faust I, Erlkönig, Liebeslyrik zur Wahl F. Schiller: An die Freude, Die Kraniche des Ibykus, Die Bürgschaft, Der Handschuh H. Kleist: Die Marquise von O. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: rozpoznaje i nazywa główne tendencje historycznego rozwoju literatury niemieckiej w przerabianym zakresie, analizuje i interpretuje tekst literacki w kontekście historycznym, czyta ze zrozumieniem teksty literackie w języku niemieckim napisane w różnych epokach, proponuje własną interpretację tekstów i bierze aktywny udział w dyskusji na zajęciach, korzysta ze źródeł literaturowych w języku niemieckim, zna zasady pisania pracy dyplomowej i potrafi je zastosować w pisaniu pracy semestralnej z literatury, wykazuje otwartość na nowe idee i punkty widzenia, potrafi aktywnie uczestniczyć w projektach grupowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
A. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest napisanie pracy semestralnej, zaliczenie wszystkich sprawdzianów testujących znajomość tekstów literackich (lista lektur w załączniku poniżej) oraz uczestnictwo w przynajmniej jednym projekcie grupowym. B. W pracy semestralnej oceniane są: - użycie reguł stosowanych przy pisaniu pracy dyplomowej - poprawne korzystanie ze źródeł literaturowych - bezpośrednia polemika z tekstem literackim (np. umiejętnie stosowane cytaty) - samodzielność przy formułowaniu i wyciąganiu wniosków - poprawność językowa C. Aby zaliczyć sprawdzian testujący znajomość lektury, należy odpowiedzieć przynajmniej na dwa z trzech postawionych krótkich pytań dotyczących treści. D. W prezentacjach grupowych oceniane są: - treści merytoryczne - umiejętność kreatywnej współpracy w grupie - poprawność językowa. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Stephan Wolting | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Stephan Wolting | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Stephan Wolting | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Stephan Wolting | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.