Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Literatura norweska

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-LNO-24
Kod Erasmus / ISCED: 09.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Nauka języków Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Literatura norweska
Jednostka: Katedra Skandynawistyki
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty dla programu S1-FSn
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język norweski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

filologia

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

zapoznanie studentów z zasadniczymi tendencjami rozwojowymi literatury norweskiej w latach 1980-2010 z uwzględnieniem tła historycznego, kulturowego i medialnego Norwegii.

rozszerzanie wiedzy ogólnej dotyczącej norweskiej terminologii literaturoznawczej i narzędzi analizy.

rozwijanie umiejętności czytania, rozumienia i analizowania norweskich tekstów literackich okresu 1980-2010 z wykorzystaniem terminologii literaturoznawczej na poziomie podstawowym

rozwijanie umiejętności prowadzenia dyskusji na temat omawianych tekstów literackich

rozwijanie umiejętności pisania krótszych prac pisemnych o charakterze referująco-charakteryzującym związanych z tematyką poruszaną w omawianych utworach literackich

dalsze rozwijanie umiejętności systematycznej pracy oraz poddanie własnej pracy krytycznej ocenie

zapoznanie studentów z podstawową literaturą przedmiotu oraz źródłami elektronicznymi


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Pełny opis:

Prezentacja zarysu najważniejszych przemian w historii literatury norweskiej lat 1980-2010

Prezentacja powieści realistycznej, postmodernizmu i eksperymentów w prozie lat 80. XX w. na przykładzie wybranych utworów

Prezentacja tendencji odnowicielskich w norweskiej poezji lat 80. i 90. w oparciu o analizę znaczących utworów

Prezentacja norweskiej literatury kryminalnej i jej krytycznych odniesień do realiów społeczno-politycznych

Prezentacja wielkich narracji, minimalizmu oraz naiwizmu w latach 90. XX w. w oparciu o kluczowe utwory okresu

Przedstawienie na przykładzie wybranych utworów najważniejszych tendencji w rozwoju dramatu norweskiego od okresu wojennego do roku 2010

Prezentacja norweskiej prozy od przełomu wieków po nowy (auto)biografizm ok. roku 2010

Prezentacja twórczości poetyckiej w Norwegii po przełomie wieków na podstawie wybranych tekstów najbardziej znaczących poetów

Literatura:

Andersen, Per T.: Norsk litteraturhistorie, Oslo 2001

Fidjestøl, Bjarne et al., Norsk litteratur i tusen år, Oslo 1994

Hagen, Alf van der, Dialoger. Samtaler med ti norske forfattere, Oslo1990

Hagen, Alf van der, Dialoger. Åtte forfattersamtaler, Oslo 1996

Halvorsen, E.B., Tekst og tanke: Lærebok + Litteraturbok, Oslo 2003

Lothe, Jakob et al., Litteraturvitenskapelig leksikon, Oslo 2007

Norheim, Marta, Røff guide til samtidslitteraturen, Oslo 2007

Rottem, Øystein, Norges litteraturhistorie, bd. 1-3, Olso 1999

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:

Zna zasadniczne nurty i tendencje rozwojowe literatury norweskiej lat 1980-2010

Zna i potrafi scharakteryzować ogólnie poszczególne okresy i nurty literackie (1980-2010) oraz określić ogólnie ich tło polityczno-społeczne

Potrafi posługiwać się norweską podstawową terminologią literaturoznawczą

Umie czytać krótsze norweskie teksty literackie korzystając z materiałów pomocniczych np. słowników standardowych lub elektronicznych

Potrafi zastosować podstawowe narzędzia analizy i z pomocą nauczyciela analizować w grupie po norwesku omawiane na zajęciach teksty, w odniesieniu do głównych tendencji w historii literatury norweskiej 1980-2010 oraz w korelacji z głównymi wydarzeniami polityczno-społecznymi

Potrafi samodzielnie przygotować krótszą prezentację ustną w języku norweskim na temat określonego zjawiska literackiego

Potrafi samodzielnie przygotować krótką pracę pisemną o charakterze referująco-charakteryzującym w języku norweskim na temat omawianych tekstów literackich

i wykonać w sposób prawidłowy przypisy i bibliografię

Metody i kryteria oceniania:

F: dyskusja w grupie, ocena prezentacji

P: zaliczenie w formie pisemnej

Kryteria oceny

5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami

2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Aleksandra Wilkus-Wyrwa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Aleksandra Wilkus-Wyrwa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30

Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Aleksandra Wilkus-Wyrwa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)