Literatura norweska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-LNO-24 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.2
|
Nazwa przedmiotu: | Literatura norweska |
Jednostka: | Katedra Skandynawistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu S1-FSn |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język norweski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | zapoznanie studentów z zasadniczymi tendencjami rozwojowymi literatury norweskiej w latach 1980-2010 z uwzględnieniem tła historycznego, kulturowego i medialnego Norwegii. rozszerzanie wiedzy ogólnej dotyczącej norweskiej terminologii literaturoznawczej i narzędzi analizy. rozwijanie umiejętności czytania, rozumienia i analizowania norweskich tekstów literackich okresu 1980-2010 z wykorzystaniem terminologii literaturoznawczej na poziomie podstawowym rozwijanie umiejętności prowadzenia dyskusji na temat omawianych tekstów literackich rozwijanie umiejętności pisania krótszych prac pisemnych o charakterze referująco-charakteryzującym związanych z tematyką poruszaną w omawianych utworach literackich dalsze rozwijanie umiejętności systematycznej pracy oraz poddanie własnej pracy krytycznej ocenie zapoznanie studentów z podstawową literaturą przedmiotu oraz źródłami elektronicznymi |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Pełny opis: |
Prezentacja zarysu najważniejszych przemian w historii literatury norweskiej lat 1980-2010 Prezentacja powieści realistycznej, postmodernizmu i eksperymentów w prozie lat 80. XX w. na przykładzie wybranych utworów Prezentacja tendencji odnowicielskich w norweskiej poezji lat 80. i 90. w oparciu o analizę znaczących utworów Prezentacja norweskiej literatury kryminalnej i jej krytycznych odniesień do realiów społeczno-politycznych Prezentacja wielkich narracji, minimalizmu oraz naiwizmu w latach 90. XX w. w oparciu o kluczowe utwory okresu Przedstawienie na przykładzie wybranych utworów najważniejszych tendencji w rozwoju dramatu norweskiego od okresu wojennego do roku 2010 Prezentacja norweskiej prozy od przełomu wieków po nowy (auto)biografizm ok. roku 2010 Prezentacja twórczości poetyckiej w Norwegii po przełomie wieków na podstawie wybranych tekstów najbardziej znaczących poetów |
Literatura: |
Andersen, Per T.: Norsk litteraturhistorie, Oslo 2001 Fidjestøl, Bjarne et al., Norsk litteratur i tusen år, Oslo 1994 Hagen, Alf van der, Dialoger. Samtaler med ti norske forfattere, Oslo1990 Hagen, Alf van der, Dialoger. Åtte forfattersamtaler, Oslo 1996 Halvorsen, E.B., Tekst og tanke: Lærebok + Litteraturbok, Oslo 2003 Lothe, Jakob et al., Litteraturvitenskapelig leksikon, Oslo 2007 Norheim, Marta, Røff guide til samtidslitteraturen, Oslo 2007 Rottem, Øystein, Norges litteraturhistorie, bd. 1-3, Olso 1999 |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: Zna zasadniczne nurty i tendencje rozwojowe literatury norweskiej lat 1980-2010 Zna i potrafi scharakteryzować ogólnie poszczególne okresy i nurty literackie (1980-2010) oraz określić ogólnie ich tło polityczno-społeczne Potrafi posługiwać się norweską podstawową terminologią literaturoznawczą Umie czytać krótsze norweskie teksty literackie korzystając z materiałów pomocniczych np. słowników standardowych lub elektronicznych Potrafi zastosować podstawowe narzędzia analizy i z pomocą nauczyciela analizować w grupie po norwesku omawiane na zajęciach teksty, w odniesieniu do głównych tendencji w historii literatury norweskiej 1980-2010 oraz w korelacji z głównymi wydarzeniami polityczno-społecznymi Potrafi samodzielnie przygotować krótszą prezentację ustną w języku norweskim na temat określonego zjawiska literackiego Potrafi samodzielnie przygotować krótką pracę pisemną o charakterze referująco-charakteryzującym w języku norweskim na temat omawianych tekstów literackich i wykonać w sposób prawidłowy przypisy i bibliografię |
Metody i kryteria oceniania: |
F: dyskusja w grupie, ocena prezentacji P: zaliczenie w formie pisemnej Kryteria oceny 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Wilkus-Wyrwa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Wilkus-Wyrwa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Wilkus-Wyrwa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.