Zarys literatur skandynawskich
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-LITSK-22 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.2
|
Nazwa przedmiotu: | Zarys literatur skandynawskich |
Jednostka: | Katedra Skandynawistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu S1-FSd Przedmioty dla programu S1-FSn Przedmioty dla programu S1-FSs |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | zapoznanie studentów z głównymi zagadnieniami związanymi z literaturą staroskandynawską oraz zabytkami runicznymi obszaru Skandynawii przedstawienie zasadniczych kierunków rozwoju duńskiego i szwedzkiego piśmiennictwa średniowiecznego Przedstawienie głównych tendencji renesansowych i barokowych w historii literatury duńskiej i szwedzkiej Zapoznanie studentów z charakterystyką duńskiego i szwedzkiego oświecenia w literaturze Prezentacja kluczowych zagadnień literatury romantycznej oraz jej periodyzacji w Danii i Szwecji Przedstawienie zjawiska przełomu współczesnego w XIX-wiecznej literaturze duńskiej i szwedzkiej oraz głównych trendów literackich zaistniałych w Danii i Norwegii w konsekwencji tegoż przełomu (symbolizm, realizm, impresjonizm) Prezentacja trendów historycznoliterackich w Danii i Szwecji w 1. połowie XX wieku Zapoznanie studentów z kluczowymi tendencjami literackimi Danii i Szwecji w 2. połowie XX wieku oraz w latach najnowszych Przedstawienie najważniejszych lektur współczesnej literatury duńskiej i szwedzkiej |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Pełny opis: |
Charakterystyka norweskiego i fińskiego piśmiennictwa średniowiecznego (pieśni i ballady ludowe, kroniki, kodeksy, modlitwy) na podstawie fragmentów utworów, a także prezentacja wydarzeń historycznych mających wpływ na upadek literatury tworzonej w języku staronorweskim (epidemia dżumy, unia z Danią) oraz na wizerunek Szweda i Fina (relacje między ‘panem’ a ‘chłopem’) Przedstawienie literatury wspólnej duńsko-norweskiej, podzielonej na okres renesansu, baroku i oświecenia (wpływ reformacji na rozwój literatury, psalmy i twórczość religijna, rola Towarzystwa Norweskiego dla rozwoju norweskiej twórczości dramatycznej i poetyckiej) oraz literatury podzielonej na okres reformacji i oświecenia (wpływ reformacji na rozwój fińskiego piśmiennictwa i literatury, psalmy i twórczość religijna, rola kapituły katedralnej w Turku oraz działalność bpa Mikaela Agricoli, przetłumaczenie Nowego Testamentu, psałterze i modlitewniki, wydanie kompletnego przekładu Biblii), z wykorzystaniem fragmentów utworów. Początki naukowego entuzjazmu dla fińskiej poezji ludowej w okresie oświecenia. Charakterystyka norweskiego i fińskiego romantyzmu narodowego (fazy romantyzmu, główni przedstawiciele, utwory o przełomowym znaczeniu, wpływ romantyzmu na kształtowanie tożsamości narodowej Norwegów i Finów posługujących się j. szwedzkim) oraz jego uwarunkowań społeczno-historycznych (wojny napoleońskie, rozpad unii z Danią, wpływy niemieckie w Norwegii; wojna szwedzko-rosyjska 1808-09, oderwanie Finlandii od Szwecji, uzyskanie statusu Wielkiego Księstwa Finlandii w ramach imperium rosyjskiego) z wykorzystaniem fragmentów utworów, a także omówienie cech norweskiego realizmu poetyckiego jako okresu przejściowego między romantyzmem narodowym a realizmem i omówienie realizmu A. Kiviego oraz z okresu tzw. ‘nowoczesnego przełomu’ w Finlandii. Przedstawienie złożonej i wielowątkowej natury przełomu współczesnego w Norwegii (ostateczna kompromitacja ideałów romantyzmu, wykłady Georga Brandesa, rozkwit realizmu krytycznego reprezentowanego m.in. przez dramaturgię H. Ibsena, naturalizm), jego kluczowego znaczenia dla kształtu współczesnej literatury norweskiej oraz wybranych utworów, przedstawienie wybranych przedstawicieli fińskojęzycznego realizmu, a także charakterystyka tendencji premodernistycznych w twórczości neoromantycznej w Norwegii i neoromantycznej liryki fińskiej. Prezentacja najważniejszych tendencji w literaturze norweskiej i fińskiej do roku 1945 (kontynuacja tradycji realistycznej - neorealizm, naturalizm, twórczość lokalna i robotnicza, fińska literatura tzw. „opisu ludowego”, nowe pokolenie poetyckie, norweski radykalizm międzywojenny, modernizm szwedzkojęzyczny, poezja wojenna; ) w kontekście przemian historycznych (rozpad unii Norwegii ze Szwecją, I i II wojna światowa), najistotniejszych przedstawicieli oraz wybranych utworów tych trendów Charakterystyka kluczowych trendów w literaturze norweskiej i fińskiej w okresie 1945-1980 (psychologizm, rozwój modernizmu, tendencje socrealistyczne lat 60. i 70.), a także najważniejszych przedstawicieli i utworów tego okresu Prezentacja najistotniejszych zjawisk norweskiej literatury najnowszej, po roku 1980 (postmodernizm, powrót wielkich narracji w Norwegii, tradycja ‘seryjnej’ fińskiej prozy, minimalizm, naiwizm, kręgi tematyczne norweskiej prozy najnowszej) wraz z najważniejszymi przedstawicielami i utworami wpisującymi się w dane nurty |
Literatura: |
Ciesielski, Zenon (red.). Słownik pisarzy skandynawskich. Wiedza Powszechna 1991 Floryan, Władysław (red.). Dzieje literatur europejskich vol. 2, PWN 1983 Krysztofiak, Maria. Dzieje literatur skandynawskich. Wydawnictwo Naukowe UAM 2000 Laitinen, Kai. Finnland moderne Literatur. Christoph von der Ropp Verlag. Hamburg 1967 Laitinen, Kai. Historia literatury fińskiej. Wrocław-Warszawa-Kraków 1991 Naess, Harald S., A History of Norwegian Literature. University of Nebraska Press 1993 Schoolfield, George C. (red.). A History of Finland’s Literature. University of Nebraska 1998 |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student: Wskazuje i identyfikuje najważniejsze trendy w historii literatury norweskiej i fińskiej oraz potrafi je umiejscowić w czasie Wymienia podstawowe zagadnienia i formy literackie charakterystyczne dla średniowiecznego piśmiennictwa norweskiego i fińskojęzycznego Charakteryzuje zjawiska typowe dla norweskiego renesansu literackiego oraz rozwoju fińskiego języka i literatury (religijnej) w okresie reformacji Zna podstawowe tematy, nazwiska autorów, tytuły prac oraz trendy w literaturze norweskiej okresu baroku i oświecenia Przedstawia główne zagadnienia norweskiego oraz fińskiego (szwedzko- i fińskojęzycznego) romantyzmu i wymienia jego kluczowych autorów, tytuły utworów i motywy literackie, a także potrafi wskazać pozaliterackie przyczyny zaistnienia tendencji romantycznych Charakteryzuje zjawisko przełomu współczesnego w Norwegii/okresu realizmu lat 80- i 90-tych (tzw. przełomu) w Finlandii oraz związanych z nim trendów literackich. Wie, co odróżnia twórczość realizmu poetyckiego od literatury realistycznej i naturalistycznej Zna główne trendy i autorów literatury norweskiej oraz fińsko- i szwedzkojęzycznej Finlandii w 1. połowie XX wieku, a także wskazuje korelacje między literaturą a niektórymi zjawiskami społecznymi i historycznymi w Norwegii i Finlandii Referuje zasadnicze zagadnienia literatury norweskiej i fińskiej w 2. połowie XX wieku oraz w najnowszej literaturze norweskiej, a także wymienia główne wydarzenia społeczne, mające wpływ na kształt literatury w Norwegii 2. połowy XX wieku Potrafi powiązać przeczytane utwory literatury norweskiej i fińskiej z konkretnym kierunkiem literackim i uzasadnić swój wybór w sposób merytoryczny Ma świadomość powtarzalności oraz ewolucji pewnych trendów oraz form literackich w literaturze norweskiej i fińskiej na przestrzeni wieków |
Metody i kryteria oceniania: |
P: test zaliczeniowy, praca zaliczeniowa z lektur F: ocena dyskusji w grupie 2. Przykładowe pytania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia. a) Przykładowe pytanie z testu zaliczeniowego z literatury norweskiej: Proszę podać przykład przejęcia motywów europejskiej literatury dworskiej przez norweską twórczość ludową. b) Przykładowe zagadnienie z pracy zaliczeniowej z lektur norweskich: Jakie zjawiska typowe dla opisywanej epoki i środowiska podlegają krytyce w powieści „Kapitan Worse” Alexandra L. Kiellanda? c) Przykładowe pytanie z testu zaliczeniowego z literatury fińskiej: Proszę krótko omówić znaczenie działalności i twórczości bpa M.Agricoli dla rozwoju piśmiennictwa i literatury fińskiej. d) Przykładowe zagadnienie z pracy zaliczeniowej z lektur fińskich: Proszę przedstawić krótko powieść V.Linny „Żołnierz nieznany” i omówić jej znaczenie dla rozprawy z runebergowskim mitem prostego Fina i bohaterskiego żołnierza fińskiego. . Kryteria oceny 5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Sonia Ławniczak, Bolesław Mrozewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Sonia Ławniczak, Bolesław Mrozewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.