Literatura duńska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-LDU-34 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.2
|
Nazwa przedmiotu: | Literatura duńska |
Jednostka: | Katedra Skandynawistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu S1-FSd |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język duński |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | zapoznanie studentów z najistotniejszymi tendencjami w literaturze duńskiej lat 1910-1950 w powiązaniu z wydarzeniami społeczno-historycznymi w Danii Doskonalenie umiejętności czytania, rozumienia, analizy i interpretacji w języku duńskim form prozatorskich i lirycznych o zróżnicowanym stopniu trudności, pochodzących z literatury duńskiej z lat 1910-1950, a także wybranych tekstów krytycznoliterackich doskonalenie umiejętności dyskutowania w języku duńskim na tematy poruszane w omawianych utworach literackich oraz dotyczące omawianych epok literackich doskonalenie umiejętności systematycznej i samodzielnej pracy oraz poddawania własnej pracy krytycznej ocenie doskonalenie umiejętności pisania w języku duńskim krótkich prac o charakterze argumentacyjnym przy wykorzystaniu zidentyfikowanych samodzielnie źródeł literatury krytycznej zapoznanie studentów z podstawową literaturą przedmiotu, źródłami elektronicznymi oraz wybranymi tekstami krytycznymi |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
Pełny opis: |
Przedstawienie istoty i zakresu duńskich tendencji ekspresjonistycznych i futurystycznych, ich twórców oraz wybranych utworów lirycznych, a także lektura artykułu programowego duńskich ekspresjonistów Prezentacja duńskiej twórczości komunistycznej i socjalistycznej okresu międzywojennego, najistotniejszych pisarzy i utworów epoki oraz dyskusja na temat przeczytanych utworów z nawiązaniem do utworów literackich o podobnym charakterze, czytanych przez studentów w poprzednich semestrach Przedstawienie trendu tzw. literatury mieszczańskiej oraz egzystencjalnej lat międzywojennych w Danii, najważniejszych twórców i utworów tej tendencji, dyskusja w grupie nad problematyką zawartą w przeczytanych utworach oraz ich analiza pod względem formalnym Prezentacja różnych postaci duńskiej poezji wojennej na tle historycznych i społecznych wydarzeń epoki, dyskusja w grupie nad problematyką dzieł oraz stylistyką i kompozycją przeczytanych utworów lirycznych Charakterystyka zjawiska powojennej poezji kręgu Heretiki, lektura artykułu programowego ugrupowania, wybranych dzieł poszczególnych twórców oraz dyskusja w grupie nad znaczeniem i genezą zaistnienia tego specyficznego trendu |
Literatura: |
Bryld , Carl Johan (red.). Dansk litteratur fra runer til graffiti, Systime 1999 Brøndsted, Martin; Møller Kristensen, Steffen. Danmarks litteratur, Gyldendal 1968 Fibiger, Johannes; Lutken, Gerd. Litteraturens tilgange, Systime 2009 Fibiger, Johannes; Lutken, Gerd. Litteraturens veje, Systime 2001 Fischer Hansen, Ib (red.). Litteraturhåndbogen, Gyldendal 1987 Mai, Anne-Marie. Hvor litteraturen finder sted. Bind 1-2, Gyldendal 2010 Mortensen, Klaus P. Litteraturens stemmer, Systime 2009 |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: Potrafi samodzielnie napisać pracę o charakterze eseju argumentacyjnego (średnia długość 3-4 znormalizowane strony A4) w języku duńskim na jeden z podanych tematów z literatury duńskiej, samodzielnie wyszukując właściwą literaturę krytyczną, i wykonać w sposób prawidłowy przypisy oraz listę bibliograficzną Umie samodzielnie przygotować obszerną i wyczerpującą prezentację ustną w języku duńskim na temat danego trendu literackiego oraz profilu pisarzy w nim tworzących, korzystając w razie potrzeby ze wsparcia wykładowcy Zna problematykę, nazwiska autorów, tytuły prac oraz trendy literatury duńskiej lat 1910-1950 oraz wskazuje korelacje między zjawiskami literackimi a sytuacją społeczną w Danii 1. połowy XX w. oraz wydarzeniami historycznymi tego okresu Czyta w języku duńskim teksty literatury pięknej o śtedniozaawansowanym poziomie trudności językowej i oraz pojedyncze teksty krytyczne, posługując się sporadycznie słownikami standardowymi oraz historycznymi w wersji książkowej i elektronicznej Dyskutuje w języku duńskim z pozostałymi osobami z grupy oraz z wykładowcą na temat omawianych w trakcie kursu utworów oraz trendów literackich, interpretuje omawiane utwory literackie i analizuje je pod względem formalnym i w perspektywie diachronicznej Wymienia teorie literackie istotne dla literatury duńskiej lat 1910-1950 oraz wskazuje utwory literackie, które można do nich przyporządkować Posługuje się w miarę swobodnie warsztatem pojęciowym w języku duńskim z zakresu literaturoznawstwa |
Metody i kryteria oceniania: |
Dyskusje, wykład, czytanie wskazanej lektury, wyszukiwanie przez studenta literatury krytycznej w celu napisania pracy zaliczeniowej F: dyskusja w grupie, ocena prezentacji P: praca zaliczeniowa w formie eseju dotyczącego jednej lub kilku treści Prezentacje studentów, omówienie prezentacji w grupie F: dyskusja w grupie, ocena prezentacji Wykład, prezentacje studentów, analiza tekstów literackich, e-learning, wyszukiwanie materiałów krytycznych F: dyskusja w grupie, ocena przygotowania i przedstawienia prezentacji P: praca zaliczeniowa w formie testowej Wykład, prezentacje studentów, lektura i analiza tekstów literackich i krytycznych, e-learning F: dyskusja w grupie, ocena prezentacji P: praca zaliczeniowa w formie testowej Dyskusje nad analizą tekstów literackich i krytycznych oraz prezentacjami studentów F: dyskusja w grupie, ocena przygotowania prezentacji oraz dyskusji P: praca zaliczeniowa w formie testowej Kryteria oceny 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Joanna Cymbrykiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Joanna Cymbrykiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.