Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

N Laboratorium pedagogiczne cz.1: Przygotowanie do praktyk w szkole podstawowej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-LABpe-DL11
Kod Erasmus / ISCED: 05.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: N Laboratorium pedagogiczne cz.1: Przygotowanie do praktyk w szkole podstawowej
Jednostka: Instytut Filologii Germańskiej
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: 0.50 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

C1. Rozwijanie i kształtowanie umiejętności diagnozowania ucznia (w tym oceny procesów poznawczych i społeczno-emocjonalnych) i grupy klasowej z wykorzystaniem podstawowych metod i technik diagnostycznych stosowanych w praktyce pedagogicznej.

C2. Uwrażliwienie studentów na specyfikę przeprowadzania zindywidualizowanej diagnozy w pracy nauczyciela: diagnozowania potrzeb, możliwości i zdolności ucznia i klasy szkolnej.

C3. Przygotowanie studentów do tworzenia studium przypadku - zaprojektowanie i przeprowadzenie całościowej, wielostronnej diagnozy w różnych sytuacjach (dom/szkoła) oraz jej komunikowanie.

C.4. Zapoznanie studentów z organizacją, planowaniem oraz dokumentowaniem pracy wychowawczej w klasie i szkole.

C5. Pobudzanie do refleksji nad etycznymi dylematami związanymi z diagnozą.

C6. Kształtowanie postaw prospołecznych, refleksyjności oraz odpowiedzialności etycznej w zawodzie nauczyciela.


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Dyskusja

Praca z tekstem

Gra dydaktyczna/symulacyjna

Rozwiązywanie zadań

Demonstracje dźwiękowe i/lub video

Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”)

Praca w grupach


Skrócony opis:

obowiązkowy w specjalności nauczycielskiej

Pełny opis:

Diagnoza wstępna ucznia - elementy diagnozy całościowej oraz konstrukcja studium przypadku (case study). Wyznaczniki poprawności, zasady i zastosowanie diagnozy w pracy z uczniem (w tym błędy etyczne).

Podstawowe metody i techniki w diagnozowaniu i ocenianiu w pracy nauczyciela (obserwacja, wywiad i rozmowa, analiza wytworów dziecka, socjometria, kwestionariusze i testy). Diagnoza jako relacja społeczna, zniekształcenia w spostrzeganiu społecznym.

Diagnoza sytuacji społecznej ucznia w szkole. Funkcjonowanie dziecka w klasie szkolnej (role, pozycja, wzajemne relacje z uczniami oraz z nauczycielem). Badanie socjometryczne i jego analiza.

Warsztat pracy wychowawcy klasy w zakresie planowania i dokumentowania pracy wychowawczej w klasie oraz szkole

Literatura:

Antoszewska B., Wójcik M. (2015), Diagnoza i metody wspomagania rozwoju, Olsztyn.

Brotherton G., Davies H., McGillivray G., red. (2014), Praca z dziećmi, młodzieżą i rodzinami, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa.

Brzezińska A., Socjometria, w: Metody badań psychologicznych. Wybór tekstów, Warszawa 2004.

Jarosz E., Wysocka E., (2006), Diagnoza psychopedagogiczna: podstawowe problemy i rozwiązania, Wydawnictwo Akademickie "Żak", Warszawa.

Lisowska E., (2008), Diagnostyka pedagogiczna w pracy z dzieckiem i rodziną, Wszechnica Świętokrzyska, Kielce.

Janowski A., (2002) Poznawanie ucznia. Zdobywanie informacji w pracy wychowawczej, Warszawa.

Niemierko B., (2009), Diagnostyka edukacyjna: podręcznik akademicki, Warszawa.

Paszkowska-Rogacz A., Tarkowska M., Metody pracy z grupa w poradnictwie zawodowym, Warszawa.

Piszczek M., (2011), Diagnoza i wspomaganie rozwoju dziecka: wybrane zagadnienia,

Kompendium, Warszawa.

Riebisch R., Luszczyński H., (2014), Diagnoza typów uczniów, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot.

Skałbania B., (2013), Diagnoza pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Kraków.

Efekty uczenia się:

Student/ka posiada wiedzę dotyczącą procesu diagnozowania uczniów i oraz ich środowisk wychowawczych, a także zasad i metod ewaluacji edukacyjnej w szkole (instytucjach oświatowych).

Zna podstawowe techniki i metody diagnostyczne dobrane do potrzeb i możliwości uczniów oraz potrafi je wykorzystywać w diagnozowaniu funkcjonowanie poznawczego, społecznego i emocjonalno-motywacyjnego uczniów

Potrafi skonstruować i zastosować narzędzia służące do oceny zespołu klasowego (struktura socjometryczna, przywództwo, klimat klasowy, role grupowe). Potrafi na tej podstawie planować pracę wychowawczą

Zna schemat studium indywidualnego przypadku i potrafi sporządzić je na podstawie wyników zaprojektowanych badań diagnostycznych wraz ze wskazówkami do dalszej pracy z uczniem

Zna organizacja procesów wychowania w szkole. Zna cel i zasady konstruowania programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły. Zna obowiązki wychowawcy klasy w zakresie planowania, prowadzenia i dokumentowania pracy wychowawczej.

Rozumie konieczność rozwijania swych kompetencji wychowawczych, jest gotów pogłębiać swą wiedzę i doskonalić umiejętności w tym zakresie.

Metody i kryteria oceniania:

Projekt (badań z wykorzystaniem narzędzia diagnostycznego diagnostycznych), aktywna obecność podczas zajęć, udział w 80 % zajęć

Przygotowanie projektu badania z zastosowaniem jednej z technik diagnostycznych (zgodnie z wymaganiami określonymi przez prowadzącego zajęcia)

ocenianie:

bardzo dobry (bdb; 5,0)

dobry plus (+db; 4,5

dobry (db; 4,0)

dostateczny plus (+dst; 3,5)

dostateczny (dst; 3,0)

niedostateczny (ndst; 2,0)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Zajęcia laboratoryjne, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Mirosław Radoła
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Zajęcia laboratoryjne - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Zajęcia laboratoryjne, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Mirosław Radoła
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Zajęcia laboratoryjne - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Zajęcia laboratoryjne, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Mirosław Radoła
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Zajęcia laboratoryjne - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)