Kulturoznawstwo niemieckiego obszaru językowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-KULTNOJ-ILS-22 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kulturoznawstwo niemieckiego obszaru językowego |
Jednostka: | Instytut Lingwistyki Stosowanej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu X-S1x-LingStX |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | język niemiecki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Lingwistyka stosowana z wiodącym językiem niemieckim |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Uporządkowanie wcześniej zdobytej wiedzy studentów z zakresu rozwoju historycznego oraz dziejów społeczno-kulturowych krajów niemieckojęzycznych (Niemcy, Austria, Szwajcaria, Liechtenstein, Luksemburg) oraz ich relacji z Polską (wybrane zagadnienia) Rozszerzanie wiedzy studentów z zakresu rozwoju historycznego oraz dziejów społeczno-kulturowych krajów niemieckojęzycznych (Niemcy, Austria, Szwajcaria, Liechtenstein, Luksemburg) oraz ich relacji z Polską (wybrane zagadnienia) Kształtowanie umiejętności refleksyjnej studentów w zakresie dostrzegania podobieństw i różnic pomiędzy krajami niemieckojęzycznymi Wskazanie różnorodnych źródeł informacji dot. kultury krajów niemieckojęzycznych Kształtowanie umiejętności krytycznego wykorzystania różnorodnych oraz źródeł informacyjnych Kształtowanie świadomości studentów dot. różnorodnych relacji pomiędzy językiem, kulturą a historią Rozwinięcie umiejętności selekcjonowania informacji oraz przygotowania prezentacji w małych grupach |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | nie dotyczy |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Znajomość języka niemieckiego co najmniej na poziomie B1 Podstawowa wiedza z zakresu historii i kulturoznawstwa dot. innego obszaru niż niemieckojęzycznego (np. Polski) |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Literatura zostanie podana drogą elektroniczną. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień Wykład konwersatoryjny Dyskusja Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) Inne (jakie?) Prezentacje studenckie (dla chętnych) |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 2 ECTS |
Skrócony opis: |
Wstęp do nowszej historii oraz historii kultury krajów niemieckojęzycznych |
Pełny opis: |
Podstawowe niemiecko- i polskojęzyczne źródła informacyjne dot. KNOJ Obecny kształt, ustrój i sytuacja społeczna w poszczególnych KNOJ (Niemcy, Austria, Szwajcaria, Liechtenstein, Luksemburg) oraz ich geneza historyczna (wybrane zagadnienia z XIX oraz XX wieku) Podstawowe podobieństwa i różnicy pomiędzy krajami i regionami niemieckojęzycznymi (w tym krajoznawcze, historyczne, kulturowe, językowe, obyczajowe) Związki historyczne, społeczne i kulturowe pomiędzy Polską a krajami niemieckojęzycznymi (wybrane zagadnienia) Stereotypy związane z KNOJ oraz ich geneza (wybrane zagadnienia) Aktualne zagadnienia społeczne i kulturowe w krajach niemieckojęzycznych (wybrane zagadnienia) Wybrane słownictwo niemieckojęzyczne kulturowo nacechowane (słowa kluczowe, słownictwo kulturowo specyficzne) |
Literatura: |
Literatura / źródła informacji zostaną podawane w trybie ciągłym na zajęciach. |
Efekty uczenia się: |
Wskazywać i wyjaśnić podstawowe fakty, daty i pojęcia związanych z rozwojem historycznym oraz dziejami kulturowo-społecznymi poszczególnych regionów i państw niemieckojęzycznych (wybrane zagadnienia) Opisać wybrane bieżące trendy i problemy społeczne charakterystyczne dla obszaru niemieckojęzycznego Wskazywać rzetelne źródła informacyjne niemiecko- i polskojęzyczne dot. rozwoju historycznego oraz aktualnego krajów niemieckojęzycznych Wskazać na podstawowe kierunki rozwoju krajów niemieckojęzycznych oraz wyjaśnić ich przyczyny Opisać związki pomiędzy historią, językiem, społeczeństwem oraz kulturą krajów niemieckojęzycznych na wybranych przykładach Krytycznie wykorzystać polsko- i niemieckojęzyczne źródła do oceny bieżących wydarzeń w krajach niemieckojęzycznych Samodzielnie dobierać oraz przedstawić informacje dot. wybranego historycznego lub aktualnego zagadnienia kulturowego związanego z obszarem niemieckojęzycznym |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium pisemne Prezentacja multimedialna (dla chętnych) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Camilla Badstubner-Kizik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Camilla Badstubner-Kizik | |
Prowadzący grup: | Camilla Badstubner-Kizik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Janachowska-Budych | |
Prowadzący grup: | Marta Janachowska-Budych | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Camilla Badstubner-Kizik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.