Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Intercultural communication

General data

Course ID: 09-KM-DU11
Erasmus code / ISCED: 09.0 The subject classification code consists of three to five digits, where the first three represent the classification of the discipline according to the Discipline code list applicable to the Socrates/Erasmus program, the fourth (usually 0) - possible further specification of discipline information, the fifth - the degree of subject determined based on the year of study for which the subject is intended. / (0231) Language acquisition The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Intercultural communication
Name in Polish: Komunikacja międzykulturowa
Organizational unit: Institute of German Studies
Course groups: (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: German
Module type:

compulsory

Cycle of studies:

2nd cycle

Module learning aims:

(in Polish) Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu typologii kultur i wpływu różnic kulturowych na komunikację międzykulturową ze szczególnym uwzględnieniem interakcji polsko-niemieckich, polsko-austriackich oraz polsko-szwajcarskich; zdobycie wiedzy na temat procesów komunikacyjnych; rozwinięcie kompetencji metakomunikacyjnej; rozwinięcie umiejętności analizowania i interpretacji tekstów o kulturowych uwarunkowaniach komunikacji polsko-niemieckiej, polsko-austriackiej oraz polsko-szwajcarskiej; rozwinięcie międzykulturowej kompetencji komunikacyjnej; rozwinięcie umiejętności analizy tzw. „krytycznych sytuacji interakcyjnych” w kontekście polsko-niemieckim, polsko-austriackim oraz polsko-szwajcarskim; kształtowanie świadomości różnorodności kulturowej i wielokulturowej w Europie; kształtowanie postawy otwartości wobec inności.

Year of studies (where relevant):

Year 1

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) Dyskusja

Praca z tekstem

Gra dydaktyczna/symulacyjna

Metoda ćwiczeniowa

Metoda warsztatowa

Demonstracje dźwiękowe i/lub video

Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”)

Praca w grupach


Full description: (in Polish)

kultura polska i kultura niemiecka, austriacka i szwajcarska w świetle typologii Hofstede, Trompenaarsa i Gestelanda

Niemieckie, austriackie i szwajcarskie oraz polskie standardy kulturowe wg. A. Thomasa;

rich points/ hotspots/ hotwords w kontekście polsko-niemieckim, polsko-austriackim oraz polsko-szwajcarskim

znaczenie stereotypów dla komunikacji polsko-niemieckiej, polsko-austriackiej oraz polsko-szwajcarskiej

analiza polsko-niemieckich, polsko-austriackich oraz polsko-szwajcarskich krytycznych sytuacji interakcyjnych

Bibliography: (in Polish)

‒ Heringer, Hans Jürgen: Interkulturelle Kommunikation. Tübingen/Basel: A. Francke Verlag, 2004;

‒ Bolten, Jürgen: Interkulturelle Kompetenz. Erfurt: Landeszentrale für politische Bildung Thüringen, 2003;

‒ Bolten, Jürgen/Ehrhardt, Claus (Hg.): Interkulturelle Kommunikation. Texte und Übungen zum interkulturellen Handeln. Sternenfels: Verlag Wissenschaft & Praxis, 2003;

‒ Fischer, Katrin/ Thomas, Alexander/ Dünstl, Sonja: Beruflich in Polen. Trainingsprogramm für Manager, Fach- und Führungskräfte (Handlungskompetenz im Ausland). Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 2007;

‒ Losche, Helga: Interkulturelle Kommunikation. Sammlung praktischer Spiele und Übungen. Augsburg: ZIEL, 2005.

Learning outcomes: (in Polish)

student/ka ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu teorii kultury i komunikacji; Zna podstawowe typy kultur

Potrafi w świetle poznanych typologii scharakteryzować i analizować kulturę niemiecką, austriacką, szwajcarską i polską

Wyszukuje informacje dot. omawianych kręgów tematycznych wykorzystując różne źródła niemieckojęzyczne

Potrafi właściwie analizować przebieg procesów komunikacyjnych i przyczyny nieporozumień w interakcjach polsko-niemieckich, polsko-austriackich oraz polsko-szwajcarskich

Potrafi przyjąć postawę policentryczną w ocenie zachowań partnerów niemieckich, austriackich, szwajcarskich i zjawisk kulturowych

Posiada umiejętności językowe, które pozwalają na precyzyjne używanie słów i zwrotów, ukształtowanych przez konteksty kulturowe

Ma świadomość różnorodności kulturowej i światopoglądowej

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Prezentacja multimedialna, kolokwium pisemne

bardzo dobry (bdb; 5,0):

dobry plus (+db; 4,5):

dobry (db; 4,0):

dostateczny plus (+dst; 3,5):

dostateczny (dst; 3,0):

niedostateczny (ndst; 2,0):

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement site map USOSweb 7.1.2.0-5 (2025-06-04)