Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kurs lekturowy I

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-KLEKT-12
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kurs lekturowy I
Jednostka: Wydział Neofilologii
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty dla programu S1-FGRgm
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: język niemiecki
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

filologia, filologia germańska, komunikacja międzykulturowa

Cele kształcenia:

Rozwijanie umiejętności interpretacji wybranych utworów literatury niemieckojęzycznej oraz literatury polskiej XX wieku; rozumienie tekstu literackiego na tle historycznym, historyczno-literackim, biograficznym oraz poetologicznym;

Zajęcia zakładają ponadto

a) kształtowanie umiejętności umiejscowienia danego tekstu w kontekście historyczno-topograficzno-biograficznym oraz

b) umiejętności rozróżnienia specyficznych tematów i zagadnień wywodzących się z historycznego podłoża kultury niemieckiej i polskiej oraz c) umiejętności opisania zjawisk kulturowych i historycznych z różnych punktów widzenia.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Pełny opis:

Zarys tła i wyobrażeń związanych z pojęciem „Europa Środkowa”;

Zarys tła i wyobrażeń związanych z pojęciem „Europa Środkowa” ;

Charakterystyczne zagadnienia w literaturze polskiej na początku XX wieku;

Kryzys językowy jako zagadnienie w literaturze niemieckojęzycznej na początku XX wieku;

Młoda Polska;

Secesja wiedeńska w literaturze;

Szczegółowa analiza wybranego tekstu poetyckiego z literatury niemieckiego modernizmu wiedeńskiego;

Ekspresjonizm: Wybrane przykłady;

Rok 1914 jako koniec epoki panowania Habsburgów (Wybrane przykłady);

Współczesne wspomnienie o kulturowej topografii „Habsburg” na wybranych przykładach;

Problematyka artysty w literaturze;

Skamander

Awangarda Krakowska

Awangarda Wileńska;

Polska literatura wobec niepodległości;

Twórczość Franza Kafki (wybrane utwory);

Twórczość Brunona Schulza (wybrane utwory);

Podsumowanie.

Literatura:

Dobrana przez wykładowcę literatura (przedmiotu) udostępniana studentom na początku semestru oraz w trakcie zajęć w zależności od zagadnień oraz poszczególnych pytań od strony studentów.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu student/studentka:

rozpoznaje kluczowe problemy związane z pojęciami zakładającymi definicje topograficzno-tożsamościowe;

ma uporządkowaną wiedzę na temat podstawowych różnic w zagadnieniach polskiej i niemieckiej literatury na początku XX wieku;

ma uporządkowaną wiedzę na temat głównych cech najważniejszych nurtów polskiej i niemieckiej literatury w pierwszych trzech dekadach XX wieku;

analizuje przyczyny i przebieg zjawisk literackich na tle filozoficzno-estetyczym i społecznym; ma świadomość związku między literaturą a rzeczywistością oraz ciągłości praktyk komunikacyjnych;

wyszukuje i analizuje informacje dotyczące omawianych zagadnień z wykorzysta¬niem różnych perspektyw na dane zjawisko artystyczno-estetyczne;

przejawia refleksyjną postawę wobec literackich konstrukcji tożsamościowych;

przejawia refleksyjną postawę wobec warunków społeczno-politycznych i artystycznych, które kształtują kanoniczne obrazy epoki literackiej i poszczególnych dzieł; ma świadomość zależności interpretacji dzieła literackiego od czasu i społeczeństwa, w którym ona powstawała;

Metody i kryteria oceniania:

Pozytywna ocena eseju (właściwa struktura i argumentacja, dobór adekwatnych środków językowych, samodzielność, poprawność językowa)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Antonina Balfanz
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Antonina Balfanz
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Antonina Balfanz
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)