Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kulturoznawstwo angielskiego obszaru językowego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-KAOJE-ILS-11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kulturoznawstwo angielskiego obszaru językowego
Jednostka: Instytut Lingwistyki Stosowanej
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty dla programu S1-LSN
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: język angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

lingwistyka stosowana z wiodącym niemieckim

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

C1 Przekazanie wiedzy z zakresu zjawisk kulturowych angielskiego obszaru językowego ze szczególnym uwzględnieniem obszaru Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych

C2 Rozwinięcie umiejętności odbioru tekstów kulturowych dotyczących wyżej wymienionych obszarów

C3 Rozwinięcie umiejętności samodzielnej pracy nad kulturą wyżej wymienionych obszarów

C4 Zainteresowanie kulturą krajów anglosaskich

C5 Budowanie umiejętności komunikacji i pracy w grupie


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

Nie dotyczy

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Potwierdzona wiedza i umiejętności z praktycznej nauki języka angielskiego na poziomie B1+

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Materiały przesyłane studentom drogą elektroniczną oraz spis literatury podany na pierwszych zajęciach

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień

Wykład konwersatoryjny

Dyskusja

Praca z tekstem

Demonstracje dźwiękowe i/lub video

Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”)



Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

4

Skrócony opis:

W ramach tego przedmiotu studenci zapoznają się z kulturą krajów angielskiego obszaru językowego.

Pełny opis:

Wielka Brytania:

Naród i regiony

Praca , edukacja, formy spędzania wolnego czasu

Role społeczne, płeć, rodzina

Młodzi ludzie i subkultury

Klasa społeczna i polityka

Wieloetniczność: religie i dziedzictwo

Stany Zjednoczone:

Regiony

Rys historyczny

Społeczeństwo

Regionalizm

Urbanizacja

Kultura i media

Ikony Ameryki

Literatura:

1. Oakland, J. (2011) British Civilization. An introduction. London: Routledge.

2. Storry, M., Childs, P. (2002) British cultural identities. London: Routledge.

3. Mauk, D., Oakland, J. (2009) American Civilization. An introduction. London: Routledge.

4. Campbell, N., Kean, A. (2011) American cultural studies. London: Routledge.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU

student/ka:

definiuje podstawowe pojęcia z danej dziedziny

Charakteryzuje podstawowe zjawiska kulturowe dla angielskiego obszaru językowego

interpretuje teksty kulturowe będąc świadomym wpływu własnej kultury na ich interpretację

porównuje zjawiska i teksty kulturowe

jest świadomy specyfiki lingwistyki stosowanej w relacji do nauki o kulturze danego obszaru językowego

potrafi przygotować i przedstawić wybrane przez siebie zagadnienie kulturowe z danego obszaru językowego

Metody i kryteria oceniania:

W ocenie końcowej bierze się pod uwagę pracę projektową – 35% oceny końcowej i 65% oceny uzyskanej z egzaminu.

5 - 100% - 92% punktów , znakomite po sługiwanie się językiem, znakomite umiejętności i kompetencje analizy zjawisk kulturowych oraz wiedza na temat danego obszaru językowego; przy ocenie prezentacji: przedstawienie zagadnienia w sposób problemowy, dogłębna analiza tematu, zwrócenie uwagi na podobieństwa i różnice pomiędzy kulturą rodzimą a obcą, pełna bibliografia, równe zaangażowanie wszystkich studentów z grupy w pokaz prezentacji, oryginalne i przemyślane wykorzystanie materiałów oraz wyraźny zamysł w organizowaniu treści, prowadzący do wniosków lub pytań, dotrzymanie terminu realizacji prezentacji.

4,5 - 91,9-84% punktów, bardzo dobre po sługiwanie się językiem, bardzo dobre umiejętności i kompetencje analizy zjawisk kulturowych oraz wiedza na temat danego obszaru językowego; przy ocenie prezentacji: przedstawienie zagadnienia w sposób problemowy wraz z analizą tematu, zwrócenie uwagi na podobieństwa i różnice pomiędzy kulturą rodzimą a obcą, bibliografia, równe zaangażowanie wszystkich studentów z grupy w pokaz prezentacji, dotrzymanie terminu realizacji prezentacji.

4 - 83,9-76% punktów dobre po sługiwanie się językiem, dobre umiejętności i kompetencje analizy zjawisk kulturowych oraz wiedza na temat danego obszaru językowego; przy ocenie prezentacji: przedstawienie zagadnienia w sposób problemowy, z próbą analiza tematu, zwrócenie uwagi na podobieństwa i różnice pomiędzy kulturą rodzimą a obcą, bibliografia, w miarę równe zaangażowanie wszystkich studentów z grupy w pokaz prezentacji, dotrzymanie terminu realizacji prezentacji.

3,5 - 75,9-68% punktów zadowalające po sługiwanie się językiem, zadowalające umiejętności i kompetencje, ale zawierające błędy nie utrudniające komunikację, zadowalające kompetencje analizy zjawisk kulturowych oraz wiedza na temat danego obszaru językowego; przy ocenie prezentacji: przedstawienie zagadnienia w sposób bardziej opisowy niż problemowy, powierzchowne zwrócenie uwagi na podobieństwa i różnice pomiędzy kulturą rodzimą a obcą, bibliografia, w miarę równe zaangażowanie wszystkich studentów z grupy w pokaz prezentacji, dotrzymanie terminu realizacji prezentacji.

3,0 - 67,9-60% punktów zadowalające po sługiwanie się językiem, zadowalające umiejętności i kompetencje, ale zawierające błędy czasami utrudniające komunikację, zadowalające kompetencje analizy zjawisk kulturowych; oraz wiedza na temat danego obszaru językowego przy ocenie prezentacji: przedstawienie zagadnienia w sposób wyłącznie opisowy z perspektywy etnocentrycznej, bibliografia, w miarę równe zaangażowanie wszystkich studentów z grupy w pokaz prezentacji, dotrzymanie terminu realizacji prezentacji.

2,0 - 59,9-0% punktów niezadowalające posługiwanie się językiem, nie zadawalające umiejętności i kompetencje, komunikacja bardzo utrudniona, czasami wręcz niemożliwa, niezadowalające kompetencje analizy zjawisk kulturowych oraz wiedza na temat danego obszaru językowego; przy ocenie prezentacji: przedstawienie zagadnienia w sposób chaotyczny, brak bibliografii, nierówne zaangażowanie studentów z grupy, w tym wyraźne zaangażowanie jednego studenta w pokaz prezentacji, nieotrzymanie terminu realizacji prezentacji.

0-59,9% - ocena niedostateczna

60-67,9% - ocena dostateczna

68-75,9% - ocena dostateczna plus

76-83,9% - ocena dobra

84 -91,9% - ocena dobra plus

92-100% - ocena bardzo dobra

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Graham Crawford, Dorota Owczarek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Owczarek
Prowadzący grup: Graham Crawford, Dorota Owczarek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Owczarek
Prowadzący grup: Graham Crawford, Dorota Owczarek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30

Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Graham Crawford, Dorota Owczarek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)