Język prasy i mediów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-JEZPIM-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Język prasy i mediów |
Jednostka: | Instytut Etnolingwistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu S2-FIhe |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Pełny opis: |
1. Cele zajęć/przedmiotu: C1 Zaznajomienie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu mediów, w szczególności prasy C2 Zaznajomienie z zarysem dziejów prasy hebrajskiej i żydowskiej, w szczególności współczesnej prasy izraelskiej C3 Zapoznanie z językiem (charakterystycznymi zwrotami, słownictwem itd.) używanym w prasie oraz innych mediach C4 Przygotowanie studenta (za pomocą czytanych tekstów) na uczestnictwo dyskusji dotyczącej stanu mediów oraz wybranych problemów, które ich dotyczą np. zaniku prasy papierowej, kryzysie niezależnego dziennikarstwa i tzw. fake news 2. Treści programowe dla zajęć/przedmiotu: Wprowadzenie do świata mediów i dziejów izraelskiej prasy. Czytanie tekstów prasowych, oglądanie programów informacyjnych oraz słuchanie programów radiowych. Pozajęzykowa analiza czytanych tekstów w kontekście problemów współczesnych mediów. Dyskusja nad czytanymi tekstami, krytyczne spojrzenie na zawarte w nich informacje. |
Literatura: |
‒ Even Shoshan, Avraham. 2000. Ha-milon ha-iwri he-hadasz: Ocar szalem szel ha-laszon ha-iwrit…, t. 1-5. Tel Aviv ‒ Kesher. Journal of Media and Communications History in Israel and the Jewish World. [wybrane numery] ‒ Kita, Małgorzata. Loewe, Iwona. 2012. Język w mediach. Antologia. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. ‒ Kuc, Gideon. 2013. Hadaszot we-korot chajim. Mehkarim be-toldot ha-itonaut we-ha-tikszoret ha-iwrit we-ha-jehudit. Tel Awiw: Hoca’at Ha-Sifrija Ha-Cijonit. ‒ Kuc, Gideon. 2006. The Hebrew and Jewish Press in Europe: Select Problems in its History. Paris: Sugar Press. ‒ Kressel, Getzel. 1979. Guide to the Hebrew Press. Switzerland: Inter Documentation Co. ‒ Schlezinger, Yitzhak. 2000. Leszonot ha-iton. Meafjenim signoniim be-leszon ha-itonaut ha-jomit ha-ktuwa. Ber Szewa: Hoca’at Ha-Sfarim Szel Uniwersitat Ben-Gurion Ba-Negew. ‒ Shapira, Anita. 2018. Historia Izraela. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Dialog. ‒ Wojtak, Maria (red). 2010. O języku współczesnej polskiej prasy. Lublin: Wydawnictwo WSPA. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka: - Zna najważniejsze pojęcia dotyczące mediów, w szczególności prasy. - Zna zarys dziejów prasy hebrajskiej, w szczególności izraelskiej. - Zna język prasy oraz innych mediów. - Potrafi czytać teksty prasowe, słuchać audycji radiowych i oglądać programy informacyjne, wymagające specjalistycznej znajomości języka hebrajskiego - Potrafi podjąć dyskusję na temat problemów współczesnych mediów (szczególnie izraelskich). - Ma świadomość procesów zachodzącym we współczesnym świecie mediów i roli, którą niezależne dziennikarstwo pełni w społeczeństwie, ze szczególnym uwzględnieniem Izraela. |
Metody i kryteria oceniania: |
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość języka prasy i innych mediów; niemal bezbłędne rozumienie tekstów medialnych, które były tłumaczone na zajęciach; wysoka świadomość problemów, które dotykają współczesne media; świetne zrozumienie specyfiki i uwarunkowań mediów izraelskich dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, choć z niewielkimi potknięciami (dotyczącymi wiedzy teoretycznej lub braków w znajomości słownictwa specjalistycznego) dobry (db; 4,0): Dobra znajomość, choć ze znaczniejszymi potknięciami niż ww. (wiedza teoretyczna lub znajomość słownictwa specjalistycznego na zadawalającym – tylko dostatecznym – poziomie) dostateczny plus (+dst; 3,5): wiedza teoretyczna i znajomość słownictwa specjalistycznego nieznacznie przekraczające wymaganie minimum (patrz poniżej) dostateczny (dst; 3,0): zadawalająca, lecz bardzo wybiórcza znajomość wspomnianych zagadnień teoretycznych oraz nauczanego języka specjalistycznego niedostateczny (ndst; 2,0): niezadawalająca znajomość wspomnianych zagadnień teoretycznych oraz nauczanego języka specjalistycznego, wykluczająca swobodną lekturę tekstów medialnych |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Ratajczyk | |
Prowadzący grup: | Maciej Ratajczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Ratajczyk | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Ratajczyk | |
Prowadzący grup: | Maciej Ratajczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.