Informatyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-INFOR-11 |
Kod Erasmus / ISCED: |
11.3
|
Nazwa przedmiotu: | Informatyka |
Jednostka: | Instytut Etnolingwistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Kurs ma na celu zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami informatycznymi i narzędziami niezbędnymi w pracy filologa. Student uczy się korzystania ze źródeł internetowych, o bezpieczeństwie i ochronie danych oraz licencji oprogramowania komputerowego. Student na zajęciach uczy się tworzenia stron internetowych, poznaje komponenty pakietu biurowego. Pakiet biurowy pozwala tworzyć profesjonalnie sformatowane dokumenty tekstowe, rysować schematy blokowe i rysunki, pracować z bibliograficzną bazą danych a także pracować w arkuszu kalkulacyjnym. Dodatkowo, student zapoznaje się z programami do pracy z plikami dźwiękowymi na potrzeby analizy dźwięków mowy. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu pogłębienie umiejętności efektywnego wykorzystania możliwości oferowanych przez współczesne technologie informacyjne. |
Pełny opis: |
Treści kształcenia: - Podstawowa higiena komputera (formatowanie dysku, aktualizacje systemu operacyjnego i oprogramowania, programy antywirusowe i firewalle, archiwizacja danych) oraz prezentacja wybranych systemów operacyjnych - Tworzenie strony internetowej w języku HTML, podstawowe znaczniki HTML (nagłówki, paragrafy, łamanie wiersza, linia pozioma, komentarz, listy, tabele, obrazy, hiperlinki, formatowanie tekstu, atrybuty znaczników) oraz wybrane zagadnienia dotyczące budowy strony internetowej i jej działania na serwerze - Dokumenty formalne w pakiecie biurowym: Obiekty dokumentu i ich atrybuty; Struktura dokumentu; Wzorce formatowania prac zaliczeniowych, licencjackich oraz magisterskich; Zwykły tekst i nagłówki – automatyczne numerowanie konspektu; Formaty cytowań; Tabele i ich formatowanie, oraz odwołania do tabel w tekście; Automatyczny spis treści, tabel i rycin; Oraz do wyboru przez prowadzącego takie zagadnienia jak: Automatyczny indeks alfabetyczny ważnych pojęć użytych w dokumencie; oraz „Rejestruj/Pokaż zmiany”; Nagrywanie makra i przypisanie makrom skrótów klawiaturowych; Bibliograficzna baza danych; Szablony dokumentów. - Korzystanie z arkusza kalkulacyjnego: Sortowanie danych; Tworzenie wykresów; Wykonywanie obliczeń; Funkcja „jeżeli”; Opcja „Wklej specjalnie”. - Spektrograficzny obraz sygnału mowy. Segmentacja sygnału mowy na podstawie spektrogramu i transkrypcja fonetyczna w wybranym programie do analizy akustycznej - Opcjonalnie: Tworzenie prezentacji multimedialnych: Omówienie wzorca slajdu, układu slajdu, stron wzorcowych; Wstawianie hiperłącza, obrazu, dźwięku, filmu i arkusza kalkulacyjnego; Ustawianie animacji niestandardowej oraz przejścia slajdu; Rysowanie schematów blokowych; |
Literatura: |
Podstawowa: Boersma, Paul & Weenink, David. 2010. Praat: doing phonetics by computer [Computer program]. Version 5.1.36, <http://www.praat.org/>, 2010-06-18 (lub alternatywnie: Sjölander, K., Beskow, J., (2006) Dokumentacja techniczna programu Wavesurfer Stockholm http://www.speech.kth.se/wavesurfer/, 2012-03-12.) Gibbon, Dafydd. 2007. What a Linguist Needs to Know about Word Processing. <http://wwwhomes.uni-bielefeld.de/%7Egibbon/Docs/LinguisticsAndWordProcessing09.pdf>, 2012-03-12. LibreOffice - Dokumentacja oprogramowania <http://pl.libreoffice.org/>, 2012-03-12. OpenOffice.org. <http://www.openoffice.org/>, 2012-03-12. w3schools.com – internetowy kurs tworzenia stron internetowych, <http://www.w3schools.com/>, 2010-02-20. Wells, J.C. 1997. SAMPA - computer readable phonetic alphabet. <http://www.phon.ucl.ac.uk/home/sampa/>, 2012-02-11. Dodatkowa: Weber, J. H. 2004. OpenOffice.org Writer – The Free Alternative to Microsoft Word. O'Reilly Community Press. SAMPROSA - komputerowa transkrypcja prozodyczna, <http://www.phon.ucl.ac.uk/home/sampa/samprosa.htm>, 2012-03-12. Przykłady i instruktaże odnośnie przygotowania prac magisterskich i innych opracowań dla studentów wskazane przez prowadzącego, np.: Wymogi stawiane pracom licencjackim w Katedrze Orientalistyki Wydziału Neofilologii Uniwersytetu im. A. Mickiewicza, <http://orient.amu.edu.pl/media/download/dlastudenta/standardy_lic.pdf>, 2012-03-12. Gibbon, Dafydd. 2007. Stylesheet for Term Papers and Theses. <http://wwwhomes.uni-bielefeld.de/%7Egibbon/Docs/dg_linguistics_stylesheet_04.pdf>, 2012-03-12. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: - zna podstawowe tematy, pojęcia i zagadnienia dotyczące badań językoznawczych wykorzystujących technologie informatyczne (np. fonetyka akustyczna, technologia mowy, archiwizacja danych, językoznawstwo stosowane tekstu, sprawdzanie pisowni) - ma co najmniej elementarną wiedzę o powiązaniach nauk filologicznych z informatyką - zna podstawowe metody badawcze i interpretacyjne mające zastosowanie do tekstów użytkowych, ze szczególnym uwzględnieniem tekstów naukowych w dziedzinie wybranej specjalności oraz/lub do języków programowania i technologii mowy - umie samodzielnie zdobywać wiedzę dotyczącą korzystania z oprogramowania z wykorzystaniem multimedialnych źródeł informacji, tj. pomoc lub kursy/samouczki dostępne w Internecie. - potrafi w sposób efektywny używać oprogramowania służącego do pracy biurowej do tworzenia dokumentów tekstowych - zna podstawowe zasady tworzenia i prowadzenia stron internetowych oraz potrafi w sposób efektywny posługiwać się podstawowymi znacznikami języka HTML - potrafi korzystać z oprogramowania służącego do komputerowej analizy sygnału mowy, przetwarzania tekstu, generowania podstawowych zestawień wyników pomiarów i wykresów statystycznych - potrafi dbać o komputer, rozumie kwestie efektywnej organizacji pracy na komputerze i problem bezpieczeństwa danych na nim przechowywane |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest wykonanie wykonanie następujących prac zaliczeniowych: (a) segmentacja i transkrypcja pliku dźwiękowego wg zadanych kryteriów, (b) profesjonalnie sformatowany dokument formalny (zalecane są narzędzia darmowe, np.: Libre Office lub Open Office; ostateczny wybór pakietu należy do prowadzącego), (c) dokument sformatowany z wykorzystaniem wskazanego zestawu tagów/stylów HTML (lub opcjonalnie prosty projekt wykonany w wybranym przez nauczyciela języku programowania), (d) aktywny udział w zajęciach, podlegający ocenie ciągłej (bieżąca kontrola wykonywanych zadań). Metody oceniania: ocena aktywności podczas zajęć ocena poprawności wykonania ćwiczeń ocena projektu i zwrócenie uwagi, czy projekt zawiera elementy i/lub funkcje, które nie pojawiły się na wykładzie ocena poprawności projektu/budowy, struktury i estetyki dokumentu formalnego ocena poprawności projektu i struktury strony internetowej (lub innego dokumentu HTML) ocena poprawności anotacji mowy oraz obliczeń statystycznych i operacji wykonanych na danych tekstowych |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN KON
KON
KON
WT KON
ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Daniel Śledziński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.