Historia współczesna świata arabskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-HWSARAB-12 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Historia współczesna świata arabskiego |
Jednostka: | Instytut Orientalistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia, program kształcenia: arabistyka |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | C1 – Zapoznanie słuchaczy z historią polityczną ziem arabskich w okresie XVI-XVIII w. C2 – Zapoznanie słuchaczy z elementami osmańskiej polityki gospodarczej, społecznej i kulturalnej, które wpłynęły na społeczeństwo arabskie C3 – Zapoznanie słuchaczy z tematem: Próby odnowy politycznej w duchu reform islamu (wahhabizm, sanusyzm) C4 – Zapoznanie słuchaczy z tematem: Arabskie drogi do samodzielności: Egipt w XIX w. C5 – Zapoznanie słuchaczy z tematem: Ruch młodoturecki i jego oddziaływanie na ziemie arabskie C6 – Zapoznanie słuchaczy z tematem: Ruch narodowy w Syrii oraz zmiany w Libanie C7 – Zapoznanie słuchaczy z tematem: Początki ożywienia kulturalnego, ruch wydawniczy, edukacja i sytuacja skolonizowanych ziem arabskich |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | wykład |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 3 |
Literatura: |
Danecki J., Podstawowe wiadomości o islamie, t. I-II, Warszawa 1997-1998 Danecki J., Arabowie, Warszawa 2001 Dziubiński A., Historia Maroka, Wrocław 1983 Dziubiński A., Historia Tunezji, Warszawa 1994 Encyclopedia of Islam, t. 1-12, Leiden 1954-2004 Hourani A., Historia Arabów, Gdańsk 1995 Landowski Z., Sufizm. Podstawowe informacje, Warszawa 2010 Lewis R., Życie codzienne w Turcji Osmańskiej, Warszawa 1986 Madeyska D., Historia świata arabskiego. Okres osmański 1516-1920, Warszawa 1988 Madeyska D., Historia współczesnego świata arabskiego, Warszawa 2008 Mały słownik kultury świata arabskiego, red. J. Bielawski, Warszawa 1971 Mez A., Renesans islamu, Warszawa 1979 Raymond A., Kair, Warszawa 2005 Stępniewska-Holzer B., Muhammad Ali. U źródeł państwa egipskiego, Wrocław 1978 Stępniewska-Holzer B., Życie codzienne na Bliskim Wschodzie w XIX wieku, Warszawa 2002 Zdanowski J., Historia Arabii Wschodniej, Wrocław 2004 Zdanowski J., Bracia Muzułmanie i inni, Szczecin 1987 Zdanowski J., Historia Bliskiego Wschodu w XX wieku, Wrocław 2010 Żebrowski J., Dzieje Syrii od czasów najdawniejszych do współczesności, Warszawa 2006 |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: Określić położenie ziem arabskich w czasie niewoli osmańskiej Wskazać na istotne różnice cywilizacyjne pomiędzy Arabami a Turkami Osmańskimi Ukazać aspekty nowych propozycji religijnych i politycznych, jakie zrodziły się pod wpływem wahhabizmu i sanusyzmu Docenić rolę i wkład Egiptu na drodze do uzyskiwania autonomii oraz niepodległości krajów arabskich Odnieść się do zagadnienia ruchu młodotureckiego i jego oddziaływania na koncepcje niepodległościowe Arabów Opisać na czym polegają ruchy narodowe w Syrii, konflikty w Libanie w XIX w. Wypowiedzieć się na tematy związane z odnową kulturalną i określić stan cywilizacyjny Arabów u progu XX w. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: 5,0 – bardzo dobra znajomość przedstawionego na zajęciach materiału, bardzo dobre oczytanie w literaturze przedmiotu, biegłe posługiwanie się .terminologią specjalistyczną 4,5 – bardzo dobra znajomość przedstawionego na zajęciach materiału, bardzo dobre oczytanie w literaturze przedmiotu, biegłe posługiwanie się .terminologią specjalistyczną 4,0 –dobra znajomość przedstawionego na zajęciach materiału, dobre oczytanie w literaturze przedmiotu, dobre posługiwanie się .terminologią specjalistyczną 3,5 – dobra znajomość przedstawionego na zajęciach materiału, dostateczne oczytanie w literaturze przedmiotu, dobre posługiwanie się .terminologią specjalistyczną 3,0 - dostateczna znajomość przedstawionego na zajęciach materiału, dostateczne oczytanie w literaturze przedmiotu, dostateczne posługiwanie się .terminologią specjalistyczną 2,0 - niedostateczna znajomość przedstawionego na zajęciach materiału |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zdzisław Pentek | |
Prowadzący grup: | Zdzisław Pentek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Kolokwium
Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Zdzisław Pentek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Kolokwium
Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Kolokwium
Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.